Bu araĢtırmanın amacı, Türkçe öğretmen adaylarının kiĢilik özellikleri ve mesleki kaygı düzeyleri arasındaki iliĢkiyi belirlemektir. ÇalıĢmada, iliĢkisel tarama modeli kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın örneklemini Türkiye Ġstatistik Kurumu (TUĠK) tarafından ortaya konan „istatistiki bölge birimi‟ sınıflandırmasına göre 12 istatistiki bölge biriminden birer il olmak üzere, toplam 12 ilde (Ankara, Balıkesir, Bolu, Burdur, Denizli, Elazığ, Ġstanbul, Gaziantep, Kayseri, Ordu, Tokat) bulunan üniversitelerin eğitim fakültelerinde öğrenimine devam etmekte olan 400 Türkçe öğretmen adayı oluĢturmaktadır. ĠliĢkisel tarama modeli ile gerçekleĢtirilen bu araĢtırmada elde edilen verilerin analizi sonucunda, Türkçe öğretmeni adaylarının kiĢilik özellikleri ile mesleki kaygı düzeyleri arasında zayıf ama anlamlı bir iliĢki olduğu saptanmıĢtır. AraĢtırmada, Türkçe öğretmeni adaylarının “dıĢa dönüklük” ve “yalan” özellikleri arttıkça kaygı düzeylerinin de arttığı, buna karĢılık “nörotisizm” özellikleri arttıkça kaygı düzeylerinin düĢtüğü belirlenmiĢtir. Türkçe öğretmeni adaylarının kiĢilik özellikleri ile mesleki kaygı düzeyleri arasındaki iliĢki incelendiğinde, “yalan” özelliği ile “meslektaĢ ve veli merkezli kaygı” ve “uyum merkezli kaygı” faktörleri arasında (sırasıyla .37 ve .33) zayıf bir iliĢki bulunduğu, kiĢilik özelliklerinden “yalan” özelliği ile “psikotisizm” özelliği arasında (-.43) zayıf bir iliĢki bulunduğu, kaygı düzeyini belirleyen faktörler incelendiğinde ise en yüksek iliĢkinin “görev merkezli kaygı” ile “öğrenci / iletiĢim merkezli kaygı” arasında (.77; güçlü iliĢki) olduğu saptanmıĢtır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4 |