BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of the Field of Listening / Watching of Goals and Objectives Dimension in Turkish Language Teaching Curriculum According to Teachers’ Views

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 231 - 250, 15.06.2013
https://doi.org/10.7884/teke.170

Öz

The aim of this study was to evaluate according to goals and objectives dimension of listening/watching domain in 8th grade Turkish Language Curriculum based on teachers’ views. This study was a descriptive study based on survey model and qualitative research was designed according to the method. Population of the study was composed of Turkish Language teachers teaching 8th graders in public and private schools in Kars city center. For qualitative data, 15 Turkish Language teachers were selected through convenient sampling method and they were interviewed. Quantitative data were gathered through “Evaluation of Listening/Watching Domain of 8th Grade Turkish Language Curriculum Questionnaire” which was developed by the researcher, and qualitative data were gathered through semi-structured interview form. Qualitative data gathered with interview, then, were analyzed with content analysis method. As a result of Listening/watching’s goals and objectives of 8th grade Turkish Language Curriculum is adequate according to Turkish language teachers.

Kaynakça

  • ALYILMAZ, C. (2010). Türkçe Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749.
  • BAĞCI, H. ve TEMİZKAN, M. (2006). İlköğretim ikinci Kademe Öğrencilerinin Türkçe Öğretmenlerinden Beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 477- 498.
  • BARR, L., DİTTMAR, M., ROBERTS, E. & SHERADEN, M. (2002). Enhancing Student Achievement Through the İmprovement of Listening Skills. ERIC_NO:ED465999.
  • CEMİLOĞLU, M. (2004). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. İstanbul: Aktüel Yayıncılık.
  • COŞKUN, E. (2005). İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğretmen ve Öğrencilerinin Yeni Türkçe Dersi Öğretim Programıyla İlgili Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2), 423- 462.
  • ÇİFTÇİ, M. (2001). Dinleme Eğitimi ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 2(2), 166–177.
  • DEMİREL, Ö. (1992). İlkokullarda Türkçe Öğretimi ve Sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 31-38.
  • DEMİREL, Ö ve ŞAHİNEL, M. (2006). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri için Türkçe Öğretimi (7. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • DEMİREL, Ö. (2003). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri için Türkçe Öğretimi (5. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • DOĞAN, S. (2010). Öğretmenlerin 2005 Yılı İlköğretim Programına Yönelik Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(4), 2035 - 2050.
  • EKİZ, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ER, O. (2011). İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Alanının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • FİELD, J. (1998). Skills and Strategies: Towards A New Methodology for Listening. ELT Journal, 52(2), 110-118.
  • GÜLERYÜZ, H. (2003). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı (3. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • GÜNEŞ, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • HEDRİCK, B. W. & Cunningram, J. W. (2002). Investigating the Effect of Wide Reading on Listening Comprehension of Written Language. Reading Psychology, 23, 107–126.
  • KAPTAN, S. (1991). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikler. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • KARADÜZ, A. (2010). Türkçe ve Sınıf öğretmeni Adaylarının Dinleme Stratejilerinin Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(2), 39–55.
  • MADEN, S. (2013). Niçin Dinlemiyoruz? Dinleyememe probleminin sosyokültürel analizi. TEKE Dergisi, 5(2), 49–83.
  • MELANLIOĞLU, D. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150), 64-73.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu.
  • (Taslak basım). Ankara: MEB Yayınevi.
  • MILES, M., B, & HUBERMAN, M., A. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publication.
  • ÖZBAY, M. (2005a). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
  • ÖZBAY, M. (2005b). Ana Dili Eğitiminde Konuşma Becerisini Geliştirme Teknikleri, http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1037_486.pdf adresinden 8 Kasım 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • ÖZBAY, M. ve MELANLIOĞLU, D. (2012). Türkçe Öğretim Programlarının Dinleme Becerisi Bakımından Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(1), 87-97. PERRY, B. D. (2006). How Young Children Learn Language, http://www2.scholastic.com/browse/article.jsp?id=3463 adresinden 31 Mart 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • REHEIS, G. & OPPITZ-PLÖRER, C. (2010). Benimle Konuş ve Beni Dinle ., www.jungesinnsbruck. at/pix_db/.../Elternbroschuere%20tuerkisch.pdf adresinden 25 Mayıs 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • SEVER, S. (2004). Türkçe Öğretiminde Tam Öğrenme (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • SEVER, S. (2005, Kasım). 2004 Öğretim Programında Türkçe Öğretim Anlayışı. Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumunda sunulan bildiri. Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri.
  • YILDIRIM, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme / İzleme Alanı Amaç ve Kazanımlar Boyutunun Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 2, 231 - 250, 15.06.2013
https://doi.org/10.7884/teke.170

Öz

Bu araştırmanın amacı, sekizinci sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programı (TDÖP) Dinleme / İzleme alanına yönelik amaç ve kazanımları öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır ve nitel yönteme göre desenlenmiştir. Araştırma evrenini Kars ilindeki resmî ve özel ilköğretim okullarında görev yapan ve sekizinci sınıflarda Türkçe derslerini yürüten branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmada nitel verileri elde etmek için kolay ulaşılabilir durum örneklemesi kullanılmış ve 15 Türkçe öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Nitel veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen nitel verilerin analiz edilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Türkçe öğretmenleri amaç ve kazanımları genel olarak yeterli bulmuşlardır. Bunun yanında öğretmenler, öğrencilerin dinleneni/izleneni anlama ve çözümleme amacına ulaşmakta zorluk çektiklerini belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • ALYILMAZ, C. (2010). Türkçe Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749.
  • BAĞCI, H. ve TEMİZKAN, M. (2006). İlköğretim ikinci Kademe Öğrencilerinin Türkçe Öğretmenlerinden Beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(4), 477- 498.
  • BARR, L., DİTTMAR, M., ROBERTS, E. & SHERADEN, M. (2002). Enhancing Student Achievement Through the İmprovement of Listening Skills. ERIC_NO:ED465999.
  • CEMİLOĞLU, M. (2004). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. İstanbul: Aktüel Yayıncılık.
  • COŞKUN, E. (2005). İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğretmen ve Öğrencilerinin Yeni Türkçe Dersi Öğretim Programıyla İlgili Görüşleri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2), 423- 462.
  • ÇİFTÇİ, M. (2001). Dinleme Eğitimi ve Dinlemeyi Etkileyen Faktörler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 2(2), 166–177.
  • DEMİREL, Ö. (1992). İlkokullarda Türkçe Öğretimi ve Sorunları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 31-38.
  • DEMİREL, Ö ve ŞAHİNEL, M. (2006). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri için Türkçe Öğretimi (7. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • DEMİREL, Ö. (2003). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri için Türkçe Öğretimi (5. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • DOĞAN, S. (2010). Öğretmenlerin 2005 Yılı İlköğretim Programına Yönelik Tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(4), 2035 - 2050.
  • EKİZ, D. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ER, O. (2011). İlköğretim Sekizinci Sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme/İzleme Alanının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • FİELD, J. (1998). Skills and Strategies: Towards A New Methodology for Listening. ELT Journal, 52(2), 110-118.
  • GÜLERYÜZ, H. (2003). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı (3. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • GÜNEŞ, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • HEDRİCK, B. W. & Cunningram, J. W. (2002). Investigating the Effect of Wide Reading on Listening Comprehension of Written Language. Reading Psychology, 23, 107–126.
  • KAPTAN, S. (1991). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikler. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • KARADÜZ, A. (2010). Türkçe ve Sınıf öğretmeni Adaylarının Dinleme Stratejilerinin Değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(2), 39–55.
  • MADEN, S. (2013). Niçin Dinlemiyoruz? Dinleyememe probleminin sosyokültürel analizi. TEKE Dergisi, 5(2), 49–83.
  • MELANLIOĞLU, D. (2008). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyoekonomik Özelliklerinin Türkçe Başarısı Üzerinde Etkisi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150), 64-73.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu.
  • (Taslak basım). Ankara: MEB Yayınevi.
  • MILES, M., B, & HUBERMAN, M., A. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publication.
  • ÖZBAY, M. (2005a). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayıncılık.
  • ÖZBAY, M. (2005b). Ana Dili Eğitiminde Konuşma Becerisini Geliştirme Teknikleri, http://journal.qu.edu.az/article_pdf/1037_486.pdf adresinden 8 Kasım 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • ÖZBAY, M. ve MELANLIOĞLU, D. (2012). Türkçe Öğretim Programlarının Dinleme Becerisi Bakımından Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 7(1), 87-97. PERRY, B. D. (2006). How Young Children Learn Language, http://www2.scholastic.com/browse/article.jsp?id=3463 adresinden 31 Mart 2011 tarihinde edinilmiştir.
  • REHEIS, G. & OPPITZ-PLÖRER, C. (2010). Benimle Konuş ve Beni Dinle ., www.jungesinnsbruck. at/pix_db/.../Elternbroschuere%20tuerkisch.pdf adresinden 25 Mayıs 2012 tarihinde edinilmiştir.
  • SEVER, S. (2004). Türkçe Öğretiminde Tam Öğrenme (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • SEVER, S. (2005, Kasım). 2004 Öğretim Programında Türkçe Öğretim Anlayışı. Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumunda sunulan bildiri. Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Kayseri.
  • YILDIRIM, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Faruk Yıldırım Bu kişi benim

Onur Er Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2013
Gönderilme Tarihi 13 Nisan 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldırım, F., & Er, O. (2013). Türkçe Dersi Öğretim Programı Dinleme / İzleme Alanı Amaç ve Kazanımlar Boyutunun Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 2(2), 231-250. https://doi.org/10.7884/teke.170

27712  27714 27715