Bu
çalışmanın amacı 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarındaki
etkinliklerin Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre sınıflandırılıp eleştirel
düşünme becerisi ile ilişkisini incelemektir. Bu amaçla ortaokul Türkçe dersi
öğrenci çalışma kitaplarındaki etkinlikler Bloom’un yenilenmiş taksonomisine
göre sınıflandırılıp etkinliklerin taksonomideki yeri belirlenmiş ve
etkinliklerin eleştirel düşünme becerisi ile ilişkileri tespit edilmiştir.
Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemiyle yapılmış
bir içerik çözümlemesi çalışmasıdır. Araştırmada veriler 2012-2013 eğitim-öğretim
yılından itibaren Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulunca
ortaokullarda öğrenci çalışma kitabı olarak kabul edilen ve Trabzon ilinde
kullanılan 6, 7, 8. sınıf Türkçe dersi öğrenci çalışma kitaplarından elde
edilmiştir. Öğün, Meram ve Evren Yayınlarından çıkmış olan çalışma
kitaplarındaki dinleme/ izleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerine ait
etkinlikler Bloom’un yenilenmiş taksonomisine göre sınıflandırılmıştır.
Araştırmanın sonunda dört temel beceri ile ilgili etkinliklerin taksonomiye dağılımın
orantılı olmadığı ve etkinliklerin daha çok taksonominin ilk iki basamağı olan
hatırlama ve anlama basamaklarında yoğunlaştığı tespit edilmiştir. Eleştirel
düşünme becerisi ile eşleştirilebilecek değerlendirme, analiz etme ve yaratma
basamaklarına denk gelen etkinlik sayısının yetersiz olduğu belirlenmiştir.
Türkçe dersi öğrenci çalışma kitabı etkinlikler Bloom taksonomisi eleştirel düşünme
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 15 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |