Geniş akarsuları geçen köprülerin yıkılmasıyla çok sayıda can kaybı, kamu ve özel mülk
hasarları ve trafiğin aksaması gibi problemler yaşanabilir. Bu olumsuzlukların
önlenebilmesi amacıyla planlama ve tasarım aşamalarında köprü yıkımına neden olabilecek
tüm etkenler ele alınmalıdır. Geçmiş gözlemlere dayanarak köprü yıkılmalarının ana
nedeninin orta ve kenar ayaklar etrafında oluşan aşırı oyulmalar olduğu söylenebilir.
Ayaklar etrafındaki oyulma olayı oldukça karmaşık olup, bu olayı tetikleyen parametrelerde
fazla miktarda belirsizlik bulunmaktadır. Temel derinliğinin gerçekçi olarak saptanabilmesi
için ayaklar etrafındaki oyulma derinliğinin hassas olarak bulunması gereklidir. Bu
çalışmada, dik köprü kenar ayakları etrafındaki temiz su oyulmasının zamana bağlı
değişimini veren amprik ve yarı amprik yöntemler geliştirilmiştir. Temel derinliğinin
güvenilirliği, amprik yöntemin Monte Carlo tekniğiyle çözümlenmesinden bulunmaktadır.
Ayrıca bu uygulamanın gösterildiği bir örnek sunulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2010 |
Gönderilme Tarihi | 18 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 21 Sayı: 101 |