Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENENLERE YÖNELİK YAZMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 1122 - 1132, 15.06.2017

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkçeyi yabancı dil olarak
öğrenen öğrencilerin yazma kaygılarını belirlemeye yönelik ölçme aracı
geliştirmektir. Ölçeğin geliştirilmesinde ilk aşamada alan yazın taraması
yapılmış, alan yazından elde edilen bilgiler ışığında yabancı dil olarak Türkçe
öğrenen öğrencilerin yazma kaygılarını belirlemeye yönelik madde havuzu
oluşturulmuştur. Madde havuzundaki maddeler düzenlenerek bir ölçek formu
oluşturulmuş, bu forma yönelik uzman görüşleri alınmıştır. Alan uzmanlarının
görüşleri doğrultusunda ölçekteki aday maddelere son şekli verilmiştir. Ölçek
İstanbul Aydın Üniversitesi Türkçe Öğretim Merkezinde ve Yunus Emre Türk Kültür
Merkezlerinde Türkçe öğrenen 280 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler
doğrultusunda ölçeğin yapı ve ölçüm geçerliği için açımlayıcı faktör analizi ve
doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda ölçeğin iki
boyuttan ve 13 maddeden oluşan iyi uyum değerlerine sahip olan bir ölçek olduğu
ortaya çıkmıştır.  Ölçeğin Cronbach Alfa
güvenirlik ölçümü .84’tür. İki faktörlü yapı, toplam varyansın %46,820’sini
açıklamaktadır.

Kaynakça

  • AL-SHBOUL M. M., Ahmad, I.S., NORDİN, M. S. ve RAHMAN, Z. A. (2013). Foreign Language Anxiety and Achievement: Systematic Review. International Journal of English Linguistics, 3(2), 32-45.
  • ALTUNKAYA, H. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Okuma Kaygıları İle Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ALTUNKAYA, H. ve ERDEM, İ. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Okuma Kaygıları ve Okuduğunu Anlama Becerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 59-77.
  • AYDIN, S. ve ZENGİN, B. (2008). Yabancı Dil Öğreniminde Kaygı: Bir Literatür Özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • AYTAN, N. ve TUNÇEL, H. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Yazma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(30), 50-62.
  • BOYLU, E. ve ÇANGAL, Ö. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Bosna-Hersekli Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 349-368.
  • CASADO, M. A. ve DERESHİWSKY, M. I. (2001). Foreign language anxiety of university students. College Student Journal, 35(4), 539-551.
  • CHENG, Y. S. (2002). Factors Associated with Foreign Language Writing Anxiety. Foreıgn Language Annals, 35(5), 647-656.
  • CHENG, Y. S. (2004). A measure of second language writing anxiety: Scale development and preliminary validation. Journal of Second Language Writing, 13, 313-335. doi:10.1016/j.jslw.2004.07.001
  • EWALD, J. D. (2007). Foreign Language Learning Anxiety in Upper-Level Classes: Involving Students as Researchers. Foreign Language Annals, 40(1), 122-142.
  • HALAT, S. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinleme Becerisine Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • HORWITZ, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale. TESOL Quarterly, 20(10), 559-562.
  • HORWITZ, E. K., Horwitz, M. B. ve Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal. 70(2), 125-132.
  • HORWITZ, E. K. (1995). Student affective reactions and the teaching and learning of foreign languages. International Journal of Educational Research, 23(7), 573-579.
  • HORWITZ, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
  • HORWITZ, E. K. (2010). Foreign and second language anxiety. Language Teaching, 43(2), 154-167.
  • HORWITZ, E. K. (2016). Factor Structure of the Foreign Language Classroom Anxiety Scale: Comment on Park (2014). Psychological Reports, 119(1), 71-76. doi: 10.1177/0033294116653368
  • HORWITZ, E. K. ve YOUNG, D. J. (1991). Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • İŞCAN, A. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yabancı Dil Kaygısının Türkçe Öğrenenler Üzerindeki Etkisi (Ürdün Üniversitesi Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 17, 106-120.
  • MACINTYRE, P. D. ve GARDNER, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44, 283-305.
  • MADEN, S., DİNCEL, Ö, ve MADEN, A. (2015). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Yazma Kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), 4(2), 748-769
  • MELANLIOĞLU, D. ve DEMİR, T. (2013). Türkçe Öğrenen Yabancılar İçin Konuşma Kaygısı Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 389-404
  • ÖZDEMİR, E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Kaynakları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • SALLABAŞ, E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(3), 2199-2218.
  • SELLERS, V. (2000). Anxiety and reading comprehension in Spanish as a foreign language. Foreign Language Annals, 33, 512-521.
  • SEVİM, O. (2014). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Konuşma Kaygılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 389-402.
  • ŞEN, Ü ve BOYLU, E. (2015). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen İranlı Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(30), 13-25.
  • WOODROW, L. (2006). Anxiety and speaking English as a second language: English language speaking anxiety ina second language environment. RELC Journal. 37(3), 308-328.
  • YOĞURTÇU, K. ve YOĞURTÇU, G. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğreniminde Kaygının Akademik Başarıya Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 1115-1158.
  • YOUNG, D. J. (1986). The relationship between anxiety and foreign language oral proficiency ratings. Foreign Language Annals, 19, 439- 445.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 2, 1122 - 1132, 15.06.2017

Öz

Kaynakça

  • AL-SHBOUL M. M., Ahmad, I.S., NORDİN, M. S. ve RAHMAN, Z. A. (2013). Foreign Language Anxiety and Achievement: Systematic Review. International Journal of English Linguistics, 3(2), 32-45.
  • ALTUNKAYA, H. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Okuma Kaygıları İle Okuduğunu Anlama Becerileri Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • ALTUNKAYA, H. ve ERDEM, İ. (2017). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Okuma Kaygıları ve Okuduğunu Anlama Becerileri. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 59-77.
  • AYDIN, S. ve ZENGİN, B. (2008). Yabancı Dil Öğreniminde Kaygı: Bir Literatür Özeti. Journal of Language and Linguistic Studies, 4(1), 81-94.
  • AYTAN, N. ve TUNÇEL, H. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Yazma Kaygısı Ölçeğinin Geliştirilmesi Çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(30), 50-62.
  • BOYLU, E. ve ÇANGAL, Ö. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Bosna-Hersekli Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 4(1), 349-368.
  • CASADO, M. A. ve DERESHİWSKY, M. I. (2001). Foreign language anxiety of university students. College Student Journal, 35(4), 539-551.
  • CHENG, Y. S. (2002). Factors Associated with Foreign Language Writing Anxiety. Foreıgn Language Annals, 35(5), 647-656.
  • CHENG, Y. S. (2004). A measure of second language writing anxiety: Scale development and preliminary validation. Journal of Second Language Writing, 13, 313-335. doi:10.1016/j.jslw.2004.07.001
  • EWALD, J. D. (2007). Foreign Language Learning Anxiety in Upper-Level Classes: Involving Students as Researchers. Foreign Language Annals, 40(1), 122-142.
  • HALAT, S. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlerin Dinleme Becerisine Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • HORWITZ, E. K. (1986). Preliminary evidence for the reliability and validity of a foreign language anxiety scale. TESOL Quarterly, 20(10), 559-562.
  • HORWITZ, E. K., Horwitz, M. B. ve Cope, J. (1986). Foreign language classroom anxiety. Modern Language Journal. 70(2), 125-132.
  • HORWITZ, E. K. (1995). Student affective reactions and the teaching and learning of foreign languages. International Journal of Educational Research, 23(7), 573-579.
  • HORWITZ, E. K. (2001). Language anxiety and achievement. Annual Review of Applied Linguistics, 21, 112-126.
  • HORWITZ, E. K. (2010). Foreign and second language anxiety. Language Teaching, 43(2), 154-167.
  • HORWITZ, E. K. (2016). Factor Structure of the Foreign Language Classroom Anxiety Scale: Comment on Park (2014). Psychological Reports, 119(1), 71-76. doi: 10.1177/0033294116653368
  • HORWITZ, E. K. ve YOUNG, D. J. (1991). Language anxiety: From theory and research to classroom implications. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • İŞCAN, A. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yabancı Dil Kaygısının Türkçe Öğrenenler Üzerindeki Etkisi (Ürdün Üniversitesi Örneği). Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 17, 106-120.
  • MACINTYRE, P. D. ve GARDNER, R. C. (1994). The subtle effects of language anxiety on cognitive processing in the second language. Language Learning, 44, 283-305.
  • MADEN, S., DİNCEL, Ö, ve MADEN, A. (2015). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Yazma Kaygıları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), 4(2), 748-769
  • MELANLIOĞLU, D. ve DEMİR, T. (2013). Türkçe Öğrenen Yabancılar İçin Konuşma Kaygısı Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(3), 389-404
  • ÖZDEMİR, E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Kaynakları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • SALLABAŞ, E. (2012). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(3), 2199-2218.
  • SELLERS, V. (2000). Anxiety and reading comprehension in Spanish as a foreign language. Foreign Language Annals, 33, 512-521.
  • SEVİM, O. (2014). Yabancı Uyruklu Öğrencilerin Türkçe Konuşma Kaygılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. EKEV Akademi Dergisi, 18(60), 389-402.
  • ŞEN, Ü ve BOYLU, E. (2015). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenen İranlı Öğrencilerin Konuşma Kaygılarının Değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 12(30), 13-25.
  • WOODROW, L. (2006). Anxiety and speaking English as a second language: English language speaking anxiety ina second language environment. RELC Journal. 37(3), 308-328.
  • YOĞURTÇU, K. ve YOĞURTÇU, G. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğreniminde Kaygının Akademik Başarıya Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 6(11), 1115-1158.
  • YOUNG, D. J. (1986). The relationship between anxiety and foreign language oral proficiency ratings. Foreign Language Annals, 19, 439- 445.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ülker Şen Bu kişi benim

Emrah Boylu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2017
Kabul Tarihi 10 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şen, Ü., & Boylu, E. (2017). TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENENLERE YÖNELİK YAZMA KAYGISI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(2), 1122-1132.

27712  27714 27715