Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENENLERİN YAZILI ANLATIMLARINDAKİ SÖZCÜKLERİN KULLANIM YAYGINLIĞI VE SÖZCÜKLERİN SEVİYELERE DAĞILIMI

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 481 - 508, 15.03.2018

Öz

Dil öğretiminde yer verilmesi gereken ilk
sözcüklerin bireylerin yaşamında birinci derece önemli olan sözcükler olduğu
söylenebilir. Bu sözcükler de dilde ve iletişimde en sık ve yaygın olarak
kullanılan sözcükleri oluşturmaktadır. Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin
sözlü ya da yazılı anlatımlarındaki sözcüklerin kullanım yaygınlığını incelemek
ile öğrenenlerin ihtiyaç duyduğu sözcükler daha iyi fark edilebilir; Türkçenin
yabancı dil olarak öğretimine ve öğretim materyallerine yönelik sözcük
seçimleri daha geçerli ve güvenilir bir biçimde yapılabilir. Buradan hareketle
çalışmada, A1 seviyesinden C1 seviyesinin sonuna kadar Türkçeyi yabancı dil
olarak öğrenenlerin yazılı anlatımlarında yer alan sözcüklerin kullanım
yaygınlığını ve bu sözcüklerin dil seviyelerine dağılımını incelemek
amaçlanmıştır. Bu amaç temelinde çalışmada olgubilim (fenemoloji) deseni
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara ve İstanbul
üniversitelerinin Türkçe öğretim merkezlerinde, A1 seviyesinin başından C1
seviyesinin sonuna kadar Yeni Hitit ve İstanbul Yabancılar İçin Türkçe Ders
Kitapları aracılığıyla Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen 25 öğrenci
oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan yazılı
metin kâğıtlarından yararlanılmıştır. İçerik analiziyle elde edilen veriler
sonucunda Türkçeyi yabancı dil olarak A1 seviyesinden C1 seviyesinin sonuna
kadar öğrenenlerin yazılı anlatımlarındaki sözcüklerin yaygınlığına ve sözcüklerin
seviyelere dağılımına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • AÇIK, F. (2013). Dil Politikaları Bağlamında Türkçenin Öğretimi. Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı (Editör: M. Durmuş ve A. Okur) (s. 483-492). Ankara: Grafiker Yayınları.ARSLAN, N. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarında Söz Varlığı Unsurlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.ARSLAN, N. ve DURUKAN, E. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarında Söz Varlığı Unsurlarının İncelenmesi. International Journal of Language Academy, 2(4), 247-265.AŞIK, U. (2007). Yabancılar İçin Temel Türkçe Sözcük Varlığının Oluşturulması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.AYDIN, M. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders ve Okuma Kitaplarındaki Kelime Sıklığı ve Seviyelere Göre Sözcük Hazinesi Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.BAĞCI, H. ve BAŞAR, U. (2013). Yazma Öğretimi. Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı (Editör: M. Durmuş ve A. Okur) (s. 309-331). Ankara: Grafiker Yayınları.BAŞ, B. (2011). Söz Varlığı ile İlgili Çalışmalarda Kullanılacak Ölçütler. TÜBAR, XXIX, 27-61.BOYLU, E. ve ÇAL, P. (2017). Suriyeli Mültecilerin Türkçe Kursuna Başlamadan Önceki Söz Varlığı Durumları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 68-94. BOZKURT, B. (2015). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Orta Seviye (B1-B2 Düzeyi) Hedef Sözcük Belirleme Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.ÇELİK, S. (2014). Yabancı Dil Olarak Almanca ve Türkçe Öğretimi A1 ve A2 Seviyesindeki Ders Kitaplarında Kullanılan Söz Varlığının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.DANİLOVİĆ, J. R. ve GRUJİĆ, T. S. (2014). Vocabulary Growth At Tertıary Level:How Much Progress Can Serbıan Efl Learnersmake In A Year. Зборник Института за педагошка истраживањаГодина, 46, 200-218.DEMİREL, Ö. (2012). Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi Öğrenim, Öğretim ve Değerlendirme (2013). Frankfurt / Main, Almanya: Telc GmbH.GÜNAY, V. D. (2007). Sözcükbilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları.GÜZEL, A. ve BARIN, E. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Akçağ Yayınları.İNCE, B. (2013). Yabancı Dil Öğretiminin Temel ve Genel İlkeleri. Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı. (Editör: M. Durmuş ve A. Okur) (s. 143-156). Ankara: Grafiker Yayınları.KALFA, M. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Sözlü Kültür Unsurlarının Kullanımı. Millî Folklor, 25(97), 167-177.KARADAĞ, Ö. (2005). İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.KURUDAYIOĞLU, M. (2005). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.LAUFER, B. (1998). The Development of Passive and Active Vocabulary: Same or Different? Ap¬plied Linguistics, 19, 255–271.OKUR, A. (2013). Yaşam Boyu Okuma İçin Okuma Öğretimi. Yaşam Boyu Okuma Eğitimi (Editör: A. Okur) (s. 1-45). Ankara: Pegem Akademi.ÖZTÜRK, M. (2012). Vocabulary Growth of The Advanced EFL Learner. Language Learning Journal, DOI: 10.1080/09571736.2012.707053 (ifirst article).ŞİMŞEK, N. D. (2015). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarındaki Metinlerin İlişkisel Söz Varlığı Açısından Değerlendirilmesi. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), (Special Issue 3), 809-827.TUNÇEL, H. (2011). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Sözlü Türkçenin Kelime Sıklığı ve Yaygınlığını Belirleme Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.VANDEWALLE, J. (1999). Pratik Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Bazı Sorunlar ve Çözümleri. A. Ü. Tömer Dil Dergisi(82).YILDIRIM, A ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.ZHONG, H. ve HİRSH, D. (2009). Vocabulary Growth in An English As A Foreign Language Context. University of Sydney Papers in TESOL, 4, 85-113.
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 1, 481 - 508, 15.03.2018

Öz

Kaynakça

  • AÇIK, F. (2013). Dil Politikaları Bağlamında Türkçenin Öğretimi. Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı (Editör: M. Durmuş ve A. Okur) (s. 483-492). Ankara: Grafiker Yayınları.ARSLAN, N. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarında Söz Varlığı Unsurlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.ARSLAN, N. ve DURUKAN, E. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarında Söz Varlığı Unsurlarının İncelenmesi. International Journal of Language Academy, 2(4), 247-265.AŞIK, U. (2007). Yabancılar İçin Temel Türkçe Sözcük Varlığının Oluşturulması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.AYDIN, M. (2015). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Kullanılan Ders ve Okuma Kitaplarındaki Kelime Sıklığı ve Seviyelere Göre Sözcük Hazinesi Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.BAĞCI, H. ve BAŞAR, U. (2013). Yazma Öğretimi. Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı (Editör: M. Durmuş ve A. Okur) (s. 309-331). Ankara: Grafiker Yayınları.BAŞ, B. (2011). Söz Varlığı ile İlgili Çalışmalarda Kullanılacak Ölçütler. TÜBAR, XXIX, 27-61.BOYLU, E. ve ÇAL, P. (2017). Suriyeli Mültecilerin Türkçe Kursuna Başlamadan Önceki Söz Varlığı Durumları. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6(1), 68-94. BOZKURT, B. (2015). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Orta Seviye (B1-B2 Düzeyi) Hedef Sözcük Belirleme Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.ÇELİK, S. (2014). Yabancı Dil Olarak Almanca ve Türkçe Öğretimi A1 ve A2 Seviyesindeki Ders Kitaplarında Kullanılan Söz Varlığının Karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.DANİLOVİĆ, J. R. ve GRUJİĆ, T. S. (2014). Vocabulary Growth At Tertıary Level:How Much Progress Can Serbıan Efl Learnersmake In A Year. Зборник Института за педагошка истраживањаГодина, 46, 200-218.DEMİREL, Ö. (2012). Yabancı Dil Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi Öğrenim, Öğretim ve Değerlendirme (2013). Frankfurt / Main, Almanya: Telc GmbH.GÜNAY, V. D. (2007). Sözcükbilime Giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları.GÜZEL, A. ve BARIN, E. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Akçağ Yayınları.İNCE, B. (2013). Yabancı Dil Öğretiminin Temel ve Genel İlkeleri. Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı. (Editör: M. Durmuş ve A. Okur) (s. 143-156). Ankara: Grafiker Yayınları.KALFA, M. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Sözlü Kültür Unsurlarının Kullanımı. Millî Folklor, 25(97), 167-177.KARADAĞ, Ö. (2005). İlköğretim I. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.KURUDAYIOĞLU, M. (2005). İlköğretim II. Kademe Öğrencilerinin Kelime Hazinesi Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.LAUFER, B. (1998). The Development of Passive and Active Vocabulary: Same or Different? Ap¬plied Linguistics, 19, 255–271.OKUR, A. (2013). Yaşam Boyu Okuma İçin Okuma Öğretimi. Yaşam Boyu Okuma Eğitimi (Editör: A. Okur) (s. 1-45). Ankara: Pegem Akademi.ÖZTÜRK, M. (2012). Vocabulary Growth of The Advanced EFL Learner. Language Learning Journal, DOI: 10.1080/09571736.2012.707053 (ifirst article).ŞİMŞEK, N. D. (2015). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarındaki Metinlerin İlişkisel Söz Varlığı Açısından Değerlendirilmesi. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), (Special Issue 3), 809-827.TUNÇEL, H. (2011). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Sözlü Türkçenin Kelime Sıklığı ve Yaygınlığını Belirleme Çalışması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.VANDEWALLE, J. (1999). Pratik Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Bazı Sorunlar ve Çözümleri. A. Ü. Tömer Dil Dergisi(82).YILDIRIM, A ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.ZHONG, H. ve HİRSH, D. (2009). Vocabulary Growth in An English As A Foreign Language Context. University of Sydney Papers in TESOL, 4, 85-113.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökçen Göçen Bu kişi benim

Alpaslan Okur Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2018
Kabul Tarihi 19 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Göçen, G., & Okur, A. (2018). TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENENLERİN YAZILI ANLATIMLARINDAKİ SÖZCÜKLERİN KULLANIM YAYGINLIĞI VE SÖZCÜKLERİN SEVİYELERE DAĞILIMI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(1), 481-508.

27712  27714 27715