Çocuklara
yönelik hazırlanan metinlerin kendine özgü işlevleri ve öğeleri vardır. Dil ve
anlatım bu öğelerin arasındadır. Dil becerisinin gelişimi için metinlerin dil
ve anlatım bağlamında bazı ilkelere sahip olması gerekir. Bu ilkeler,
çocukların söz varlığının zenginleşmesine ve dilin anlatım olanaklarını
kavramalarına yardımcı olur. İlkeler konusunda şiirlerin diğer metin
türlerinden ayrı bir yeri vardır. Bu nedenle araştırmada Türkçe öğretimi süreci
de dâhil olmak üzere çocuklara sunulan şiirlerin dil ve anlatımının nasıl
olması gerektiği tartışılmıştır. Araştırmanın amacı, Ayla Çınaroğlu’nun “Şiir Gemisi” adlı kitabının dil
ve anlatım açısından incelenmesidir. Dil ve anlatım, metinlerin seslendiği yaş
düzeyindeki çocukların dil gelişim özelliklerini gözeten bir anlayışla
yapılandırılmalıdır. Mecaza dayalı söz sanatları yer almalı ancak çocuk okuru
zorlamamalı, anlamı sıkıcılığa ya da imgeye boğacak biçimde olmamalı; ölçülü
kullanılmalıdır. Araştırmada Ayla Çınaroğlu’nun “Şiir Gemisi” adlı yapıtı dil ve
anlatım özellikleri açısından incelenmiş, kuramsal bilgiler örneklerle
somutlaştırılmıştır. Nitel olan bu çalışmada, kaynak taraması yapılmıştır. Şiir
Gemisi kitabına ilişkin veriler de doküman incelemesi yoluyla toplanmış ve
“içerik çözümlemesi” ile çözümlenmiştir. Çınaroğlu’nun Şiir Gemisi’nde çocuğa
göreliği gözeten bir anlayışla ve imgesel bir anlatımla şiirlerini okurlara
sunduğu belirlenmiştir.
Ayla Çınaroğlu dil ve anlatım çocuğa görelik Türkçe öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2018 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 19 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |