Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

NAMIK KEMAL’DE AHLAKİ KAYGI TEMELLİ METİNLEŞTİRME: İNTİBAH VE AHLÂK-I ALÂÎ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 1564 - 1573, 15.09.2017

Öz

Bu makale
Namık Kemal’in romancılığının İntibah’la
beraber ilk defa yoğun bir ahlâkî kaygıyı, metnin yazılış amacı çerçevesinde
incelemeyi amaçlamaktadır. Namık Kemal’in bir ahlâk metni olarak Ahlâk-ı Alâî’ye olan bakışı ve İntibah’da kurmayı denediği tipler göz
önüne alındığında; Tanzimat yeniliğinin soysal hayatı ilgilendiren meselelerin
başında ahlakın toplumsal, siyasal ve retorik bir sorgulama alanı olduğu
görülmektedir. Bu bağlamda İntibah,
yeni hayat endişelerini ahlakî bakımdan dile getirirken; bir kaynak ve metot
sorunu, Namık Kemal merkezinde dikkatten kaçmaz. Haliyle Tanzimat yeniliğiyle
gelen döneme özgü şartların yeni yaşam için yeni bir ahlak anlayışını uygulama
pratikleri, asıl üzerinde düşünülmesi ve sorgulanması gereken olgu olarak
tartışmaya değerdir.

Kaynakça

  • ABDULLAH, Ö. (2016). Teceddüd-i İlmî ve Felsefî Kütübhânesi / Felsefe Mecmûası-Baha Tevfik ve Arkadaşları. Konya: Çizgi Kitabevi. AKÜN, Ö.F. (2006). .Namık Kemal, İstanbul: İslam Ansiklopedisi, Clt., 32, TDVY, BERGSON, H. (2004). Ahlâkın ve Dinin İki Kaynağı, (Çev. M. Mukadder Yakupoğlu) Ankara: Doğu Batı Yayınları. CEVİZCİ, A. (2013). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları. ELİOT, T. S. (2007). Edebiyat Üzerine Düşünceler, (Çev. Sevim Kantarcıoğlu), İstanbul: Paradigma Yayınları ENGÜNÜN, İ. - KERMAN, Zeynep. (2011). Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 4. İstanbul: Dergâh Yayınları. HANÇERLİOĞLU, O.(1993). Felsefe Sözlüğü (7. Basım). İstanbul: Remzi Yayınları. KAHRAMAN. A. (1989). “Ahlâk-ı Alâî” İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Clt., 2, TDVY. KEMAL, N. (2015). İntibah. Ankara: Akçağ Yayınları. ______________ (1993). Şark, İbret, 1872. Doğumunun Yüzellinci Yılında Namık Kemal. Ankara: TDKY. MACLNTYRE, A. (2001). Etik’in Kısa Tarihi / Homerik Çağdan Yirminci Yüzyıla. (Çev. Hakkı Hünler-Solmaz Zelyüt Hünler) İstanbul: Paradigma Yayınları. OKAY, O. (1987). Tanzimat Edebiyatı Hikâye-Roman-Şiir. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayınları. OKTAY, A. S. (2015). Kınalızâde Ali Efendi ve Ahlâk-ı Alâî (3. Basım). İstanbul: İz Yayınları. ÖZÖN, M. N. (1938). Namık Kemal ve İbret Gazetesi. Ankara: Remzi Kitabevi. PARLATIR, İ. (1992). Tanzimat Romanında Kölelik. Ankara: TTKY. SMİTH, D. W. (2013). Saf İçkin Yaşam. (Çev. Emre Koyuncu). İstanbul: Norgunk Yayınları. SUCKİEL, E. K. (2003). William James’in Pragmatik Felsefesi. (Çev. Celal Türer) İstanbul: Paradigma Yayınları TANPINAR, A. H. (2003). 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi (10. Basım). İstanbul: Çağlayan Kitabevi. ________________________(2000). Edebiyat Üzerine Makaleler (6. Basım). İstanbul: Dergâh Yayınları. TANSEL, F. A. (1986). Namık Kemal ve Hususi Mektupları IV. Ankara: TTKY. ÜLKEN, H. Z. (2010) Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi (19. Basım). İstanbul: Ülken Yayınları.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 3, 1564 - 1573, 15.09.2017

Öz

Kaynakça

  • ABDULLAH, Ö. (2016). Teceddüd-i İlmî ve Felsefî Kütübhânesi / Felsefe Mecmûası-Baha Tevfik ve Arkadaşları. Konya: Çizgi Kitabevi. AKÜN, Ö.F. (2006). .Namık Kemal, İstanbul: İslam Ansiklopedisi, Clt., 32, TDVY, BERGSON, H. (2004). Ahlâkın ve Dinin İki Kaynağı, (Çev. M. Mukadder Yakupoğlu) Ankara: Doğu Batı Yayınları. CEVİZCİ, A. (2013). Paradigma Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayınları. ELİOT, T. S. (2007). Edebiyat Üzerine Düşünceler, (Çev. Sevim Kantarcıoğlu), İstanbul: Paradigma Yayınları ENGÜNÜN, İ. - KERMAN, Zeynep. (2011). Yeni Türk Edebiyatı Metinleri 4. İstanbul: Dergâh Yayınları. HANÇERLİOĞLU, O.(1993). Felsefe Sözlüğü (7. Basım). İstanbul: Remzi Yayınları. KAHRAMAN. A. (1989). “Ahlâk-ı Alâî” İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Clt., 2, TDVY. KEMAL, N. (2015). İntibah. Ankara: Akçağ Yayınları. ______________ (1993). Şark, İbret, 1872. Doğumunun Yüzellinci Yılında Namık Kemal. Ankara: TDKY. MACLNTYRE, A. (2001). Etik’in Kısa Tarihi / Homerik Çağdan Yirminci Yüzyıla. (Çev. Hakkı Hünler-Solmaz Zelyüt Hünler) İstanbul: Paradigma Yayınları. OKAY, O. (1987). Tanzimat Edebiyatı Hikâye-Roman-Şiir. Erzurum: Atatürk Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi Yayınları. OKTAY, A. S. (2015). Kınalızâde Ali Efendi ve Ahlâk-ı Alâî (3. Basım). İstanbul: İz Yayınları. ÖZÖN, M. N. (1938). Namık Kemal ve İbret Gazetesi. Ankara: Remzi Kitabevi. PARLATIR, İ. (1992). Tanzimat Romanında Kölelik. Ankara: TTKY. SMİTH, D. W. (2013). Saf İçkin Yaşam. (Çev. Emre Koyuncu). İstanbul: Norgunk Yayınları. SUCKİEL, E. K. (2003). William James’in Pragmatik Felsefesi. (Çev. Celal Türer) İstanbul: Paradigma Yayınları TANPINAR, A. H. (2003). 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi (10. Basım). İstanbul: Çağlayan Kitabevi. ________________________(2000). Edebiyat Üzerine Makaleler (6. Basım). İstanbul: Dergâh Yayınları. TANSEL, F. A. (1986). Namık Kemal ve Hususi Mektupları IV. Ankara: TTKY. ÜLKEN, H. Z. (2010) Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi (19. Basım). İstanbul: Ülken Yayınları.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Adem Polat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2017
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2017
Kabul Tarihi 15 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Polat, A. (2017). NAMIK KEMAL’DE AHLAKİ KAYGI TEMELLİ METİNLEŞTİRME: İNTİBAH VE AHLÂK-I ALÂÎ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(3), 1564-1573.

27712  27714 27715