Although intersections constitute a little space on the urban road network, they are the areas where traffic crashes are concentrated. In this study, the relationship between traffic volume, intersection geometry, traffic control characteristics and vehicular fatal/injury traffic crashes (without pedestrians) were examined for 39 four-legged signalized intersections in the city center of Mersin during 2014 to 2016. For this purpose, Poisson regression and negative binomial (NB) regression models were used. The results showed that total number of approach lanes increases the intersection crashes. On the other hand, the increase in ratio of traffic volumes between primary and secondary intersection legs reduces the intersection crashes. The presence of median on primary intersection legs also reduces the number of crashes.
Signalized urban intersection crash frequency poisson regression negative binomial regression
Kavşaklar kentsel yol ağı üzerinde çok az yer kaplamalarına rağmen trafik kazalarının yoğunlaştığı bölgeleri oluşturmaktadır. Bu çalışmada Mersin kent merkezinde sinyalizasyon ile yönetilen dört kollu 39 kavşakta, 2014-2016 yılları arasındaki sadece taşıtların karıştığı ölümlü/yaralanmalı trafik kazaları ile trafik hacmi, kavşak geometrisi ve trafik kontrol özellikleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Bu amaçla Poisson ve negatif binom (NB) regresyon modelleri kullanılmıştır. Sonuçlar kavşağa yaklaşan toplam şerit sayısının artmasının kazaları arttırdığını göstermiştir. Öte yandan, birincil kavşak kollarındaki trafiğin, ikincil kavşak kollarındaki trafiğe oranının atması ve birincil kavşak kollarındaki orta refüj kavşaklardaki kaza sayısını azaltmaktadır.
Kentsel kavşak kaza sıklığı Poisson regresyon negatif binom regresyon
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnşaat Mühendisliği |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 31 Sayı: 3 |