Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI İLE YAZILI ANLATIM DERS BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 1161 - 1171, 15.06.2018

Öz

Yazma
eylemi bilgiden çok beceri gerektirir. Etkili yazma; disiplinli ve sürekli
çalışmaların, okuduklarından yeni anlamlar üreterek çıkarsamaların yapıldığı;
yeniden üretimin gerçekleştiği bir süreçtir. Güzel yazı yazmada etkili bir okur
olmanın, usta yazarların yazılarını okuyup incelemenin ve sıkça yazma
uygulamaları yapmanın rolü büyüktür. Bu nedenle yazılı anlatım başarısında iyi
bir okuyucu olmak önemlidir. Bu çalışma ile eğitim fakültesinde çeşitli ana bilim
dallarında eğitim gören öğrencilerin okumaya yönelik tutumlarını çeşitli
değişkenlere göre incelemek, okuma alışkanlığı düzeyini belirlemek ve okumaya
yönelik tutum düzeyiyle yazma başarısı arasında ilişki olup olmadığını ortaya
koymak amaçlanmıştır.



Araştırmada
tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim
Fakültesi bünyesinde 10 farklı ana bilim dalında öğrenim gören 420 öğrenci
katılmıştır. Veri toplama aracı olarak Susar Kırmızı (2012) tarafından
geliştirilen okuma alışkanlığına yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır.



Yapılan
analizler sonucunda eğitim fakültesi öğrencilerinin okumaya yönelik tutum
düzeyinin ölçek genelinde % 5,1 oranında düşük, % 56,8 oranında orta ve % 38,1
oranında yüksek olduğu görülmüştür. Eğitim fakültesi öğrencilerinin okuma
alışkanlığına yönelik tutumları cinsiyete ve ana bilim dallarına göre anlamlı
farklar göstermektedir. Diğer yandan eğitim fakültesi bünyesinde eğitim gören
öğrencilerin, okuma alışkanlığına yönelik tutumları ile bir yılda okudukları
kitap sayısı arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Araştırmaya
katılanların, okuma alışkanlığına yönelik tutumları ile okur olma algı
düzeyleri arasında orta düzeyde olumlu bir ilişki belirlenmiştir. Yazılı anlatım
ders başarısı ile okur olma algı düzeyleri arasında ise düşük düzeyde ilişki
tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AKBAYIR, S. (2013). Cümle ve Metin Bilgisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • AKKAYA, N. ve SUSAR KIRMIZI, F. (2010). Relationship between Attitudes to Reading and Time Allotted to Writing in Primary Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4742-4746.
  • ALLPORT G. W. (1967). Readings In Attitude Theory and Measurement. Martin Fishbein (Ed.), in Attitudes (pp. 1-14). New York: John Wiley&Sons.
  • ARI, E. ve DEMİR, M. K. (2013). İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128.
  • ARSLAN, Y., ÇELİK, Z. ve ÇELİK. E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • ASLANTÜRK, E. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BAĞCI, H. (2007). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatıma ve Yazılı Anlatım Derslerine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları (TÜBAR-XXI).
  • BOZPOLAT, E. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Journal of World of Turks, 2(1), 411-428.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • CALP, M. (2010). Özel Eğitim Alanı Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • DEMİR, T. (2009). İlköğretim II. kademe öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma (Gazi Üniversitesi örneği). Turkish Studies, 4(3), 717-745.
  • DEMİREL, Ö. (2002). Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem A yayıncılık
  • DURMUŞ, E. ve BAŞ, K. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, (USBES Özel Sayı II), 1240-1254.
  • EROĞLU, Z. D. (2013). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları İle Doğru Yazma Becerileri Arasındaki İlişki. Turkish Studies, 8(9), 1441-1453.
  • GÖMLEKSİZ, M. N. (2004). Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1). 1-21.
  • KAĞITÇIBAŞI, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • KARADÜZ, A. (2008). ‘Yazı’ ve ‘Yazım’ Kavramlarının Dilin ‘Anlam’ ve ‘Ses’ Öğeleriyle İlişkisi. Turkısh Studies, 3(6),426.
  • KÖSE, A. ve YILMAZ, Y. (2011). Öğretmen Adaylarının Okuma Tutumlarının Farklı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. 1. Uluslararası Türkçe Eğitimi Öğrenci Kongresi Bildirileri. Gazi Üniversitesi, 29–30 Eylül 2011, Ankara. s.186-195.
  • ORTAŞ, İ. (2011). Kitap okuma alışkanlığı nasıl kazandırılır? Kitap okuru bir toplum muyuz? http://turkoloji.cu.edu.tr/genel/ibrahim_ortas_okuma_aliskanligi.pdf, adresinden 10. 10. 2015 tarihinde indirilmiştir.
  • ÖZDEMİR, O., ÖZDEMİR, M. ve KAYA, B. (2015). Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 219-233.
  • SARACALOĞLU, S. A., YENİCE, N. ve KARASAKALOĞLU, N. (2009). Öğretmen Adaylarının İletişim ve Problem Çözme Becerileri İle Okuma İlgi ve Alışkanlıkları Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. II(VI), 187-206.
  • SMİTH, D.S. (2008). The relationship between learning organizations and student achievement in middle schools (Dissertation). La Verne, California: University of La Verne
  • SUSAR, KIRMIZI, F.(2012). Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, 7(3), 2353-2366.
  • YILDIZ,D., CERAN, D. ve SEVMEZ, H. (2015). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları Profili. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 141-166.
  • YILMAZ, B. (1995). Okuma Sosyolojisi: Ankara’da Oturanların Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 9(3). 325-336.
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 1161 - 1171, 15.06.2018

Öz

Kaynakça

  • AKBAYIR, S. (2013). Cümle ve Metin Bilgisi. Ankara: Pegem Akademi.
  • AKKAYA, N. ve SUSAR KIRMIZI, F. (2010). Relationship between Attitudes to Reading and Time Allotted to Writing in Primary Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4742-4746.
  • ALLPORT G. W. (1967). Readings In Attitude Theory and Measurement. Martin Fishbein (Ed.), in Attitudes (pp. 1-14). New York: John Wiley&Sons.
  • ARI, E. ve DEMİR, M. K. (2013). İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının Değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 116-128.
  • ARSLAN, Y., ÇELİK, Z. ve ÇELİK. E. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • ASLANTÜRK, E. (2008). Sınıf Öğretmenlerinin ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Okuma İlgi ve Alışkanlıklarının Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BAĞCI, H. (2007). Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazılı Anlatıma ve Yazılı Anlatım Derslerine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları (TÜBAR-XXI).
  • BOZPOLAT, E. (2010). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumlarının Değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Journal of World of Turks, 2(1), 411-428.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • CALP, M. (2010). Özel Eğitim Alanı Olarak Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • DEMİR, T. (2009). İlköğretim II. kademe öğretmen adaylarının okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma (Gazi Üniversitesi örneği). Turkish Studies, 4(3), 717-745.
  • DEMİREL, Ö. (2002). Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem A yayıncılık
  • DURMUŞ, E. ve BAŞ, K. (2016). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlığına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, (USBES Özel Sayı II), 1240-1254.
  • EROĞLU, Z. D. (2013). Öğretmen Adaylarının Okuma Alışkanlıkları İle Doğru Yazma Becerileri Arasındaki İlişki. Turkish Studies, 8(9), 1441-1453.
  • GÖMLEKSİZ, M. N. (2004). Geleceğin Öğretmenlerinin Kitap Okumaya İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1). 1-21.
  • KAĞITÇIBAŞI, Ç. (2010). Günümüzde İnsan ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • KARADÜZ, A. (2008). ‘Yazı’ ve ‘Yazım’ Kavramlarının Dilin ‘Anlam’ ve ‘Ses’ Öğeleriyle İlişkisi. Turkısh Studies, 3(6),426.
  • KÖSE, A. ve YILMAZ, Y. (2011). Öğretmen Adaylarının Okuma Tutumlarının Farklı Değişkenlere Göre Değerlendirilmesi. 1. Uluslararası Türkçe Eğitimi Öğrenci Kongresi Bildirileri. Gazi Üniversitesi, 29–30 Eylül 2011, Ankara. s.186-195.
  • ORTAŞ, İ. (2011). Kitap okuma alışkanlığı nasıl kazandırılır? Kitap okuru bir toplum muyuz? http://turkoloji.cu.edu.tr/genel/ibrahim_ortas_okuma_aliskanligi.pdf, adresinden 10. 10. 2015 tarihinde indirilmiştir.
  • ÖZDEMİR, O., ÖZDEMİR, M. ve KAYA, B. (2015). Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 219-233.
  • SARACALOĞLU, S. A., YENİCE, N. ve KARASAKALOĞLU, N. (2009). Öğretmen Adaylarının İletişim ve Problem Çözme Becerileri İle Okuma İlgi ve Alışkanlıkları Arasındaki İlişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. II(VI), 187-206.
  • SMİTH, D.S. (2008). The relationship between learning organizations and student achievement in middle schools (Dissertation). La Verne, California: University of La Verne
  • SUSAR, KIRMIZI, F.(2012). Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, 7(3), 2353-2366.
  • YILDIZ,D., CERAN, D. ve SEVMEZ, H. (2015). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıkları Profili. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(3), 141-166.
  • YILMAZ, B. (1995). Okuma Sosyolojisi: Ankara’da Oturanların Okuma Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 9(3). 325-336.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nevin Akkaya Bu kişi benim

Cenan İşci Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 10 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 10 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akkaya, N., & İşci, C. (2018). EĞİTİM FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OKUMAYA YÖNELİK TUTUMLARI İLE YAZILI ANLATIM DERS BAŞARISI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 1161-1171.

27712  27714 27715