BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL(1-4) MÜZİK DERS KİTAPLARINDA YER ALAN ŞARKILARIN DEĞERLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2015, , 0 - , 15.12.2015
https://doi.org/10.7884/teke.564

Öz

İlkokuldaki müzik derslerinde, kazanımlar içerisindeki duyuşsal boyutun önemli bir parçası da değerlerdir. Öğrencilere insani değerleri kazandırmak adına yapılan etkinlikler arasında etkili disiplinlerden biri olan müzik öğretimi dersinde şarkılar en önemli araçtır.  Bu çalışmanın amacı ilkokullarda(1-4) okutulan müzik dersi kitaplarındaki ünitelerde yer alan şarkıları değerler bakımından incelemektir. Çalışmada betimsel içerik analizi, doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. İlkokullarda 1, 2, 3 ve 4. sınıf müzik dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki şarkılar çıkarılarak sözleri incelenmiş; değerler ve değerler eğitimi kavramlarının çerçevesi Milli Eğitim Bakanlığı, değerler eğitimi yönergesindeki şekli ile oluşturularak, sözlerle olan benzer ve farklı yönleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu çalışma, öğrencilere insani değerleri kazandırma adına etkili bir araç olan müzik öğretimi dersindeki şarkıların işe koşulma düzeyini belirleme açısından ve de müzik öğretimi alanında değerler eğitimi ile ilgili çalışmaların yeterli düzeyde olmaması nedeni ile önem arz etmektedir.  Çalışma sonucunda ilkokul(1-4) müzik ders kitaplarındaki şarkı sözlerinin mısralarında, 172 yerde değer vurgusunun yapıldığı tespit edilmiştir. MEB değerler eğitimi yönergesinde yer alan 27 başlık altındaki değerlerden, en çok “sevgi” değerinin, ardından “vatanseverlik” değerinin vurgulandığı tespit edilmiştir. Ayrıca ilkokul(1-4) müzik dersi, etkinlik şarkılarında “adil olma”, “alçakgönüllülük”, “empati”, “misafirperverlik”, “nazik olmak” ve “selamlaşma” değerlerine yer verilmediği belirlenmiştir.  İçeriği ile uygulamadaki etkinlikleri sayesinde öğrenme ortamlarında ortak bir dil oluşturup, her öğrenciye ulaşması bakımından duyuşsal hedeflerin kazanımı boyutunda, müzik dersinde şarkılar daha fazla işe koşulmalıdır. Bu açıdan ilkokuldaki müzik derslerinde kullanılan şarkı etkinliklerinin sözleri, değer kazanımı boyutunda tekrar gözden geçirilmelidir. Aynı zamanda değer kazanımı hedefinde şarkı etkinlikleri kitapları hazırlanarak, süreç içerisinde kullanımı sağlanmalıdır. Anahtar Sözcükler: Müzik öğretimi, değerler eğitimi.

Kaynakça

  • AKARSU, S. (2015). İlkokul(1-4) ve Ortaokul(5-8) Müzik Ders Kitaplarında Yer Alan Şarkıların Değerler Bakımından İncelenmesi ve Değerler Eğitimine İlişkin Öğrenci Algıları. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. ARSLAN, Z., YAŞAR, F. (2014). Yükselen “Değer” Kavramı Üzerine Eleştirel Bir Yaklaşım. Y. S. Zavalsız (Ed.). Değerler Eğitimi, 7-13. İstanbul: Ensar Neşriyat. BAŞ, T. ve AKTURAN, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. COŞKUNER, İ. (1957). İlk Öğretmen Okullarında Müzik. İstanbul: Maarif Basımevi. ÇALIK, M., SÖZBİLİR. M.(2014). İçerik Analizinin Parametreleri. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39, 174, 33-38. HARPER, E. (1954). Moral and Spiritual Values in Music Education, Music Educators Journal, 40-6, 13-15+56-57. İŞCAN, C. (2007). İlköğretim Düzeyinde Değerler Eğitimi Programının Etkililiği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. KARASAR, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık. KILIÇ, I. (2012). Okul Öncesinde Müzik Eğitim. Ankara: Pegem Akademi. KOCA, A. İ. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Değerleri ve Bireysel Özellikleri İle Kariyer Tercihleri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi. KOVA, Ö. (2014). Trt Repertuvarında Bulunan Deyiş ve Semahların Müzikal Analizi ve Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi. KUÇURADİ, İ. (2013). İnsan ve Değerleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları. NACAKÇI, Z., KURTULDU, M. (2011). Kuramdan Uygulamaya Müzik Eğitiminde Yeni Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ÖZTÜRK, A. (2005). Okul Öncesi Eğitimde Müzik. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. SAY, A. (2003). Müzik Tarihi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları. SELANİK, C. (1996). Müzik Sanatının Tarihsel Serüveni. Ankara: Doruk Yayımcılık. SELÇUK, Z.(2007). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık. SÖYLEMEZ, M.(2014). Çağın Sorunları Karşısında Modern Eğitimin Duyarsızlığı. [Çevrim içi : http://www.haksozhaber.net/cagin-sorunlari-karsisinda-modern-egitiminduyarsizligi-54301h.htm.], Erişim tarihi: 25 Nisan 2015. WALKER, R. (2007). Music Education: Cultural Values, Social Change And Innovation, USA: Charler C. Thomas. YAŞAR, N. (2014). M. Akpınar (Ed.). İlköğretim Müzik 1 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara: MEB. YAŞAR, N. (2014). M. Akpınar (Ed.). İlköğretim Müzik 2 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara: MEB. YAŞAR, N. (2014). M. Akpınar (Ed.). İlköğretim Müzik 3 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara: MEB. YAŞAR, N. vd. (2014). M. Akpınar (Ed.). İlköğretim Müzik 4 Öğrenci Çalışma Kitabı. Ankara: MEB. YILDIZ, G. (2002). İlköğretimde Müzik Öğretimi Birinci Kademe. Ankara: Anı Yayıncılık. YOKUŞ. H. ve YOKUŞ. T.(2010). Müzik ve Çalgı Öğrenimi İçin Strateji Rehberi 1. Ankara: Pegem Akademi. YÜKRÜK, S.(2004). Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı Son Sınıf Öğrencilerinin Öğretmenlik Uygulamasındaki Sınıf Ortamında Seslerini Kullanma Becerileri. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu Bildirisi, 7-10 Nisan 2004, Isparta, Türkiye.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Yükrük Bu kişi benim

Sıtkı Akarsu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2015
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Yükrük, S., & Akarsu, S. (2015). İLKOKUL(1-4) MÜZİK DERS KİTAPLARINDA YER ALAN ŞARKILARIN DEĞERLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(4). https://doi.org/10.7884/teke.564

27712  27714 27715