Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇE DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK ALGI ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 411 - 430, 15.03.2018

Öz

Bu
çalışma, Türkçe öğretmenlerinin Türkçe dersi etkinliklerine yönelik algılarını
ölçmek için Likert tipi maddelerden oluşan geçerli ve güvenilir bir algı ölçeği
geliştirmeyi amaçlamaktadır. 33 maddeden oluşan ölçek taslağı 200 Türkçe
öğretmeninden oluşan gruba uygulanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmaları
yapılmıştır. Ölçeğin Kaiser- Meyer- Olkindeğeri  ,921Bartlett’s Küresellik Testi değeri ise %5
anlamlılık düzeyinde (p<.05) anlamlı bulunmuştur. Bu değerlerle ölçeğin
faktör analizine uygunluğu belirlendikten sonra faktör analizi yapılmıştır.
Faktör ve güvenirlik analizi sonuçlarına göre faktör değeri düşük olan ve
binişiklik yaratan maddeler ölçekten çıkarılarak 33 maddeden oluşan Likert tipi
ölçek geliştirilmiştir. Ölçeğin kapsam geçerliliği uzman görüşüyle
sağlanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği için 351 Türkçe öğretmeninden elde
edilen verilere açımlayıcı ve 234 Türkçe öğretmeninden elde edilen verilere ise
doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğin Cronbach’s Alpha güvenirlik kat
sayısı ,972 olarak bulunmuştur. Elde edilen bu bulgularla ölçeğin geçerli,
güvenilir olduğu ve Türkçe dersi etkinliklerine yönelik algıyı ölçtüğü
söylenebilir.

Kaynakça

  • AÇIL, F. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Etkinlik Algısı ve Uygulanışına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. AWANG, Z. (2012). A Handbook on SEM, Structure Equation Modeling. University Technology MARA Kelantan: Malaysia PressAYTAŞ, G. (2016). Türkçe Eğitiminde Algı. Ankara: Akçağ Yayınları.BİNBAŞIOĞLU, C. ve BİNBAŞIOĞLU, E. (1992). Endüstri Psikolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaa.BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2015). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.ÇOKLUK, Ö., ŞEKERCİOĞLU, G. ve BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.ERDEM, E. (2001), Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Soysal Bilimler Enstitüsü. GÖMLEKSİZ, M.N. ve KAN, A.Ü. (2007). Yeni İlköğretim Programlarının Dayandığı Temel İlke ve Yaklaşımlar. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,5(2), 60-66.GÜLTEKİN, M. KARADAĞ, R. ve YILMAZ, F. (2007). Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 503-528.GÜNEŞ, F. (2007). Yapılandırmacı Yaklaşımla Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.GÜNEŞ, F. (2016). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.İNCEOĞLU, M. (2011). Tutum, Algı, İletişim (6. Baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi.KURTDEDE FİDAN, N. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşımın Gerektirdiği Niteliklere Sahip Olma Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Afyonkarahisar İli Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.MEB. (2017). Türkçe Dersi (1-8. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.ÖCAL, H.A. (2012). Etkinlik Temelli Öğretimin Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.SABAN, A. (2004) Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.SEÇER, İ. (2015a). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci. Ankara: Anı Yayıncılık.SEÇER, İ. (2015b). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.SENEMOĞLU, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim (12.Baskı). Ankara: Gazi Kitapevi.ŞİMŞEK, Ş. (2015). Yazılı Anlatım Etkinlikleriyle İlgili Öğretmen-Öğrenci Algılarının Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.TAVŞANCIL, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.TEZBAŞARAN, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 411 - 430, 15.03.2018

Öz

Kaynakça

  • AÇIL, F. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Etkinlik Algısı ve Uygulanışına İlişkin Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. AWANG, Z. (2012). A Handbook on SEM, Structure Equation Modeling. University Technology MARA Kelantan: Malaysia PressAYTAŞ, G. (2016). Türkçe Eğitiminde Algı. Ankara: Akçağ Yayınları.BİNBAŞIOĞLU, C. ve BİNBAŞIOĞLU, E. (1992). Endüstri Psikolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaa.BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2015). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (21. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.ÇOKLUK, Ö., ŞEKERCİOĞLU, G. ve BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.ERDEM, E. (2001), Program Geliştirmede Yapılandırmacılık Yaklaşımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Hacettepe Üniversitesi Soysal Bilimler Enstitüsü. GÖMLEKSİZ, M.N. ve KAN, A.Ü. (2007). Yeni İlköğretim Programlarının Dayandığı Temel İlke ve Yaklaşımlar. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları,5(2), 60-66.GÜLTEKİN, M. KARADAĞ, R. ve YILMAZ, F. (2007). Yapılandırmacılık ve Öğretim Uygulamalarına Yansımaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 503-528.GÜNEŞ, F. (2007). Yapılandırmacı Yaklaşımla Sınıf Yönetimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.GÜNEŞ, F. (2016). Türkçe Öğretimi Yaklaşımlar ve Modeller (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.İNCEOĞLU, M. (2011). Tutum, Algı, İletişim (6. Baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi.KURTDEDE FİDAN, N. (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşımın Gerektirdiği Niteliklere Sahip Olma Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Afyonkarahisar İli Örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. MEB. (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6, 7, 8. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.MEB. (2017). Türkçe Dersi (1-8. sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.ÖCAL, H.A. (2012). Etkinlik Temelli Öğretimin Uygulanmasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.SABAN, A. (2004) Öğrenme Öğretme Süreci Yeni Teori ve Yaklaşımlar (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.SEÇER, İ. (2015a). Psikolojik Test Geliştirme ve Uyarlama Süreci. Ankara: Anı Yayıncılık.SEÇER, İ. (2015b). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.SENEMOĞLU, N. (2005). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim (12.Baskı). Ankara: Gazi Kitapevi.ŞİMŞEK, Ş. (2015). Yazılı Anlatım Etkinlikleriyle İlgili Öğretmen-Öğrenci Algılarının Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.TAVŞANCIL, E. (2014). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.TEZBAŞARAN, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nur Şahan Bu kişi benim

Arif Çerçi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2018
Kabul Tarihi 19 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şahan, N., & Çerçi, A. (2018). TÜRKÇE DERSİ ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK ALGI ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(1), 411-430.

27712  27714 27715