2008 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB)
tarafından cadde/sokak taramaları yoluyla derlenen İstanbul bina envanterinde
yaklaşık 1,2 milyon bina bulunmaktadır. Bu binaların %15’i (180.000 civarı)
2000 yılı ve sonrasında inşa edilmiş, 5 ve üzeri katlı, betonarme çerçeve tipi
yapılardır. Bu çalışmada, 2000 yılından sonra inşa edilen ve Afet Bölgelerinde
Yapılacak Yapılar Hakkında Yönetmelik (1998)’e [1] göre tasarlandıkları
varsayılan bu binalar için, tasarım depremi etkileri altında yapısal hasar ve
yapısal hasar kaynaklı mali kayıp tahminleri sunulmaktadır. Bu amaçla, ELER
(Earthquake Loss Estimation Routine) [2] yazılımının
kapasite spektrumu yöntemini uygulayan Kentsel Deprem Kayıpları Tahmin Modülü (Hancılar
vd., 2010) [3] kullanılmıştır.
Spektral kapasite bazlı hasar analizlerinde deprem talebi %5 sönümlü elastik
ivme spektrumu ile temsil edilirken bina yatay yük taşıyıcı sistemi kapasite
eğrisi ile sunulur ve spektral yerdeğiştirmeler cinsinden kırılganlık
fonksiyonları yoluyla farklı hasar seviyeleri için hasar olasılıkları
hesaplanır. Analizlerde deprem etkileri 50 yılda %10 aşılma olasılığı (475
yıllık yinelenme süresi) için Şeşetyan vd. (2016) [4] tarafından
verilen zemin bağımlı spektral ivmeler (0,2s ve 1.0s için) kullanılarak
oluşturulan tasarım spektrumları ile dikkate alınmıştır. Hasar analizleri, bina
kapasite eğrileri ve kırılganlık fonksiyonları için üç farklı model dikkate
alınarak aynı deprem seviyesi altında gerçekleştirilmiştir: i) İstanbul Olası Deprem Kayıp Tahminleri
(İBB-2009) [5] çalışmasında
kullanılan, geçmiş analitik çalışmalara ve uzman görüşü/yorumuna dayanan
yapısal kırılganlık fonksiyonları ile taşıyıcı sistem kapasite eğrileri; ii) Benzer
bina sınıfları için HAZUS-MH MR4 (2004) Teknik Kılavuzu’nda [6] verilen
kapasite eğrileri ve kırılganlık fonksiyonları; iii) Hancılar ve Çaktı (2015)’te
[7] sunulan,
yapısal analizlere dayalı kapasite eğrileri ve kırılganlık fonksiyonları. Üç
modele ait sonuçlar hasarlı bina sayıları ve dağılımları ile yapısal hasar
kaynaklı mali kayıplar cinsinden karşılaştırılmıştır.
Yapısal hasar tasarım depremi deprem riski ekonomik kayıp yeni binalar İstanbul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 6 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |