Karayolunda güvenli bir sürüşün sağlanabilmesi, yüksek kayma dirençli yüzey
dokusuna sahip kaplamalar ile mümkündür. Hizmet ömrü boyunca trafiğin
aşındırıcı etkileri, iklim ve çevre koşulları sebebiyle pürüzlülüğünü kaybeden kaplama
yüzeylerinin iyileştirilme gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu çalışma
kapsamında, harç tipi kaplama ile iyileştirilmiş ve Bitümlü Sıcak Karışım (BSK)
kullanarak yenilenmiş yolların yüzey özellikleri, iyileştirme çalışması öncesi
ve sonrasında incelenmiş ve sonuçlar birbirleri ile karşılaştırılmıştır. Çalışma
sonuçları, yüzey iyileştirme işlemi yapılan yollarda yüzey dokusu ve buna bağlı
olarak sürtünme direnci değerlerinde artış olduğunu göstermiştir. Yüzey
iyileştirme uygulamalarının trafik güvenliği üzerinde etkisinin araştırılması
için İzmir Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü’nden temin edilen kaza verileri
analiz edilmiştir. Kaza analiz sonuçları, iyileştirme uygulanan yollardaki kaza
miktarlarında önemli oranda azalma meydana geldiğini ortaya koymaktadır. Bununla
birlikte BSK kaplamalarda, harç tipi kaplama ve BSK kullanılarak yapılan yüzey
iyileştirmelerinin ayrı ayrı 20 yıllık maliyet analizleri yapılmış ve harç tipi
kaplama ile yüzey iyileştirmesi yapılmasının BSK’ya göre yaklaşık %40 daha
ekonomik olduğu görülmüştür.
Asfalt kaplama Yüzey dokusu Ortalama doku derinliği Sürtünme direnci Harç tipi kaplamalar trafik güvenliği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2018 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 29 Sayı: 3 |