Parklanma
otomobil kullanımının kaçınılmaz bir parçasıdır. Bir otomobil, gece ve gündüz
olmak üzere iki tür parklanma alanına ihtiyaç duymaktadır. Birincisi, günlük iş
döngüsünün sonunda ortaya çıkan genellikle ikamet edilen konutun civarında
gerçekleşen uzun süreli parklanmalar için, ikincisi ise günlük aktivite döngüsü
içinde yapılan kısa süreli parklanmalar için ihtiyaç duyulan alanlardır. Bu
çalışma, otopark alanlarının kentsel yapı ile etkileşim içinde geliştiğini,
hızlı kentleşen ve arabalaşan İstanbul iline odaklanarak göstermektedir. Kamu
alanı olan sokakların özel araç serbest otopark alanları olarak kullanımının
başlıca parklanma türü olan kentlerimizde parklanma davranışlarını analiz etmek
ve kentsel ulaşıma ilişkin parklanma politikalarını geliştirmek, bu çalışmanın
ana konusudur. Yol-üstü parklanma; Parsel-bina içi parklanma; ve Ücretli parklanma
olmak üzere üç alternatif gece parklanma türü arasından hanehalklarının
seçimini esas alan model geliştirilmiştir. Model sonuçları, arazi kullanımına
ve genel parklanma davranışlarına ilişkin politikalar geliştirilmezse ve
mevzuatta gerekli düzenlemeler yapılmazsa parklanma problemlerinin, artan
arabalaşma karşısında çözümlenemez bir noktaya geleceğini desteklemektedir.
: Kent içi ulaşım arabalaşma parklanma davranışları çok seçmeli logit model
Parking is an
inevitable part of car use. A car needs two parking spaces, one is for long
duration, where it is parked after all daily errands or activities are carried
out—this is around the residential location most of the time, and the other is
for short duration while carrying out daily errands or pursuing activities.
This paper shows that parking spaces are significantly affected by the urban
development and vice versa, as experienced in the case of Istanbul. Carried out
in a fast developing and motorizing city Istanbul, the study highlights
perplexities of parking behavior when streets are regarded as de facto free
parking spaces for privately owned vehicles and parking policies. A model,
accounting for night-time parking location choice of households among three
alternatives: On-street parking, Off-street private parking and Paid parking,
is developed in this study. It is concluded that without controlling parking
behavior and regulating land-use and transport policies, parking problems will
reach to a point of no solution under mass motorization.
Urban transportation motorization parking behavior multinomial logit model
Bölüm | Makale |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2016 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 27 Sayı: 3 |