Bu araştırmada, Niloya adlı çizgi filmde yer alan çocuk gerçekliği
örnekleri belirlenmiştir. Bu örnekler üzerinden çocuk gerçekliğinin daha çok
“hangi konularla” ilgili olduğu, “hangi durumlarda” ortaya çıktığı, “hangi
nedenlere” bağlı olarak üretildiği ve kimler tarafından sona erdirildiği”nin
saptanması ve böylece alana katkıda bulunulması amaçlanmaktadır. Nitel
araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada, veri analizi için doküman
incelemesi ve içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmada TRT Çocuk
kanalında yayımlanan ve en çok izlenen çizgi film ödülünü alan “Niloya”ya ait
bölümler ele alınmıştır.
Çalışmada Niloya’nın internet sitesinde yer alan 79 bölüm ve bu sitede
bulunmayan ancak TRT Çocuk kanalında 2018 Mart ayı ortalarına kadar
yayımlandığı belirlenen 32 yeni bölüm, toplamda 111 bölüm incelenmiştir. Bu
bölümlerin 20’sinde (%18) 23 çocuk gerçekliği örneği saptanmıştır. Bu
örneklerin, temalarına göre; “doğayla, nesnelerle, soyut kavramlarla (birikim,
ilgi/sevgi gösterme) vb.” ilgili
olduğu görülmüştür. Elde edilen sonuçlar ışığında Niloya çizgi filminde çocuk
gerçekliği “bir şeyle ilk kez karşılaşma durumunda; somut düşünme/soyut
düşünememe durumunda; karşılaşılan bir problemi çözme ihtiyacı duyulan
durumlarda” ortaya çıkmakta, genellikle bilimsel bilgi eksikliğinden, kavram
bilgisi eksikliğinden ve soyut düşünme becerisinin gelişmemiş olmasından
kaynaklanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 19 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |