Öğrenci
başarısını artırmak ve öğretmenlerin mesleki yeterliklerini geliştirmek için
eğitim psikolojisinin önemi vurgulanmaktadır. Öğretmen motivasyonu,
tükenmişlik, kimlik ve inançların öğretim uygulamaları ve mesleki performans
üzerindeki etkisini gösteren birçok çalışma yapılmıştır. Bununla birlikte,
öğretmenlik eğitimindeki psikolojinin, öğrencilerin psikolojik olarak gerçek
sınıfların karmaşıklıkları ve dinamikleri için hazırlanması için daha fazla
araştırılmasına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle bu çalışma, hizmet öncesi ve
hizmet içi İngilizce öğretmenlerinin, öğretmen adaylarının hizmet öncesi
öğretmen eğitimi için seçiminde psikolojik testleri kullanma konusundaki bakış
açılarını ortaya çıkarmayı ve karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, Türkiye'deki
dört farklı devlet üniversitesinden 298 İngilizce öğretmeni adayı ve 15 farklı
ilden 47 hizmet içi öğretmen araştırmaya katılmıştır. Katılımcılara, evet /
hayır sorularıyla ve açık uçlu sorularla bakış açılarını paylaşmak için yazılı
bir görüşme protokolü (WIP) verildi. 345 katılımcının 299'u (% 86,6), İngilizce
öğretmeni adaylarının hizmet öncesi öğretmen eğitimi programlarına kabul
edilmek için, ulusal bir sınav olan ve insanların Türkiye'de bir kamu görevlisi
olmak için geçmesi gerektiği KPSS denilen sınavından yüksek puan almanın yanı
sıra bazı psikolojik testlerden geçmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Yine de 27
kişi (%7.8) çeşitli nedenlerle bu fikre karşı çıktı. Buna ek olarak, 5 kişi (%
1.5) hem olumlu hem de olumsuz görüşleri içeren karışık görüşler gösterdi ve 14
kişi(% 4.1) bu uygulama hakkında şüpheli idi. Bulgular, hizmet öncesi ve hizmet
içi İngilizce öğretmenlerinin bakış açılarının birbirine benzediğini
göstermektedir çünkü her iki grubun katılımcılarının büyük çoğunluğu, öğretmen
adaylarının üniversite eğitimine başlamadan önce bazı psikolojik testleri
geçmesi gerektiğini düşünmektedir. Bu
görüşler Türkiye bağlamındaki öğretmen eğitimine önemli bilgiler sunmaktadır.
Politika yapıcılar ve yetkililerin, adaylarla yüz yüze görüşmeler yapacakları,
bazı psikolojik testleri uygulayacakları, adayların cevaplarını
inceleyecekleri, adayların kabulü veya reddi hakkında nihai bir karara
varacakları ve öğretmen adaylarının cevaplarını inceleyecek öğretmen
eğitimcilerinden oluşan üniversite komiteleri kurmak gibi öğretmen adaylarını
seçmek için kriterleri belirlemede etkili politikalar uygulamaları
önerilmektedir.
Öğretmen eğitimi eğitim psikolojisi psikolojik testler öğretmen yetiştirmede psikoloji öğretmen seçim kriterleri
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2017 |
Gönderilme Tarihi | 15 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 15 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 3 |