Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea Adlı Oyununun Homi Bhabha’nın Postkolonyal Melezlik & Üçüncü Alan Teorisi Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Sayı: 29, 43 - 63, 27.12.2019

Öz

Bu çalışmanın amacı, Çağdaş Amerikan Tiyatrosu’nda yer alan Chicana Tiyatrosu’nun öncü feminist yazarlarından şair ve düşünür Cherrie Moraga’nın yeniden yazdığı Medea mitini, Homi Bhabha’nın postkolonyal melezlik ve üçüncü alan teorisi kapsamında ele almaktır. Melezlik kavramını tartışmalı bir kültürel kimlik yapısı içinde değerlendiren Bhabha, sömüren/kolonileştiren ve sömürülen/ kolonileştirilen iki kültürün etkileşimi sonucu melez bir üçüncü alan ortaya çıktığının altını çizer. Moraga’nın distopik oyunu The Hungry Woman: A Mexican Medea’da, anavatanı Aztlan’dan Phoenix’e sürülen başkarakter Medea’nın, oğlunu öldürdükten sonra yaşamını bir akıl hastanesi hapishanesinde geçirmesi anlatılmaktadır. Çalışmada, Bhabha’nın teorisinden yola çıkarak, Chicana yazar Moraga’nın Yunan miti Medea’yı Meksikalı bir lezbiyen kadın olarak yazdığı bu oyunda yarattığı feminist üçüncü alan incelenecektir.

Kaynakça

  • Arteaga, Alfred. Chicano Poetics: Heterotexts and Hybridities, Cambridge & New York: Cambridge University Press, 1997.
  • Anzaldúa, Gloria. Borderlands La Frontera: The New Mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books,1999.
  • Bhabha, Homi K. The Location of Culture. New York: Routledge, 2006.
  • Euripides, Medea, Eski Yunan Tragedyaları 4, çev. Metin Balay. İstanbul: Mitos Boyut Tiyatro Yayınları, 2010.
  • Gürlüyer, Aycan. “İki Dilli Chicano/a Kültüründe ‘Sınır’ Kavramı ve Tiyatroya Aktarımı”. Dil, Kültür ve Metin: Çağdaş Yaklaşımlar. Editör İnci Bilgin Tekin, 121-140. İstanbul: Doruk Yayımcılık, 2017.
  • Hooks, Bell. Feminism is for Everybody: Passionate Politics. Canada: South End Press, 2000.
  • Huerta, Jorge. Chicano Drama: Performance, Society and Myth. UK: Cambridge University Press, 2000.
  • Humm, Maggie. Feminist Edebiyat Eleştirisi. Yay. Haz. Gönül Bakay. İstanbul: Say Yayınları, 2002.
  • Loomba, Ania. Kolonyalizm / Postkolonyalizm, çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2000.
  • Moore-Gilbert, Bart. Postcolonial Theory: Contexts, Practices, Politics. London: New York: Verso, 2000.
  • Moraga, Cherrie. The Hungry Woman: A Mexican Medea and Heart of the Earth: A Popol Vuh Story. USA: West End Press, 1997.
  • Moraga, Cherrie, ve Gloria Anzaldua, eds. This Bridge Called My Back: Writings by Radical Women of Color. Berkeley: Third Woman Press, 1984.
  • Oliver-Rotger, Maria Antonia. “VG Interview: Cherrie Moraga”, Voices From the Gaps: University of Minnesota (Jan. 2000), 1-16. Erişim 12 Mayıs 2018. https://conservancy.umn.edu/bitstream/ handle/11299/166372/VG%20Interview%20Cherrie%20Moraga.pdf;sequence=1
  • Ramirez, Elizabeth C. Chicanas/ Latinas in American Theatre: A History of Performance. USA: Indiana University Press, 2000.
  • Tekin, İnci Bilgin. Myths of Oppression: Revisited in Cherrie Moraga’s and Liz Lochhead’s Drama. Stuttgart: Ibidem-Verlag, 2012.

A Bhabhaian Analysis: The Postcolonial Hybridity and the Third Space in Cherrie Moraga’s The Hungry Woman: A Mexican Medea

Yıl 2019, Sayı: 29, 43 - 63, 27.12.2019

Öz

The aim of this study is to evaluate the recasting of the Medea myth by Cherrie Moraga, poet, thinker and one of the pioneer feminist playwrights of the Chicana theatre in Contemporary American Drama, under the scope of Homi Bhabha’s postcolonial hybridity and the third space theory. Evaluating the concept of hybridity within a controversial cultural identity structure, Bhabha underscores a hybrid third space which comes into being as a result of the fusion of the colonizer and the colonized. In Moraga’s dystopian play The Hungry Woman: A Mexican Medea, the protagonist Medea, who is exiled from her homeland Aztlan to Phoenix, and her life in a prison psychiatric unit after killing her son are portrayed. Through the lens of Bhabha’s theory, this paper aims to analyse Moraga’s play and examine the feminist third space evoked by the play’s main character, a lesbian Mexican woman.

Kaynakça

  • Arteaga, Alfred. Chicano Poetics: Heterotexts and Hybridities, Cambridge & New York: Cambridge University Press, 1997.
  • Anzaldúa, Gloria. Borderlands La Frontera: The New Mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books,1999.
  • Bhabha, Homi K. The Location of Culture. New York: Routledge, 2006.
  • Euripides, Medea, Eski Yunan Tragedyaları 4, çev. Metin Balay. İstanbul: Mitos Boyut Tiyatro Yayınları, 2010.
  • Gürlüyer, Aycan. “İki Dilli Chicano/a Kültüründe ‘Sınır’ Kavramı ve Tiyatroya Aktarımı”. Dil, Kültür ve Metin: Çağdaş Yaklaşımlar. Editör İnci Bilgin Tekin, 121-140. İstanbul: Doruk Yayımcılık, 2017.
  • Hooks, Bell. Feminism is for Everybody: Passionate Politics. Canada: South End Press, 2000.
  • Huerta, Jorge. Chicano Drama: Performance, Society and Myth. UK: Cambridge University Press, 2000.
  • Humm, Maggie. Feminist Edebiyat Eleştirisi. Yay. Haz. Gönül Bakay. İstanbul: Say Yayınları, 2002.
  • Loomba, Ania. Kolonyalizm / Postkolonyalizm, çev. Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2000.
  • Moore-Gilbert, Bart. Postcolonial Theory: Contexts, Practices, Politics. London: New York: Verso, 2000.
  • Moraga, Cherrie. The Hungry Woman: A Mexican Medea and Heart of the Earth: A Popol Vuh Story. USA: West End Press, 1997.
  • Moraga, Cherrie, ve Gloria Anzaldua, eds. This Bridge Called My Back: Writings by Radical Women of Color. Berkeley: Third Woman Press, 1984.
  • Oliver-Rotger, Maria Antonia. “VG Interview: Cherrie Moraga”, Voices From the Gaps: University of Minnesota (Jan. 2000), 1-16. Erişim 12 Mayıs 2018. https://conservancy.umn.edu/bitstream/ handle/11299/166372/VG%20Interview%20Cherrie%20Moraga.pdf;sequence=1
  • Ramirez, Elizabeth C. Chicanas/ Latinas in American Theatre: A History of Performance. USA: Indiana University Press, 2000.
  • Tekin, İnci Bilgin. Myths of Oppression: Revisited in Cherrie Moraga’s and Liz Lochhead’s Drama. Stuttgart: Ibidem-Verlag, 2012.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Tiyatro
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aycan Gürlüyer 0000-0001-5383-2722

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Gürlüyer, A. (2019). Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea Adlı Oyununun Homi Bhabha’nın Postkolonyal Melezlik & Üçüncü Alan Teorisi Açısından İncelenmesi. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi(29), 43-63.
AMA Gürlüyer A. Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea Adlı Oyununun Homi Bhabha’nın Postkolonyal Melezlik & Üçüncü Alan Teorisi Açısından İncelenmesi. T.E.D. Dergi. Aralık 2019;(29):43-63.
Chicago Gürlüyer, Aycan. “Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea Adlı Oyununun Homi Bhabha’nın Postkolonyal Melezlik & Üçüncü Alan Teorisi Açısından İncelenmesi”. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi, sy. 29 (Aralık 2019): 43-63.
EndNote Gürlüyer A (01 Aralık 2019) Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea Adlı Oyununun Homi Bhabha’nın Postkolonyal Melezlik & Üçüncü Alan Teorisi Açısından İncelenmesi. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 29 43–63.
IEEE A. Gürlüyer, “Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea Adlı Oyununun Homi Bhabha’nın Postkolonyal Melezlik & Üçüncü Alan Teorisi Açısından İncelenmesi”, T.E.D. Dergi, sy. 29, ss. 43–63, Aralık 2019.
ISNAD Gürlüyer, Aycan. “Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea Adlı Oyununun Homi Bhabha’nın Postkolonyal Melezlik & Üçüncü Alan Teorisi Açısından İncelenmesi”. Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü Dergisi 29 (Aralık 2019), 43-63.
JAMA Gürlüyer A. Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea Adlı Oyununun Homi Bhabha’nın Postkolonyal Melezlik & Üçüncü Alan Teorisi Açısından İncelenmesi. T.E.D. Dergi. 2019;:43–63.
MLA Gürlüyer, Aycan. “Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea Adlı Oyununun Homi Bhabha’nın Postkolonyal Melezlik & Üçüncü Alan Teorisi Açısından İncelenmesi”. Tiyatro Eleştirmenliği Ve Dramaturji Bölümü Dergisi, sy. 29, 2019, ss. 43-63.
Vancouver Gürlüyer A. Cherrie Moraga’nın The Hungry Woman: A Mexican Medea Adlı Oyununun Homi Bhabha’nın Postkolonyal Melezlik & Üçüncü Alan Teorisi Açısından İncelenmesi. T.E.D. Dergi. 2019(29):43-6.