BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 415 - 429, 15.06.2015
https://doi.org/10.7884/teke.396

Öz

This study uses the survey method to evaluate “high school students’ views on multiculturalism within the context of global citizenship” based on a number of variables. A total of 618 randomly selected 12th grader high school students from 12 high schools from Ayvacık, Bayramiç, Biga, and Çan (all towns of Çanakkale province) studying in the 2012-2013 academic year have participated in the study. An “Active Citizenship Survey” has been developed for use in data collection with the participants, and the data thus collected has been evaluated in SPSS package version 18.0. Data has been analyzed using independent group t-test and one-way ANOVA

Kaynakça

  • BAŞBAY, A. ve BEKTAŞ, Y. (2009). Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Öğretim Ortamı ve Öğretmen Yeterlilikleri. [Elektronik versiyon]. Eğitim ve Bilim, 34(152), 30-44.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • CIRIK, İ. (2008). Çokkültürlü Eğitim ve Yansımaları. [Elektronik versiyon]. Hacettepe Fakültesi Üniversitesi http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200834YLKER%20CIRIK.pdf Dergisi, 34, 27-40.
  • ÇELİK, H. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Vatandaşlık Eğitiminin Bugünkü Durumu ve Geleceğe İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • DEMİRSOY, M. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çokkültürlülüğe İlişkin Görüşleri ve Çokkültürlü Eğitime Yaklaşımları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • DOĞANAY, A. ve SARI, M. (2009). Lise Öğrencilerinin Vatandaşlık Algılarına Etki Eden Faktörlerin Analizi. (ed. A. Şişman). I.Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu içinde (s.45-61). Uşak: Uşak Üniversitesi Avrupa Birliği Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • DPT. (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Küreselleşme Özel İhtisas Komisyonu Raporu. DPT:2544-ÖİK:560. Ankara.
  • ERKAL, E.M. (1994). İktisadi Kalkınmanın Kültürel Temelleri. İstanbul: Derin Yayınları.
  • GENÇ, S. Z., ŞAHİN, Ç., TUTKUN, T. ve DEMİR, M. K. (2012). AB Vatandaşlık Yeterlilikleri Bağlamında Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Yeterlilikleri. (ed. A. Kılınç). IV. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi içinde (s.1977-1990). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • GÖL, E. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Vatandaşlık Tutum Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KAN, Ç. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Sorunlarla İlgili Tutumları ve Ders Programlarına Yönelik Önerileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KARASAR, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (16. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • OXFAM. (1997). Education For Global Citizenship: A Guide For Schools. Retrievedfrom. http://www.oxfam.org.uk/coolplanet/teachers/globciti/downloads/gcguide06.pdf (24.12.2013). OXFAM. (2007). Education For Global Citizenship: A Guide For Schools. http://www.Oxfam.Org.Uk/Coolplanet/Teachers/Globciti/Downloads/Gcguie06.df (17.01.2014).
  • TOPRAK, G. (2008). Öğretmenlerin Çokkültürlü Tutum Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tokat: Gazi Osman Paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • VATANDAŞ, C. (2002). Çokkültürlülük. (1. Baskı). İstanbul: Değişim Yayınları.

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 1, 415 - 429, 15.06.2015
https://doi.org/10.7884/teke.396

Öz

Bu araştırmanın amacı; “ortaöğretim öğrencilerinin küresel vatandaşlık bağlamında çokkültürlülük hakkındaki görüşlerinin” farklı değişkenler açısından değerlendirilmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemini 2012-2013 eğitim öğretim yılında Çanakkale merkez ve ilçelerinden (Ayvacık, Bayramiç, Biga ve Çan) random yöntemiyle seçilmiş toplam 12 ortaöğretim kurumunda 12.sınıfta öğrenim gören 618 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada verileri toplamak amacıyla araştırmacı tarafından öğrencilere yönelik geliştirilen “Aktif Vatandaşlık Anketi” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular SPSS 18.0 paket programıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre, ortaöğretim öğrencilerinin cinsiyetleri, öğrenim gördükleri okul türü, ailelerinin sosyoekonomik durumları, boş zamanlarında en fazla yaptıkları etkinlikler ile küresel vatandaşlık bağlamında çokkültürlülük ile ilgili görüşleri arasında anlamlı farklılık bulunmuştur.

Kaynakça

  • BAŞBAY, A. ve BEKTAŞ, Y. (2009). Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Öğretim Ortamı ve Öğretmen Yeterlilikleri. [Elektronik versiyon]. Eğitim ve Bilim, 34(152), 30-44.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2005). Anket Geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö. E., KARADENİZ, Ş. ve DEMİREL, F. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (9. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • CIRIK, İ. (2008). Çokkültürlü Eğitim ve Yansımaları. [Elektronik versiyon]. Hacettepe Fakültesi Üniversitesi http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200834YLKER%20CIRIK.pdf Dergisi, 34, 27-40.
  • ÇELİK, H. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Vatandaşlık Eğitiminin Bugünkü Durumu ve Geleceğe İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • DEMİRSOY, M. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Çokkültürlülüğe İlişkin Görüşleri ve Çokkültürlü Eğitime Yaklaşımları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • DOĞANAY, A. ve SARI, M. (2009). Lise Öğrencilerinin Vatandaşlık Algılarına Etki Eden Faktörlerin Analizi. (ed. A. Şişman). I.Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumu içinde (s.45-61). Uşak: Uşak Üniversitesi Avrupa Birliği Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • DPT. (2000). Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı Küreselleşme Özel İhtisas Komisyonu Raporu. DPT:2544-ÖİK:560. Ankara.
  • ERKAL, E.M. (1994). İktisadi Kalkınmanın Kültürel Temelleri. İstanbul: Derin Yayınları.
  • GENÇ, S. Z., ŞAHİN, Ç., TUTKUN, T. ve DEMİR, M. K. (2012). AB Vatandaşlık Yeterlilikleri Bağlamında Öğretmen Adaylarının Vatandaşlık Yeterlilikleri. (ed. A. Kılınç). IV. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi içinde (s.1977-1990). İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • GÖL, E. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Vatandaşlık Tutum Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KAN, Ç. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Sorunlarla İlgili Tutumları ve Ders Programlarına Yönelik Önerileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • KARASAR, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (16. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • OXFAM. (1997). Education For Global Citizenship: A Guide For Schools. Retrievedfrom. http://www.oxfam.org.uk/coolplanet/teachers/globciti/downloads/gcguide06.pdf (24.12.2013). OXFAM. (2007). Education For Global Citizenship: A Guide For Schools. http://www.Oxfam.Org.Uk/Coolplanet/Teachers/Globciti/Downloads/Gcguie06.df (17.01.2014).
  • TOPRAK, G. (2008). Öğretmenlerin Çokkültürlü Tutum Ölçeğinin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tokat: Gazi Osman Paşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • VATANDAŞ, C. (2002). Çokkültürlülük. (1. Baskı). İstanbul: Değişim Yayınları.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Uydaş Bu kişi benim

Salih Zeki Genç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 15 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Uydaş, İ., & Genç, S. Z. (2015). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KÜRESEL VATANDAŞLIK BAĞLAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 415-429. https://doi.org/10.7884/teke.396

27712  27714 27715