Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ)

Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 260 - 270, 15.03.2020

Öz

Üniversite öğrencilerinin devam ettikleri bölümlerinden olan memnuniyetleri üzerinde birçok etmen söz konusudur. Öğrencilerin öğrenimlerine bağlı olarak sergiledikleri tutum ve davranışlar hem öğrenci hem de öğretim üyeleri açısından daha etkili eğitim sunulabilmesi için önemlidir. Bu çalışmada Türkiye’deki Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin, Türk lehçe ve edebiyatlarına karşı tutum ve davranışların incelenmesi yoluyla bölüm öğrencilerinin hazır bulunuşlukları ve bölümün hedeflerini gerçekleştirme düzeyi ortaya konulmuştur. Çalışma kapsamında öncelikle, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Pamukkale Üniversitesi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Uşak Üniversitesi, Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları bölümlerinde öğrenim gören öğrencilere uygulanan ölçek formu ile gerekli veriler toplanmıştır. Sonrasında ise, öğrencilerin tutum ve davranışları ile demografik özellikleri göz önünde bulundurularak, çok değişkenli istatistiksel tekniklerle analiz edilmiştir. Çalışmada istatistiksel çözümlemelerin gerçekleştirilebilmesi için SPSS ve LISREL paket programlarından yararlanılarak betimleyici istatistiklerin yanı sıra ilgili öğrencilerin tutum ve davranışları modellenmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, S. (2012). Azerbaycan Türkçesi ve Türkiye Türkçesi arasında aktarma üzerine bazı problemler. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 47, 51-56.
  • AffinityBloc: Turkic Peoples. https://joshuaproject.net/affinity_blocs/24 [Erişim: 24.03.2017]
  • Biçer, N. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik “öğrenen özerkliği ölçeği” geliştirme çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 6(3), 1666-1678.
  • Buran, A. Alkaya, E. (2004). Çağdaş Türk lehçeleri. Ankara: Akçağ.
  • Çolakoğlu, Ö. ve Büyükekşi, C. (2014). Açımlayıcı faktör analiz sürecini etkileyen unsurların değerlendirilmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2, 58-64.
  • Devlet, N. (1999). Rusya Türklerinin millî mücadele tarihi (1905-1917). (2.baskı), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Ercilasun, A. B. (1993). Dilde birlik. (2. baskı), Ankara: Ecdad Yayınları.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd ed.). London: SagePublication
  • Güzel, H. C. (2013). 300 milyonluk Türk dünyası. Yeni Türkiye: Türk Dünyası Özel Sayısı, 53, 224-230.
  • Henson, R. K. and Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66, 393-416.
  • Heyet, C. (2004). Azerbaycan’ın Türkleşmesi ve Azerbaycan Türkçesinin teşekkülü. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 1(1), 7-19.
  • Kalaycı, Ş. (2006). Faktör analizi. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Şeref Kalaycı (ed.). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, H. A. (2008). The partition of Khorezmand the positions of Turkistanis on Razmezhevanie. Europe-Asia Studies, 60(7), 1247-1260.
  • Karasar, H. A. (2009). Türkiye’de “uzman” sıkıntısı ve stratejik düşünce kültürü. Türkiye’de stratejik düşünce kültürü ve stratejik araştırma merkezleri: Başlangıcından bugüne Türk düşünce kuruluşları içinde (s. 354-363) H. Kanbolat ve H. A. Karasar (ed.), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kemaloğlu (Kamalov), İ. (2013). Tatarlar ve Tataristan. Yeni Türkiye: Türk Dünyası Özel Sayısı, 9(54), 2013-2025.
  • Kösoğlu, N. (1998). Türk kimliği ve Türk dünyası. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Özey, R. (2013). Türk dünyasının coğrafyası. Yeni Türkiye: Türk dünyası Özel Sayısı, 9(53), 144-165.
  • Roy, O. (2000). Yeni Orta Asya: Ya da ulusların imal edilişi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Schermelleh-Engel, K. Moosbrugger, H. and Müller, H. (2003). Evaluatingthe fit of structuralequationmodels: Tests of significanceanddescriptivegoodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell L. S. (1989). Using multivariate statistics. California State University, Northridge, Harper Collins Publishers.
  • Veyis, F. (2015) Türk edebiyatı dersine yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 10(11), 1609-1620
  • Yıldırım, İ. (2015). Türkiye’nin Türk dünyası politikaları: Bağımsız Türk Cumhuriyetleri ile ilişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Yiğit, A. (2013). “Türk Dünyasının Demografik Yapısı”, Yeni Türkiye: Türk Dünyası Özel Sayısı, C. 9, 53:199-223.
Yıl 2020, Cilt: 9 Sayı: 1, 260 - 270, 15.03.2020

Öz

Kaynakça

  • Adıgüzel, S. (2012). Azerbaycan Türkçesi ve Türkiye Türkçesi arasında aktarma üzerine bazı problemler. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 47, 51-56.
  • AffinityBloc: Turkic Peoples. https://joshuaproject.net/affinity_blocs/24 [Erişim: 24.03.2017]
  • Biçer, N. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik “öğrenen özerkliği ölçeği” geliştirme çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 6(3), 1666-1678.
  • Buran, A. Alkaya, E. (2004). Çağdaş Türk lehçeleri. Ankara: Akçağ.
  • Çolakoğlu, Ö. ve Büyükekşi, C. (2014). Açımlayıcı faktör analiz sürecini etkileyen unsurların değerlendirilmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2, 58-64.
  • Devlet, N. (1999). Rusya Türklerinin millî mücadele tarihi (1905-1917). (2.baskı), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Ercilasun, A. B. (1993). Dilde birlik. (2. baskı), Ankara: Ecdad Yayınları.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd ed.). London: SagePublication
  • Güzel, H. C. (2013). 300 milyonluk Türk dünyası. Yeni Türkiye: Türk Dünyası Özel Sayısı, 53, 224-230.
  • Henson, R. K. and Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66, 393-416.
  • Heyet, C. (2004). Azerbaycan’ın Türkleşmesi ve Azerbaycan Türkçesinin teşekkülü. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 1(1), 7-19.
  • Kalaycı, Ş. (2006). Faktör analizi. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Şeref Kalaycı (ed.). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, H. A. (2008). The partition of Khorezmand the positions of Turkistanis on Razmezhevanie. Europe-Asia Studies, 60(7), 1247-1260.
  • Karasar, H. A. (2009). Türkiye’de “uzman” sıkıntısı ve stratejik düşünce kültürü. Türkiye’de stratejik düşünce kültürü ve stratejik araştırma merkezleri: Başlangıcından bugüne Türk düşünce kuruluşları içinde (s. 354-363) H. Kanbolat ve H. A. Karasar (ed.), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kemaloğlu (Kamalov), İ. (2013). Tatarlar ve Tataristan. Yeni Türkiye: Türk Dünyası Özel Sayısı, 9(54), 2013-2025.
  • Kösoğlu, N. (1998). Türk kimliği ve Türk dünyası. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Özey, R. (2013). Türk dünyasının coğrafyası. Yeni Türkiye: Türk dünyası Özel Sayısı, 9(53), 144-165.
  • Roy, O. (2000). Yeni Orta Asya: Ya da ulusların imal edilişi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Schermelleh-Engel, K. Moosbrugger, H. and Müller, H. (2003). Evaluatingthe fit of structuralequationmodels: Tests of significanceanddescriptivegoodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell L. S. (1989). Using multivariate statistics. California State University, Northridge, Harper Collins Publishers.
  • Veyis, F. (2015) Türk edebiyatı dersine yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 10(11), 1609-1620
  • Yıldırım, İ. (2015). Türkiye’nin Türk dünyası politikaları: Bağımsız Türk Cumhuriyetleri ile ilişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Yiğit, A. (2013). “Türk Dünyasının Demografik Yapısı”, Yeni Türkiye: Türk Dünyası Özel Sayısı, C. 9, 53:199-223.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cüneyt Akın Bu kişi benim

Sinan Saraçlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2020
Gönderilme Tarihi 15 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akın, C., & Saraçlı, S. (2020). ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(1), 260-270.

27712  27714 27715