Estetik
sanat dalları ve psikolojiyle ilgili bir terim olan einfühlung, süjenin (insan,
sanatçı, okur, yazar, şair) varlık âleminde gördüğü bir objeyle duygusal bir
ilişki kurması ve o an yaşadığı ruh hâline göre onunla özdeşleşmesidir. Almanca
kökenli bir sözcük olan einfühlungun Türkçedeki karşılığı özdeşleyimdir.
Akademik dilde kullanılan terimin Türk Dil Kurumuna ait sözlükte anlam
karşılığı yoktur. Sözcük her türlü nitelik bakımından eşit, ayırt edilmeyecek
kadar benzer ve aynı anlamlarına gelen özdeş sözcüğünden türetilmiştir.
Einfühlung
teorisi hakkında yapılan bilimsel çalışmalar einfühlungun estetik sanat
dallarının dışında farklı disiplinlerle de ilişkili olduğunu ortaya
çıkarmıştır. Bu disiplinler arasında özellikle edebiyat, einfühlung teorisi
bağlamında incelenebilecek oldukça zengin kaynaklara sahiptir. Türk
edebiyatının en önemli şairleri arasında bulunan Tevfik Fikret, Yahya Kemal
Beyatlı, Ahmet Hamdi Tanpınar, Ziya
Osman Saba gibi bazı popüler şairlerin şiirleri einfühlung ilişkisi bağlamında
okunup analiz edilmiştir. Bütün bu çalışmalar einfühlung teorisinin edebiyatla
olan yakın ilişkisini göstermesi bakımından önemlidir. Fakat bu alanda yapılan
çalışmaların niceliği oldukça sınırlıdır. Bu araştırmanın temel amacı da einfühlung
teorisinin edebiyatla olan yakın ilişkisini pratik bir örnekle ortay koymak; bu
alanda daha önce yapılan akademik çalışmalara katkı sunmaktır. Çalışmamızın
özel amacı ise Necip Fazıl Kısakürek’in estetik değeri yüksek felsefî
şiirlerinde retorik amaçlı kullandığı objeleri, einfühlung ilişkisi bağlamında
analiz etmektir. Süjenin einfühlung ilişkisi kurduğu objeler: hayvan türlerine
ait unsurlar, bitki türlerine ait
unsurlar ve cansız türlere ait unsurlar olmak üzere üç alt kategoride
değerlendirilmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda üç önemli bulguya
ulaşılmıştır. Birincisi: Şairin
einfühlung ilişkisi kurduğu objeler, inişli çıkışlı hayat macerasına göre
simgesel bir değer taşımaktadır. İkincisi:
Sanatını fikir çilesi üzerine kurgulayan şair, yaşadığı ruh hâline göre objeyle
özdeşleyim ilişkisi kurmuş ve bu özdeşleyimi estetik bir hazza
dönüştürmüştür. Üçüncüsü: Necip Fazıl Kısakürek, einfühlung ilişkisi kurduğu tabiat
unsurlarını şiirlerinde retorik amaçlı kullanmış; kullandığı bu retorik unsurlarla
şiirlerinin estetik değerini güçlendirmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |