Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAFVET NEZİHİ’NİN ZAVALLI NECDET ROMANINDA RENK SİMGESELLİĞİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 990 - 1003, 15.06.2018

Öz

Safvet Nezihi’nin en bilinen eseri Zavallı Necdet, romantik unsurlarla
kurulmuş bir eserdir. Bu romanda, sıklıkla renklerin simgesel gücünden
yararlanılmıştır. Tercih edilen renkler, okuyucuda çeşitli duyguları
uyandırırken aynı zamanda romanın kurgusuna dair ipuçları sunmaktadır.
Renklerin insan duygularının ve hareketlerinin açıklanmasında simgesel olarak
belirleyici özellikleri olduğu bilinen bir durumdur. Çeşitli kültürlerde,
farklı anlamlara gelseler dahi, mantıksal olarak benzer şekilde algılanan
renkler, insan psikolojileri kadar davranışların şekli ve şiddeti üzerinde de
etkilidir. Bu çalışma bünyesinde çeşitli nesnelerle ve kavramlarla
özdeşleştirilen renklerin roman kişilerine göre değeri tespit edilecek ve
simgesel özellikleriyle romanın entrik yapısına sağladığı derinlikler
değerlendirilecektir.

Kaynakça

  • SAFVET, N. (2005). Zavallı Necdet. İstanbul: Beyaz Balina Yay.
  • AVCIOĞLU İSPİRLİOĞLU, N. (1995). Safvet Nezihî Hayatı ve Eserleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • AKKIN, C., EĞRİLMEZ, S. ve AFRASHİ, F. (2004). Renklerin İnsan Davranış ve Fizyolojilerine Etkileri. Türk Oftalmoloji Dergisi, 33, 274-282.
  • ÖZTUNA, H. Y. (2007). Temel Tasarım Öğeleri-Renk. Grafik Tasarım- Görsel İletişim Kültürü Dergisi, 8, 88-91.
  • MAZLUM, Ö. (2011). Rengin Kültürel Çağrışımları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 125-138.
  • YARDIMCI, M. Renk Dünyamız ve Türk Kültüründe Renkler, http://www.mehmetyardimci.net/img/files/akademik21.pdf Erişim: 23.12.2016.
  • KILIÇ, S. (2005). Siyah ve Beyaz [Sembolizmi]-(René Guénon). Atatürk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 23, 217-222.
  • ALBAYRAK, K. (2008). Yazısız Halklarda ve Antik İnanışlarda Renk Fenomeni. Dinî Araştırmalar, 11(31), 99-123.
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 990 - 1003, 15.06.2018

Öz

Kaynakça

  • SAFVET, N. (2005). Zavallı Necdet. İstanbul: Beyaz Balina Yay.
  • AVCIOĞLU İSPİRLİOĞLU, N. (1995). Safvet Nezihî Hayatı ve Eserleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • AKKIN, C., EĞRİLMEZ, S. ve AFRASHİ, F. (2004). Renklerin İnsan Davranış ve Fizyolojilerine Etkileri. Türk Oftalmoloji Dergisi, 33, 274-282.
  • ÖZTUNA, H. Y. (2007). Temel Tasarım Öğeleri-Renk. Grafik Tasarım- Görsel İletişim Kültürü Dergisi, 8, 88-91.
  • MAZLUM, Ö. (2011). Rengin Kültürel Çağrışımları. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 31, 125-138.
  • YARDIMCI, M. Renk Dünyamız ve Türk Kültüründe Renkler, http://www.mehmetyardimci.net/img/files/akademik21.pdf Erişim: 23.12.2016.
  • KILIÇ, S. (2005). Siyah ve Beyaz [Sembolizmi]-(René Guénon). Atatürk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 23, 217-222.
  • ALBAYRAK, K. (2008). Yazısız Halklarda ve Antik İnanışlarda Renk Fenomeni. Dinî Araştırmalar, 11(31), 99-123.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Osman Eroğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 9 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 10 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Eroğlu, O. (2018). SAFVET NEZİHİ’NİN ZAVALLI NECDET ROMANINDA RENK SİMGESELLİĞİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 990-1003.

27712  27714 27715