Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİYOGRAFİK ROMAN ÖRNEĞİ OLARAK BEN CAHİT SITKI-SESİM SESSİZLİĞİM OLDU

Yıl 2024, , 473 - 491, 15.06.2024
https://doi.org/10.7884/teke.1469311

Öz

Biyografik roman kısaca, yaşamış veya yaşayan bir kişinin hayatının kurgusal çerçevede ortaya konulduğu roman türü olarak tanımlanabilir. Aynı zamanda akademisyen ve edebiyat araştırmacısı olan Murat Koç, Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Son Savunması-Her Şey Bana Karşı (2016), Kırık Kalemli Kadınlar (2021) ve Ben Cahit Sıtkı-Sesim Sessizliğim Oldu (2024) adlı üç biyografik roman kaleme almıştır. Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Son SavunmasıHer Şey Bana Karşı’da Ahmet Hamdi Tanpınar’ın hayatı romanlaştırılmış, Kırık Kalemli Kadınlar’da Nigâr Hanım’ın biyografisi kurgusal çerçevede ele alınarak Makbule Leman, Fatma Aliye Hanım ve Emine Semiye gibi öncü kadınların hayatlarından söz edilmiş, Ben Cahit Sıtkı-Sesim Sessizliğim
Oldu’da ise Cumhuriyet Dönemi şairlerinden Cahit Sıtkı Tarancı’nın trajik hayat serüveni işlenmiştir.
Bu çalışmada biyografik roman türü hakkında genel bir bilgi verildikten sonra yazarın son romanı olan Ben Cahit Sıtkı-Sesim Sessizliğim Oldu biyografik roman olarak değerlendirilmiş, ayrıca bölümler hâlinde tematik
olarak incelenerek tanıtılmaya çalışılmıştır. Söz konusu noktada romanın ayırt edici özelliklerinin tespitine ve yorumlanmasına gayret gösterilmiştir.

Kaynakça

  • Abasıyanık, S. F. (2013). Semaver. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Apaydın, M. (2001). Biyografik romanlar ve Türk edebiyatında biyografik romanın gelişimi üzerine bazı gözlemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(7), 165-176.
  • Bakır, M. (2019). Türk edebiyatında biyografik roman örneği olarak Adı: Aylin. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür-Sanat-Mimarlık Dergisi, 2(4), 308-328.
  • Childs, P.-Fowler, R. (2006). The Routledge dictionary of literary terms. Routledge.
  • Cuddon, J. A. (2013). A dictionary of literary terms and literary theory. Oxford: Blackwell.
  • Çetin, N. (2011). Roman çözümleme yöntemi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Çetindaş, D. (2016). Türk edebiyatında biyografik anlatı ve romanlar. İstanbul: Kesit.
  • Dervişcemaloğlu, B. (2017). Biyografik bir roman örneği: Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Son Savunması-Her Şey Bana Karşı. Marmara Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 4(11), 329-338.
  • Güngör, B. (2017). Her şey Tanpınar’a karşı: Murat Koç’un Her Şey Bana Karşı romanına genel bir bakış. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 9(17), 117-131.
  • Huyugüzel, Ö. F. (2018). Eleştiri terimleri sözlüğü. İstanbul: Dergâh.
  • İpek, A. (2021). Murat Koç ile Kırık Kalemli Kadınlar üzerine. Türk Edebiyatı, 574, 28-31.
  • Kayğın, Ş. (2018). Bir biyografik roman incelemesi: Daniel Kehlman’ın “Dünyanın Ölçümü” adlı romanı. Ankara: Akçağ.
  • Koç, M. (2021). Kırık kalemli kadınlar. İstanbul: Kapı.
  • Koç, M. (2024). Ben Cahit Sıtkı-sesim sessizliğim oldu. Konya: Palet.
  • Okay, O. (2008). Beşir Fuad -ilk Türk pozitivist ve natüralisti. İstanbul: Dergâh.
  • Stevick, P. (2004). Roman teorisi. (Çev. Sevim Kantarcıoğlu), Ankara: Akçağ.
  • Tanpınar, A. H. (2003). XIX. asır Türk edebiyatı tarihi. İstanbul: Çağlayan.
  • Tarancı, C. S. (2010). Otuz beş yaş. (Der. Asım Bezirci), İstanbul: Can.
  • Türk, E. B. (2016). Kurmacadan gerçeğe Hasan İzzettin Dinamo (roman-otobiyografi). Trabzon: Serander.

BEN CAHİT SITKI-SESİM SESSİZLİĞİM OLDU AS AN EXAMPLE OF A BIOGRAPHICAL NOVEL

Yıl 2024, , 473 - 491, 15.06.2024
https://doi.org/10.7884/teke.1469311

Öz

The biographical novel can be briefly defined as a novel genre in which the life of a deceased or living person is presented in a fictional framework. Murat Koç, who is also an academician and literary researcher, authored three biographical novels: Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Son Savunması-Her Şey Bana Karşı (2016), Kırık Kalemli Kadınlar (2021), and Ben Cahit Sıtkı-Sesim Sessizliğim Oldu (2024). In Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Son Savunması-Her Şey Bana Karşı, Ahmet Hamdi Tanpınar’s life is novelized; in Kırık Kalemli Kadınlar, Nigâr Hanım’s biography is narrated in a fictional framework and the lives of pioneering women, including Makbule Leman, Fatma Aliye Hanım, and Emine Semiye, are presented; and in Ben Cahit Sıtkı-Sesim Sessizliğim Oldu, the tragic life of Cahit Sıtkı Tarancı, one of the poets of the Republican Era, is covered. The present study provides general information about the genre of biographical novels, and then discusses the author’s last novel Ben Cahit SıtkıSesim Sessizliğim Oldu as a biographical novel, and also analyzes it thematically in chapters and aims to introduce it. In this regard, all efforts were made to identify and interpret the distinctive features of the novel.

Kaynakça

  • Abasıyanık, S. F. (2013). Semaver. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür.
  • Apaydın, M. (2001). Biyografik romanlar ve Türk edebiyatında biyografik romanın gelişimi üzerine bazı gözlemler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(7), 165-176.
  • Bakır, M. (2019). Türk edebiyatında biyografik roman örneği olarak Adı: Aylin. Hars Akademi Uluslararası Hakemli Kültür-Sanat-Mimarlık Dergisi, 2(4), 308-328.
  • Childs, P.-Fowler, R. (2006). The Routledge dictionary of literary terms. Routledge.
  • Cuddon, J. A. (2013). A dictionary of literary terms and literary theory. Oxford: Blackwell.
  • Çetin, N. (2011). Roman çözümleme yöntemi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Çetindaş, D. (2016). Türk edebiyatında biyografik anlatı ve romanlar. İstanbul: Kesit.
  • Dervişcemaloğlu, B. (2017). Biyografik bir roman örneği: Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Son Savunması-Her Şey Bana Karşı. Marmara Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 4(11), 329-338.
  • Güngör, B. (2017). Her şey Tanpınar’a karşı: Murat Koç’un Her Şey Bana Karşı romanına genel bir bakış. Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, 9(17), 117-131.
  • Huyugüzel, Ö. F. (2018). Eleştiri terimleri sözlüğü. İstanbul: Dergâh.
  • İpek, A. (2021). Murat Koç ile Kırık Kalemli Kadınlar üzerine. Türk Edebiyatı, 574, 28-31.
  • Kayğın, Ş. (2018). Bir biyografik roman incelemesi: Daniel Kehlman’ın “Dünyanın Ölçümü” adlı romanı. Ankara: Akçağ.
  • Koç, M. (2021). Kırık kalemli kadınlar. İstanbul: Kapı.
  • Koç, M. (2024). Ben Cahit Sıtkı-sesim sessizliğim oldu. Konya: Palet.
  • Okay, O. (2008). Beşir Fuad -ilk Türk pozitivist ve natüralisti. İstanbul: Dergâh.
  • Stevick, P. (2004). Roman teorisi. (Çev. Sevim Kantarcıoğlu), Ankara: Akçağ.
  • Tanpınar, A. H. (2003). XIX. asır Türk edebiyatı tarihi. İstanbul: Çağlayan.
  • Tarancı, C. S. (2010). Otuz beş yaş. (Der. Asım Bezirci), İstanbul: Can.
  • Türk, E. B. (2016). Kurmacadan gerçeğe Hasan İzzettin Dinamo (roman-otobiyografi). Trabzon: Serander.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkiye Sahası Yeni Türk Edebiyatı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Dere 0000-0002-3326-2678

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 16 Nisan 2024
Kabul Tarihi 24 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Dere, M. (2024). BİYOGRAFİK ROMAN ÖRNEĞİ OLARAK BEN CAHİT SITKI-SESİM SESSİZLİĞİM OLDU. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 13(2), 473-491. https://doi.org/10.7884/teke.1469311

27712  27714 27715