Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ TÜRK ŞİİRİNDE SES ÖRNEKLERİ

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 1548 - 1582, 03.10.2019

Öz

Ses, modern Türk şairleri tarafından birçok maddi
husus dikkate alınarak kullanılmıştır. Bu kullanım çoğu kere vezin, kafiye,
redif gibi sesi birebir duyuran şiir terimleri ile yapıldığı gibi türkülerin,
şeklin verdiği durakların, siyasi hususların, Osmanlı şiirinin, ağızların, şiir
akımının özelliğinin, ağıtların, nidanın, amacın, zihnin biriktirdiklerinin ve
hatıraların nahif etkisinin bünyeye sirayeti ile tonun şekillenmesi sonucu tını
olarak da meydana gelebilmektedir. Bu ortaya çıkış ele alınan şiirlerde öteden
beri kullanılagelen materyaller sonucu yapılabildiği ve şairin özel
kullanımları sonucu kendini okuyucunun kulağına duyurabildiği gibi zihnindeki
çağrışımları da harekete geçirdiği görülmektedir. Bu harekete geçiriş
çocukluktan bu yana bireyin yaşantıları sonucu edindiği tecrübelerin zihninde
yerleşmesi sonucu olduğu için devamlılığı olan sesi meydana getirmektedir.

Kaynakça

  • Akay, H. (2006). Şiir alametleri. İstanbul: 3F Yayınevi.
  • Akın, G. (2004). Kırmızı karanfil-1956-1971-toplu şiirler-I. (3. bs.). İstanbul: YKY.
  • Anday, M. C. (2008). Sözcükler-toplu şiirler. (2. bs.). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Aydemir, M. (2014). Asaf Halet Çelebi’nin şiirinde geleneğin izleri. Teke Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3/1, 218-239.
  • Bayazıt, E. (2009). Şiirler-sebep ey, risaleler, gelecek zaman risalesi. (5. bs.). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Beyatlı, Y. K. (2010). Edebiyata dair. (7. bs.). İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti.
  • __________. (1999). Eski şiirin rüzgârıyle. (6. bs.). İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti.
  • Bozkurt, F. (2004). Türkiye Türkçesi-Türkçe öğretiminde yeni bir yöntem. (3. bs.). İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Çelebi, A. H. (2013). Bütün şiirleri. (6. bs.), İstanbul: YKY.
  • __________. (1998). Bütün yazıları. (Haz. Hakan Sayzek). İstanbul: YKY.
  • Çolak, V. (2001). “Şiirde biçimden yoksunluk”. E Dergisi, (33), 114.
  • Doğan, M. H. (2004). “Şiirde biçim üzerine”. Şiir sanatı. (Haz. Yaşar Nabi Nayır ve Salih Bolat). İstanbul: Varlık Yayınları, 214-222.
  • Dolar, M. (2013). Sahibinin sesi/ psikanaliz ve ses. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ediskun, H. (2004). Türk dilbilgisi-sesbilgisi-biçimbilgisi-cümlebilgisi. (9. bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Elçin, Ş. (2016). Halk edebiyatına giriş. (14. bs.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Erbay, E. (2003). Yenileşme Dönemi Türk edebiyatında aruz arayışları. Erzurum: Aktif Yayınları.
  • Eyüboğlu, B. R. (2017). Dol karabakır dol-bütün şiirleri. (18. bs.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Gencan, T. N. (2001). Dilbilgisi. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Günersel, T. (1999). Zaman denen oyuncak-mozaik-şiirler. İstanbul: Om Yayınevi.
  • Haksal, A. H. (2007). Necip Fazıl Kısakürek büyük doğu ırmağı. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • İlhan, A. (2002). Yağmur kaçağı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Karataş, T. (2007). Ansiklopedik edebiyat terimleri sözlüğü. (3. bs.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kısakürek, N. F. (1991). Çile. (17.bs.). İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Müldür, L. (2011). Anemon-toplu şiirler (1988-1998). (3. bs.). İstanbul: YKY.
  • Necatigil, B. (2000). Şiirler-1948-1972- bütün yapıtları. (3. bs.). İstanbul: YKY.
  • Ran, N. H. (2012). Bütün şiirleri. (8. bs.). İstanbul: YKY.
  • Sözer, V. (2012). Müzik terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • TRT Müzik Dairesi Başkanlığı (2000a). Türk halk müziği sözlü eserler antolojisi-1. Ankara: TRT Müzik Dairesi Yayınları. ________ (2000b). Türk halk müziği sözlü eserler antolojisi-2. Ankara: TRT Müzik Dairesi Yayınları. ________ (2002). Türk halk müziği sözlü eserler antolojisi-3-uzun havalar. Ankara: TRT Müzik Dairesi Yayınları.
  • Türinay, N. (1996). Kültür dil ve sanata dair. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Uçan, H. (2005). “Tasavvufun değiştirici yönü, Necip Fazıl ve ehl-i sünnet anlayışı”. Hece, (97), 140-145.
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 3, 1548 - 1582, 03.10.2019

Öz

Kaynakça

  • Akay, H. (2006). Şiir alametleri. İstanbul: 3F Yayınevi.
  • Akın, G. (2004). Kırmızı karanfil-1956-1971-toplu şiirler-I. (3. bs.). İstanbul: YKY.
  • Anday, M. C. (2008). Sözcükler-toplu şiirler. (2. bs.). İstanbul: Everest Yayınları.
  • Aydemir, M. (2014). Asaf Halet Çelebi’nin şiirinde geleneğin izleri. Teke Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3/1, 218-239.
  • Bayazıt, E. (2009). Şiirler-sebep ey, risaleler, gelecek zaman risalesi. (5. bs.). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Beyatlı, Y. K. (2010). Edebiyata dair. (7. bs.). İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti.
  • __________. (1999). Eski şiirin rüzgârıyle. (6. bs.). İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti.
  • Bozkurt, F. (2004). Türkiye Türkçesi-Türkçe öğretiminde yeni bir yöntem. (3. bs.). İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Çelebi, A. H. (2013). Bütün şiirleri. (6. bs.), İstanbul: YKY.
  • __________. (1998). Bütün yazıları. (Haz. Hakan Sayzek). İstanbul: YKY.
  • Çolak, V. (2001). “Şiirde biçimden yoksunluk”. E Dergisi, (33), 114.
  • Doğan, M. H. (2004). “Şiirde biçim üzerine”. Şiir sanatı. (Haz. Yaşar Nabi Nayır ve Salih Bolat). İstanbul: Varlık Yayınları, 214-222.
  • Dolar, M. (2013). Sahibinin sesi/ psikanaliz ve ses. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Ediskun, H. (2004). Türk dilbilgisi-sesbilgisi-biçimbilgisi-cümlebilgisi. (9. bs.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Elçin, Ş. (2016). Halk edebiyatına giriş. (14. bs.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Erbay, E. (2003). Yenileşme Dönemi Türk edebiyatında aruz arayışları. Erzurum: Aktif Yayınları.
  • Eyüboğlu, B. R. (2017). Dol karabakır dol-bütün şiirleri. (18. bs.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Gencan, T. N. (2001). Dilbilgisi. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Günersel, T. (1999). Zaman denen oyuncak-mozaik-şiirler. İstanbul: Om Yayınevi.
  • Haksal, A. H. (2007). Necip Fazıl Kısakürek büyük doğu ırmağı. İstanbul: İnsan Yayınları.
  • İlhan, A. (2002). Yağmur kaçağı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Karataş, T. (2007). Ansiklopedik edebiyat terimleri sözlüğü. (3. bs.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kısakürek, N. F. (1991). Çile. (17.bs.). İstanbul: Büyük Doğu Yayınları.
  • Müldür, L. (2011). Anemon-toplu şiirler (1988-1998). (3. bs.). İstanbul: YKY.
  • Necatigil, B. (2000). Şiirler-1948-1972- bütün yapıtları. (3. bs.). İstanbul: YKY.
  • Ran, N. H. (2012). Bütün şiirleri. (8. bs.). İstanbul: YKY.
  • Sözer, V. (2012). Müzik terimleri sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • TRT Müzik Dairesi Başkanlığı (2000a). Türk halk müziği sözlü eserler antolojisi-1. Ankara: TRT Müzik Dairesi Yayınları. ________ (2000b). Türk halk müziği sözlü eserler antolojisi-2. Ankara: TRT Müzik Dairesi Yayınları. ________ (2002). Türk halk müziği sözlü eserler antolojisi-3-uzun havalar. Ankara: TRT Müzik Dairesi Yayınları.
  • Türinay, N. (1996). Kültür dil ve sanata dair. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Uçan, H. (2005). “Tasavvufun değiştirici yönü, Necip Fazıl ve ehl-i sünnet anlayışı”. Hece, (97), 140-145.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ahmet Karakuş

Yayımlanma Tarihi 3 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karakuş, A. (2019). ÇAĞDAŞ TÜRK ŞİİRİNDE SES ÖRNEKLERİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(3), 1548-1582.

27712  27714 27715