Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖZEL AMAÇLI TÜRKÇE ÖĞRETİMİ DERS KİTABI ÖNERİSİ: BANKACILIK TÜRKÇESİ

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 0 - 0, 15.12.2017

Öz

Son yıllarda yabancı dil olarak Türkçe öğretimi alanında dil öğrenme ihtiyaçlarına yönelik yapılan çalıĢmalar, insanların iĢ bulma kaygısıyla Türkçe öğrenmeye yöneldiğini göstermektedir. Özellikle Ġngilizcenin yabancı dil olarak öğretilmesi alanındaki yayınlara bakıldığında özel amaçlı dil öğretimine yönelik kaynakların çokluğu dikkat çekmektedir. Belli bir hedefe yönelik, yeni bir dil öğrenmek isteyen bireylerin genel dil kurslarına ayıracak yeterli zamanının olmaması durumu da özel amaçlı dil öğretim programlarının geliĢtirilmesinin ne denli gerekli olduğunu göstermektedir. Bu gereklilikten hareketle Ġngilizcede yapılmıĢ olan “ĠĢ Ġngilizcesi”, “Turizm Ġngilizcesi” vb. çalıĢmalar göz önüne alınarak “ĠĢ Türkçesi”, “Turizm Türkçesi” vb. çalıĢmaların gerçekleĢtirilmesi yerinde olacaktır. Bu alan için ayrı bir müfredat programının hazırlanması, müfredata uygun ders kitaplarının oluĢturulması gerekmektedir.  Ders ve çalıĢma kitapları, öğretim sürecinde öğrencilere kaynaklık eden en önemli araçlardır. Bu çalıĢmada, Temizyürek vd. (2015) tarafından hazırlanan “Bankacılık Türkçesi Öğretim Programı Örneği” dikkate alınarak hazırlanan temel düzeyde “Bankacılık Türkçesi” ders kitabına ait bir ünite denemesi bulunmaktadır. Hazırlanan bu üniteyle öğrencilerin bankacılık özelinde günlük iĢ hayatıyla ilgili kullanmaları gereken kelime ve ifadeleri öğrenmeleri planlanmaktadır. Bu çalıĢmanın “Özel Amaçlı Türkçe Öğretimi ve “ĠĢ Türkçesi” alanlarında yapılacak çalıĢmalara yol gösterici olması amaçlanmaktadır. 

Kaynakça

  • ARSLAN, M. ve ADEM, E. (2010). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Görsel ve ĠĢitsel Araçların Etkin Kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86. BARIN, E. (2004, Güz). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (1). Web: http://turkoloji.cu.edu.tr/DILBILIM/eb_ilkeler/eb_ilkeler.htm adresinden 3 Ekim 2017‟de alınmıĢtır. BAYEZĠT, H. (2013). Yabancı Dil Ders Kitaplarında Dil Öğrenme Stratejileri. Mustafa DurmuĢ ve Alpaslan Okur (ed.), Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı içinde (455-470). Ankara: Grafiker Yayınları. BOZKURT, F. (2005). Türklerin Dili. Ġstanbul: Kapı Yayınları. CORBETT, J. (1990). English for International Banking and Finance. Cambridge: Cambridge University Press. ÇANGAL, Ö. ve BAġAR, U. (2016). Türkçe Öğrenen Ġranlılar Ġçin Turizm Türkçesi Öğretim Programı, Terimler Sözlüğü ve KonuĢma Kılavuzu Denemesi. Turkish Studies (Prof. Dr. Hayati Akyol Armağanı), 11(3), 707-734. DEMĠR, D. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Akademik Türkçe İhtiyaçları. YayımlanmamıĢ Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü. DEMĠR, T. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Materyal Yetkinliği – Ders Kitapları. Ertan Gökmen, Nazan TutaĢ ve Sebahat Alan (ed.) TÖMER Bilgi ġöleni: 10. Dünyada Türkçe Öğretimi, 7 - 8 Aralık 2015, Ankara/Türkiye, ISBN:978-605-136-3073, 103-111. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. DEMĠREL, Ö. (2011). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. DUMAN, T. ve ÇAKMAK, M. (2011). Ders Kitaplarının Nitelikleri. Leyla Küçükahmet (ed.), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu içinde (18-32). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. GÖÇER, A., ve MOĞUL, S. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi ile Ġlgili ÇalıĢmalara Genel Bir BakıĢ. Turkish Studies-İnternational Periodical For The Languages, terature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 797-810. GÜN, M., AKKAYA, A. ve KARA, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarının Türkçe Öğretim Merkezlerinde Görev Yapan Öğretim Elemanları Açısından Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 9(6), 1-16. GÜZEL, A. ve BARIN, E. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Akçağ Yayınları. ĠġCAN, A. (2011). Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminin Tarihçesi. A. Kılınç ve A. ġahin. (Editörler). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (YDTÖ). Birinci Baskı. Ankara. Pegem Akademi, ss. 3-29. KOLAÇ, E. (2003). Ġlköğretim Dördüncü Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Öğretmen GörüĢlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17(1), 105-137. KÜÇÜKAHMET, L. (2011). Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri. Leyla Küçükahmet (ed.), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu içinde (2-16). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. MACKENZIE, I. (2008). English for the Financial Sector. Cambridge: Cambridge University Press. MARKS, J. (2007). Check Your English Vocabulary for Banking and Finance. London: A&C Black Publishers. Millî Eğitim Bakanlığı. (1995). Ders Kitapları Yönetmeliği. Resmî Gazete, Sayı: 22297. Millî Eğitim Bakanlığı. (2012). Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Resmî Gazete, Sayı: 28409, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/09/20120912-2.htm adresinden 11.10.2017 tarihinde alınmıĢtır. ÖZDEMĠR, C. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Malzemelerinin Önemi ve ĠĢlevsel Ders Malzemelerinin Nitelikleri. Turkish Studies, 8(1), 2049-2056. RICHEY, R. & BONAMY D. (2011). English for Banking&Finance. London: Pearson Longman. TEMĠZYÜREK, F., ÇANGAL, Ö. ve YÖRÜSÜN S. (2015) Yabancılara Türkçe Öğretiminde ĠĢ Türkçesi Öğretim Programı, Ders Kitabı ve Terimler Sözlüğü Denemesi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal Of World of Turks, 7(2), 87-111. Türkiye Bankalar Birliği. (2017). Banka ve Sektör Bilgileri. Web: https://www.tbb.org.tr/tr/banka-ve-sektor-bilgileri/banka-bilgileri/subeler/65 adresinden 10 Ekim 2017 tarihinde alınmıĢtır. ULUTAġ, M. (2016). Türkiye’de Yükseköğrenim Görecek Yabancılar İçin Özel Amaçlı Türkçe Öğretimine Yönelik Program Geliştirme: Bir Model Önerisi. YayımlanmamıĢ Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yunus Emre Enstitüsü. (2017). Türkçe Öğretimi. Web: http://www.yee.org.tr/tr/turkceogrenimi adresinden 15 Ekim 2017 tarihinde alınmıĢtır.
Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 0 - 0, 15.12.2017

Öz

Kaynakça

  • ARSLAN, M. ve ADEM, E. (2010). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Görsel ve ĠĢitsel Araçların Etkin Kullanımı. Dil Dergisi, 147, 63-86. BARIN, E. (2004, Güz). Yabancılara Türkçe öğretiminde ilkeler. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (1). Web: http://turkoloji.cu.edu.tr/DILBILIM/eb_ilkeler/eb_ilkeler.htm adresinden 3 Ekim 2017‟de alınmıĢtır. BAYEZĠT, H. (2013). Yabancı Dil Ders Kitaplarında Dil Öğrenme Stratejileri. Mustafa DurmuĢ ve Alpaslan Okur (ed.), Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı içinde (455-470). Ankara: Grafiker Yayınları. BOZKURT, F. (2005). Türklerin Dili. Ġstanbul: Kapı Yayınları. CORBETT, J. (1990). English for International Banking and Finance. Cambridge: Cambridge University Press. ÇANGAL, Ö. ve BAġAR, U. (2016). Türkçe Öğrenen Ġranlılar Ġçin Turizm Türkçesi Öğretim Programı, Terimler Sözlüğü ve KonuĢma Kılavuzu Denemesi. Turkish Studies (Prof. Dr. Hayati Akyol Armağanı), 11(3), 707-734. DEMĠR, D. (2017). Uluslararası Öğrencilerin Akademik Türkçe İhtiyaçları. YayımlanmamıĢ Doktora Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Türkiyat AraĢtırmaları Enstitüsü. DEMĠR, T. (2016). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Materyal Yetkinliği – Ders Kitapları. Ertan Gökmen, Nazan TutaĢ ve Sebahat Alan (ed.) TÖMER Bilgi ġöleni: 10. Dünyada Türkçe Öğretimi, 7 - 8 Aralık 2015, Ankara/Türkiye, ISBN:978-605-136-3073, 103-111. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. DEMĠREL, Ö. (2011). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. DUMAN, T. ve ÇAKMAK, M. (2011). Ders Kitaplarının Nitelikleri. Leyla Küçükahmet (ed.), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu içinde (18-32). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. GÖÇER, A., ve MOĞUL, S. (2011). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi ile Ġlgili ÇalıĢmalara Genel Bir BakıĢ. Turkish Studies-İnternational Periodical For The Languages, terature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 797-810. GÜN, M., AKKAYA, A. ve KARA, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarının Türkçe Öğretim Merkezlerinde Görev Yapan Öğretim Elemanları Açısından Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 9(6), 1-16. GÜZEL, A. ve BARIN, E. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Akçağ Yayınları. ĠġCAN, A. (2011). Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminin Tarihçesi. A. Kılınç ve A. ġahin. (Editörler). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (YDTÖ). Birinci Baskı. Ankara. Pegem Akademi, ss. 3-29. KOLAÇ, E. (2003). Ġlköğretim Dördüncü Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Öğretmen GörüĢlerine Dayalı Olarak Değerlendirilmesi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17(1), 105-137. KÜÇÜKAHMET, L. (2011). Eğitim Programlarında Ders Kitabının Yeri. Leyla Küçükahmet (ed.), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu içinde (2-16). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. MACKENZIE, I. (2008). English for the Financial Sector. Cambridge: Cambridge University Press. MARKS, J. (2007). Check Your English Vocabulary for Banking and Finance. London: A&C Black Publishers. Millî Eğitim Bakanlığı. (1995). Ders Kitapları Yönetmeliği. Resmî Gazete, Sayı: 22297. Millî Eğitim Bakanlığı. (2012). Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği. Resmî Gazete, Sayı: 28409, http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/09/20120912-2.htm adresinden 11.10.2017 tarihinde alınmıĢtır. ÖZDEMĠR, C. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Ders Malzemelerinin Önemi ve ĠĢlevsel Ders Malzemelerinin Nitelikleri. Turkish Studies, 8(1), 2049-2056. RICHEY, R. & BONAMY D. (2011). English for Banking&Finance. London: Pearson Longman. TEMĠZYÜREK, F., ÇANGAL, Ö. ve YÖRÜSÜN S. (2015) Yabancılara Türkçe Öğretiminde ĠĢ Türkçesi Öğretim Programı, Ders Kitabı ve Terimler Sözlüğü Denemesi. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal Of World of Turks, 7(2), 87-111. Türkiye Bankalar Birliği. (2017). Banka ve Sektör Bilgileri. Web: https://www.tbb.org.tr/tr/banka-ve-sektor-bilgileri/banka-bilgileri/subeler/65 adresinden 10 Ekim 2017 tarihinde alınmıĢtır. ULUTAġ, M. (2016). Türkiye’de Yükseköğrenim Görecek Yabancılar İçin Özel Amaçlı Türkçe Öğretimine Yönelik Program Geliştirme: Bir Model Önerisi. YayımlanmamıĢ Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yunus Emre Enstitüsü. (2017). Türkçe Öğretimi. Web: http://www.yee.org.tr/tr/turkceogrenimi adresinden 15 Ekim 2017 tarihinde alınmıĢtır.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Önder Çangal Bu kişi benim

Serdar Yörüsün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 25 Ocak 2018
Kabul Tarihi 25 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çangal, Ö., & Yörüsün, S. (2017). ÖZEL AMAÇLI TÜRKÇE ÖĞRETİMİ DERS KİTABI ÖNERİSİ: BANKACILIK TÜRKÇESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 6(4).

27712  27714 27715