Bu çalışmanın amacı Türkçeyi
yabancı dil olarak öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerin öğrenen özerkliği
davranışlarını gösterme ve bu davranışları uygun bulup bulmadığını belirlemeye
yönelik bir ölçek geliştirmektir. Ölçek geliştirilirken madde havuzu oluşturma,
uzman görüşü, katılımcı teyidi, ön uygulama, geçerlik ve güvenirlik analizleri
aşamaları uygulanmıştır. Ölçme aracını geliştirmek için Gaziantep Üniversitesi
ve Kilis 7 Aralık Üniversitesi Türkçe öğretim merkezlerinde Türkçe öğrenen 356
öğrenciyle uygulama yapılmıştır. Bu öğrencilerden 240 kişiyle açımlayıcı faktör
analizi, 116 kişiyle ise doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analizler
sonucunda 18 maddeden oluşan iki faktörlü bir ölçek yapısı ortaya çıkmıştır.
Faktörler maddelerin içeriğine göre “Planlama” ve “Süreç” olarak
adlandırılmıştır. Cronbach Alpha güvenirlik katsayılarına bakıldığında ölçeğin
geneli için 0,88, birinci faktör için ,75 ve ikinci faktör için ,82 olarak
bulunmuştur. Yapılan analizler sonucunda ölçeğin Türkçe öğrenen yabancı uyruklu
öğrencilerin öğrenen özerkliğine ilişkin tutum ve davranışlarını ölçen geçerli
ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.
Öğrenen özerkliği yabancılara Türkçe öğretimi ölçek geliştirme dil öğretimi sorumluluk
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 15 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |