Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Harç Tipi Kaplamaların Yüzey Özelliklerinin Sıcak Karışım Asfalt Kaplamalar İle Karşılaştırılması

Yıl 2018, Cilt: 29 Sayı: 3, 8365 - 8384, 01.05.2018
https://doi.org/10.18400/tekderg.374650

Öz

Karayolunda güvenli bir sürüşün sağlanabilmesi, yüksek kayma dirençli yüzey
dokusuna sahip kaplamalar ile mümkündür. Hizmet ömrü boyunca trafiğin
aşındırıcı etkileri, iklim ve çevre koşulları sebebiyle pürüzlülüğünü kaybeden kaplama
yüzeylerinin iyileştirilme gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu çalışma
kapsamında, harç tipi kaplama ile iyileştirilmiş ve Bitümlü Sıcak Karışım (BSK)
kullanarak yenilenmiş yolların yüzey özellikleri, iyileştirme çalışması öncesi
ve sonrasında incelenmiş ve sonuçlar birbirleri ile karşılaştırılmıştır. Çalışma
sonuçları, yüzey iyileştirme işlemi yapılan yollarda yüzey dokusu ve buna bağlı
olarak sürtünme direnci değerlerinde artış olduğunu göstermiştir. Yüzey
iyileştirme uygulamalarının trafik güvenliği üzerinde etkisinin araştırılması
için İzmir Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü’nden temin edilen kaza verileri
analiz edilmiştir. Kaza analiz sonuçları, iyileştirme uygulanan yollardaki kaza
miktarlarında önemli oranda azalma meydana geldiğini ortaya koymaktadır. Bununla
birlikte BSK kaplamalarda, harç tipi kaplama ve BSK kullanılarak yapılan yüzey
iyileştirmelerinin ayrı ayrı 20 yıllık maliyet analizleri yapılmış ve harç tipi
kaplama ile yüzey iyileştirmesi yapılmasının BSK’ya göre yaklaşık %40 daha
ekonomik olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Referans1 Kane, M., & Cerezo, V. (2015). A contribution to tire/road friction modeling: From a simplified dynamic frictional contact model to a “Dynamic Friction Tester” model. Wear, 342, 163-171.
  • Referans2 Praticò, F. G., Vaiana, R., & Fedele, R. (2015). A study on the dependence of PEMs acoustic properties on incidence angle. International Journal of Pavement Engineering, 16(7), 632-645.
  • Referans3 Dong, Q., & Huang, B. (2012). Evaluation of influence factors on crack initiation of LTPP resurfaced-asphalt pavements using parametric survival analysis. Journal of Performance of Constructed Facilities, 28(2), 412-421.
  • Referans4 Tarefder, R. A., Ahmad, M., & Hossain, M. I. (2016). Pavement maintenance procedures with and without milling materials. International Journal of Pavement Research and Technology, 9(1), 20-29.
  • Referans5 Rado, Z., Yager, T.J., Wambold, J.C. ve Hall, J.W., (2006). Guide for pavement friction, final report preraped for NCHRP, Project No:1-43.
  • Referans6 International Organization for Standardization (ISO), (1997). Characterization of pavement texture by use of surface profiles, part 1: Determination of mean profile depth, ISO 13473-1.
  • Referans7 Fuentes, L., Gunaratne, M., de León Izeppi, E., Flintsch, G., & Martinez, G. (2012). Determination of pavement macrotexture limit for use in International Friction Index model. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (2306), 138-143.
  • Referans8 Buddhavarapu, P., Smit, A. F., & Prozzi, J. A. (2015). A fully Bayesian before–after analysis of permeable friction course (PFC) pavement wet weather safety.Accident Analysis & Prevention, 80, 89-96.
  • Referans9 Montella, A., & Imbriani, L. L. (2015). Safety performance functions incorporating design consistency variables. Accident Analysis & Prevention,74, 133-144.
  • Referans10 Li, P., & He, J. (2016). Geometric design safety estimation based on tire–road side friction. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 63, 114-125.
  • Referans11 Wang, Y., Wang, G., & Mastin, N. (2011). Costs and Effectiveness of Flexible Pavement Treatments: Experience and Evidence. Journal of Performance of Constructed Facilities, 26(4), 516-525.
  • Referans12 Hajj, E., Loria, L., Sebaaly, P., Borroel, C., & Leiva, P. (2011). Optimum time for application of slurry seal to asphalt concrete pavements. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (2235), 66-81.
  • Referans13 Şengöz, B., Tanyel, S., Topal A., Gümüştekin, Ş. ve Ağar, E. (2012). Yol kaplama yüzeylerinin mikro-makro pürüzlülüğünün görüntü analiz yöntemleri ile belirlenmesi, sonuçların trafik güvenliği açısından değerlendilirmesi. MAG 108M293 no'lu TÜBİTAK Projesi, Ankara.
  • Referans14 American Standard of Testing Materials. (2005). ASTM E1911‒09, Standard test method for measuring paved surface frictional properties using the dynamic friction tester. ASTM International, Volume 04, West Conshohocken, PA, United States.
  • Referans15 Rado, Z., Analysis of texture models, PTI Report No. 9510, Pennsylvania Transportation Institute, Penn State University, State College, Pennsylvania, 1994.
  • Referans16 Hall, J.W., Smith, K.L, Glover L.T., Wambold, J.C., Yager, T.J., Rado, Z., Guide for pavement friction, NCHRP, Project No:01‒43, 2009.
  • Referans17 American Standard of Testing Materials. (2011). ASTM E 1960‒07, Standard practice for calculating international friction index of a pavement surface. ASTM International, West Conshohocken, PA, United States.
  • Referans18 İzmir Büyükşehir Belediyesi, (2013). İzbeton A.Ş 60118 No’lu ihale, İzmir ili muhtelif cadde ve sokaklarda çift kat harç tipi asfalt kaplama (Slurry Seal) yapılması yapım işi teknik şartnamesi.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makale
Yazarlar

Derya Kaya

Ali Topal

Mehmet Güneş Bu kişi benim

Burak Şengöz

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2018
Gönderilme Tarihi 3 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 29 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kaya, D., Topal, A., Güneş, M., Şengöz, B. (2018). Harç Tipi Kaplamaların Yüzey Özelliklerinin Sıcak Karışım Asfalt Kaplamalar İle Karşılaştırılması. Teknik Dergi, 29(3), 8365-8384. https://doi.org/10.18400/tekderg.374650
AMA Kaya D, Topal A, Güneş M, Şengöz B. Harç Tipi Kaplamaların Yüzey Özelliklerinin Sıcak Karışım Asfalt Kaplamalar İle Karşılaştırılması. Teknik Dergi. Mayıs 2018;29(3):8365-8384. doi:10.18400/tekderg.374650
Chicago Kaya, Derya, Ali Topal, Mehmet Güneş, ve Burak Şengöz. “Harç Tipi Kaplamaların Yüzey Özelliklerinin Sıcak Karışım Asfalt Kaplamalar İle Karşılaştırılması”. Teknik Dergi 29, sy. 3 (Mayıs 2018): 8365-84. https://doi.org/10.18400/tekderg.374650.
EndNote Kaya D, Topal A, Güneş M, Şengöz B (01 Mayıs 2018) Harç Tipi Kaplamaların Yüzey Özelliklerinin Sıcak Karışım Asfalt Kaplamalar İle Karşılaştırılması. Teknik Dergi 29 3 8365–8384.
IEEE D. Kaya, A. Topal, M. Güneş, ve B. Şengöz, “Harç Tipi Kaplamaların Yüzey Özelliklerinin Sıcak Karışım Asfalt Kaplamalar İle Karşılaştırılması”, Teknik Dergi, c. 29, sy. 3, ss. 8365–8384, 2018, doi: 10.18400/tekderg.374650.
ISNAD Kaya, Derya vd. “Harç Tipi Kaplamaların Yüzey Özelliklerinin Sıcak Karışım Asfalt Kaplamalar İle Karşılaştırılması”. Teknik Dergi 29/3 (Mayıs 2018), 8365-8384. https://doi.org/10.18400/tekderg.374650.
JAMA Kaya D, Topal A, Güneş M, Şengöz B. Harç Tipi Kaplamaların Yüzey Özelliklerinin Sıcak Karışım Asfalt Kaplamalar İle Karşılaştırılması. Teknik Dergi. 2018;29:8365–8384.
MLA Kaya, Derya vd. “Harç Tipi Kaplamaların Yüzey Özelliklerinin Sıcak Karışım Asfalt Kaplamalar İle Karşılaştırılması”. Teknik Dergi, c. 29, sy. 3, 2018, ss. 8365-84, doi:10.18400/tekderg.374650.
Vancouver Kaya D, Topal A, Güneş M, Şengöz B. Harç Tipi Kaplamaların Yüzey Özelliklerinin Sıcak Karışım Asfalt Kaplamalar İle Karşılaştırılması. Teknik Dergi. 2018;29(3):8365-84.