Çevresel uyarıcıların dil gelişimi için kritik önem taşıdığı
okul öncesi dönemde çocukların teknolojik cihazlar ile geçirdikleri süre ile kelime
edinimleri arasındaki ilişkinin incelenmesinin önemli olduğu düşünülmektedir. Bu
çalışma ile okul öncesi dönem çocuklarının kelime edinimleri ile teknoloji kullanımları
arasındaki ilişkisinin araştırılması hedeflenmiştir. Bu çalışmada nicel
araştırma yöntemlerinden boylamsal desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu,
143 çocuk ve onların ailelerinden oluşmaktadır. Çalışmanın
verileri Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil
(TİFALDİ) Testi ve aile bilgi formu
kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, çocukların hem
alıcı hem de ifade edici dil kelime bilgileri anne eğitim durumuna göre anlamlı
farklılık göstermektedir. Araştırmaya katılan çocukların hem birinci hem de ikinci
ölçüm ifade edici dil kelime bilgileri evde okula giden başka kardeş bulunanların
lehine anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Araştırmaya katılan çocukların
teknoloji kullanım durumlarına göre kelime bilgileri incelendiğinde TV izleme süresi
ve bilgive iletişim teknolojilerinin (BİT) kullanım sürelerine göre alıcı ve
ifade edici dil kelime bilgilerinin anlamlı düzeyde farklılık göstermediği tespit
edilmiştir. Araştırma katılan çocukların BİT etkinlik
türlerine göre ise ifade edici dil kelime bilgileri farklılık göstermektedir. Dijital
ortamlarda vaktini daha çok oyun oynayarak geçiren çocukların ifade edici dil kelime
bilgileri en düşük iken müzik/şarkı dinleyen çocukların ise en yüksektir.
Alıcı dil kelime bilgisi ifade edici dil kelime bilgisi okul öncesi çocuk teknoloji
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 19 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 2 |