BibTex RIS Kaynak Göster

CİNSİYET FAKTÖRÜNÜN YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENİM STRATEJİLERİNE ETKİSİ (BOSNA HERSEK ÖRNEĞİ)

Yıl 2016, , 0 - 0, 15.06.2016
https://doi.org/10.7884/teke.664

Öz

Bu çalışmada, Bosna-Hersek'te yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin dil öğrenim stratejilerinde cinsiyet faktörünün etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın evrenini Bosna-Hersek'te yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 357 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada, Oxford R. (1990) tarafından hazırlanan dil öğrenim stratejilerini belirleme ölçeği temel alınarak hazırlanan anket kullanılmıştır. Anket, öğrencilerin daha iyi anlayabilmesi için Boşnakça’ ya çevrilerek “Dil Öğrenme Stratejileri Envanteri” olarak düzenlenmiştir. Verilerin analizi SPSS 18.0 (Statistical Package for the Social Sciences) programı üzerinden yapılmış olup, katılımcılardan elde edilen veriler bağımsız gruplar T testine tabi tutularak varyans analizi yapılmıştır. Ankette; bellek, bilişsel, telafi, bilişüstü, duyuşsal ve sosyal strateji olmak üzere altı stratejiye yönelik 50 maddeden oluşan 5'li likert ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; bilişüstü, duyuşsal, bellek ve bilişsel stratejilerin öğrencilerin cinsiyetleriyle istatistiki açıdan anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bilişüstü, duyuşsal, bellek ve bilişsel öğrenim stratejilerinin kullanımı cinsiyete göre farklı etkiler göstermektedir. Başka bir deyişle, dil öğrenim stratejilerinde cinsiyet önemli bir faktördür. Buna ek olarak, kız öğrenciler bellek ve bilişsel stratejileri kullanma ve tercih etme açısından erkeklere kıyasla daha fazla ön plana çıkmaktadır. Bu araştırma, cinsiyetin dil öğrenim stratejilerinde etkili bir değişken olduğunu gösteren önemli bulgular ortaya koymuştur. Bosna Hersekli lise öğrencilerine yabancı dil olarak Türkçe öğretilirken bu bulguların göz önünde bulundurulması öğrenim düzeyinin artırılması ve öğrenimin kalıcı hâle gelmesi için önem arz etmektedir.

Kaynakça

  • ASLAN, O. (2009). The role of gender and language learning strategies in learning English
  • (Doctoral dissertation, Middle East Technical University).
  • COHEN, A. D. (2003). The learner's side of foreign language learning: Where do styles,
  • strategies, and tasks meet?. IRAL, 41(4), 279 - 292.
  • ÇAKICI, D. ve OFLAZ, A. Language learning strategies used by prpğercive teachers at
  • English and German languagedepaerttments.Honorary Chairperson, 37
  • DEMİREL, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin kullandıkları dil öğrenme stratejileri.
  • Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journal of Education) 34: 141 –
  • EFE, N., ÖZTURAN SAĞIRLI, M., ÜNLÜ, İ., KAŞKAYA, A. (2009). Öğrenme Stratejilerinin
  • Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 227-
  • EHRMAN, M. ve OXFORD, R. (1989). Effects of sex differences, career choice, and
  • psychological type on adult language learning strategies. The Modern Language
  • Journal, 73(1), 1 - 13.
  • FÆRCH, C. ve KASPER, G. (Eds.). (1983). Strategies in interlanguage communication.
  • Longman.
  • GOH, C. ve FOONG, K. P. (1997). Chinese ESL students’ learning strategies: A look at
  • frequency, proficiency, and gender. Hong Kong Journal of Applied Linguistics, 2(1), 39
  • - 53.
  • GREEN, J. M. ve OXFORD, R. (1995). A closer look at learning strategies, L2 proficiency, and
  • gender. TESOL Quarterly, 261 - 297.
  • GRIFFITHS, C. (2007). Language learning strategies: students' and teachers' perceptions. ElT
  • Journal, 61(2), 91 - 99.
  • HSIAO, T. Y. ve OXFORD, R. L. (2002). Comparing theories of language learning strategies:
  • A confirmatory factor analysis. The Modern Language Journal, 86(3), 368 - 383.
  • O'MALLEY, J. M. ve CHAMOT, A. U. (1990). Learning strategies in second language
  • acquisition. Cambridge University Press.
  • OXFORD, R. L. (1994). Language learning strategies: An update. ERIC Clearinghouse on
  • Languages and Linguistics, Center for Applied Linguistics.
  • OXFORD, R. L. (Ed.). (2003). Language learning styles and strategies. Mouton de Gruyter.
  • OXFORD, R. L. ve COHEN, A. D. (1992). Language Learning Strategies: Crucial Issues of
  • Concept and Classification. Applied Language Learning, 3, 1 - 35.
  • OXFORD, R. (1993). Instructional implications of gender differences in second-foreing
  • language (learning styles and strategies. Applied Language Learning, 4(1 - 2), 65 - 94.
  • OXFORD, R. ve CROOKALL, D. (1989). Research on language learning strategies: Methods,
  • findings, and instructional issues. The Modern Language Journal, 73(4), 404 - 419.
  • OXFORD, R. ve NYIKOS, M. (1989). Variables affecting choice of language learning
  • strategies by university students. The Modern Language Journal, 73(3), 291 - 300.
  • OXFORD, R. L. (1990). Language Learning Strategies: What Every Teacher Should Know.
  • Heinle ve Heinle,Boston.
  • SALAHSHOUR, F.; SHARİFİ, M. ve SALAHSHOUR, N. (2013). The relationship between
  • language learning strategy use, language proficiency level and learner gender. Procedia
  • - Social and Behavioral Sciences, 70, 634 - 643.
  • TAY, B. (2005). Sosyal bilgiler ders kitaplarında öğrenme stretejileri. Gazi üniversitesi Kırşehir
  • Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 6, sayı 1, 209 – 225.
  • UNGUREANU, C. ve GEORGESCU, C. A. (2012). Learners’ Strategies in Language Learning.
  • Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5000 - 5004.
  • WENDEN, A. ve RUBİN J. (1987). Learner Strategies in Language Learning. New Jersey:
  • Prentice Hall.
  • ZEYNALİ, S. (2012). Exploring the gender effect on EFL learners' learning strategies. Theory
  • and Practice in Language Studies, 2(8), 1614.
Toplam 50 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hüsniye Akın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2016
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Akın, H. (2016). CİNSİYET FAKTÖRÜNÜN YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENİM STRATEJİLERİNE ETKİSİ (BOSNA HERSEK ÖRNEĞİ). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 5(2). https://doi.org/10.7884/teke.664

27712  27714 27715