Okul öncesi dönemden itibaren, çocukların kitap sevgisini ve okuma
alışkanlığını edinmelerinde karşılaştıkları kitapların niteliği oldukça etkilidir.
Bu anlamda, küçük çocuklar için kitap seçiminde yetişkinlerin tutumu ve
bilgisi önemli rol oynamaktadır. Araştırmada, Aksaray’da yaşayan ailelerin
ve öğretmenlerin okul öncesi dönemdeki çocuklar için seçebilecekleri hikâye
kitaplarında şiddet ve korku öğelerinin kullanım sıklığı ve varlığının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma var olan durumu olduğu gibi
aktarmayı amaçladığı için survey (tarama-betimleme) yöntemi kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Aksaray İl Halk Kütüphanesi ve kitabevlerinde yer alan,
okul öncesi dönemdeki çocuklar için hazırlanarak 2009-2015 yılları arasında
yayınlanmış 54 hikâye kitabı, Dağlıoğlu ve Çakmak (2009) tarafından
geliştirilen değerlendirme formu ile incelenmiştir. Verilerin analizi
sonucunda, korku ve şiddet, resim ve metin olmak üzere kategoriler
oluşmuştur. Korku ve şiddet öğelerinin varlığı ile kitaplardaki kullanım
sıklığı yüzde ve frekans değerleri verilerek açıklanmıştır. Araştırma sonucuna
göre; incelenen hikâye kitaplarında metin ve resim kısımlarında az da olsa
şiddet ve korku öğelerinin yer aldığı belirlenmiştir
Okul öncesi dönem çocuk edebiyatı hikâye kitapları şiddet korku
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2017 |
Kabul Tarihi | 2 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 4 |