19. yüzyıl sonlarına doğru ilk ses kayıt çalıĢmaları ile baĢlayan süreç, ses kayıt teknolojilerinin geliĢmesi ile birlikte günümüze dek büyük aĢamalar kat etmiĢtir. Bu süreçle beraber kayıtları yapan ve dinleyicinin bu kayıtları kaliteli bir Ģekilde duyabilmesini sağlayan insanlar, ilk defa Almanya’da “tonmaister” olarak adlandırılmıĢlardır. Daha sonra Ġngiltere’de “sound engineer” terimi kullanılmıĢtır. Türkiye’de de tonmayster ya da ses mühendisi kelimeleri benimsenmiĢtir. AraĢtırmada yöntem olarak tarama modeli kullanılmıĢtır. ÇalıĢma grubunu profesyonel kayıt stüdyolarında çalıĢmakta olan ve alanında önemli çalıĢmalara imza atmıĢ 30 tonmayster oluĢturmaktadır. Türkiye’de kendini yetiĢtirmiĢ tonmaysterler bu alana öncülük etmektedirler. Tonmaysterlik eğitimi veren üniversitelerin mezunları da müzik sektöründe önemli iĢlere imza atmaktadırlar. Ancak hem nicelik hem de nitelik açısından daha ileriye gitmek gerekliliği vardır. Bu anlamda üniversitelerin müzik bölümlerinde, konservatuvarlarda ve hatta eğitim fakülteleri müzik bölümlerinde “Müzik Teknolojileri” ana sanat dalı eğitimi verilmesi önerilmektedir. Tonmayster yetiĢtiren programlarda teorik bilginin yanı sıra tecrübe kazanmaya yönelik proje çalıĢmalarına ağırlık verilmesi ve eğitimin uygulamalı temeller üzerine kurulması önerilmektedir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 25 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4 |