Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YUNUS EMRE ENSTİTÜSÜ’NÜN A1 SEVİYESİNDEKİ TÜRKÇE ÖĞRETİM VİDEOLARININ ÇOKLU ORTAM İLKELERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 1, 237 - 254, 15.03.2021

Öz

Bu çalışmanın amacı, Yunus Emre Enstitüsü’nün A1 seviyesindeki Türkçe öğretim videolarının, çoklu ortam ilkelerine uyum düzeyini; varsa, eksik veya zayıf yanları ve gelişmeye açık alanlarıyla tespit etmektir. Bu çalışma, eylem araştırması deseni kullanılarak, nitel araştırma yöntemiyle yapılmıştır. Veriler, dereceli puanlama ölçeği, görüşme ve doküman analizi yoluyla toplanmış ve istatistiksel tekniklerle çözümlenmiştir. Yunus Emre Enstitüsü’nce A1 seviyesinde üretilen yabancı dil olarak Türkçe öğretim videoları, bu çalışmanın evrenini oluşturmaktadır. Örneklem olarak ise kurum tarafından yayınlanmış olan ilk beş video seçilmiştir. Çalışmanın bulgular bölümünde, “tamamen uyumlu”, “uyumlu”, “kısmen uyumlu” ve “uyumu oldukça zayıf” başlıkları altında, bu beş videonun çoklu ortam ilke ve özellikleriyle ilişkisi ele alınmıştır. Çalışma neticesinde, Yunus Emre Enstitüsü’nün hazırladığı A1 seviyesindeki Türkçe öğretim videolarının çoklu ortam ilkeleriyle uyum düzeyinin, oldukça yüksek; video içeriklerinin, etkin ve işlevsel olduğu sonucu elde edilmiştir. Bunun yanı sıra videoların, küçük düzenlemelerle ortadan kaldırılabilecek gelişmeye açık yanlarının bulunduğu, bunlar arasında animasyon ve hareketli görsellerdeki eksikliklerin öne çıktığı yönünde tespitler de yapılmıştır.

Kaynakça

  • Abdous, M., Facer, B. R. ve Yen, C. J. (2012). Academic effectiveness of podcasting: A comparative study of integrated versus supplemental use of podcasting in second language classes. Computers & Education, 58(1), 43-52. Alessi, S. M. ve Trollip, S. R. (2001). Multimedia for learning methods and development. AllynandBaco.
  • Alkan, C. (1977). Eğitim teknolojisi (Kuramlar, yöntemler). Yargıçoğlu Matbası.
  • Alyılmaz, S. (2018). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde hedef kitlenin / “öğrenen”in önemi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), 2452-2463. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/42447/511176
  • Ateş, M., Çerçi, A. ve Derman, S. (2015). Eğitim bilişim ağında yer alan Türkçe dersi videoları üzerine bir inceleme. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 105117. DOI: http://dx.doi.org/10.19126/suje.18755 Balaban, S. J. (2012). Verilerin toplanması, (Ed. A. Şimşek). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemi. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Bétrancourt, M., & Benetos, K. (2018). Why and when does instructional video facilitate learning? A commentary to the special issue "developments and trends in learning with instructional video". Computers in Human Behavior, 89, 471-475.
  • Brame, C. J. (2016). Effective educational videos: Principles and guidelines for maximizing student learning from video content. CBE—Life Sciences Education, 15(4), es6.
  • Büyüköztürk, Ş. (2019). Sosyal bilimler için veri analiz el kitabı. Pegem Akademi. Chen, C. M., & Wu, C. H. (2015). Effects of different video lecture types on sustained attention, emotion, cognitive load, and learning performance. Computers & Education, 80, 108-121
  • Choe, R. C., Scuric, Z., Eshkol, E., Cruser, S., Arndt, A., Cox, R., Barnes, G. (2019). Student Satisfaction and Learning Outcomes in Asynchronous Online Lecture Videos. CBE—Life Sciences Education, 18(4), ar55.
  • Chorianopoulos, K. (2018). A taxonomy of asynchronous instructional video styles. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(1). Cummins, S., Beresford,
  • A. R., & Rice, A. (2016). Investigating engagement with in-video quiz questions in a programming course. IEEE Transactions on Learning Technologies, 9(1), 57-66.
  • Demı̇ral, H. & Yavuz, Ş. (2016). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Ders Dışı Öğrenme Ortamları. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(13), 129-146. https://dergipark.org.tr/en/pub/eibd/issue/29466/315930
  • Fiorella, L., & Mayer, R. E. (2018). What works and doesn’t work with instructional video. Computers in Human Behavior, 89, 465–470.
  • Gerede, P, M. (2019). Eğitim Bilişim Ağı (EBA) 4.sınıf ders içeriklerine yönelik videoların çoklu ortam tasarım ilkelerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gönç, Ş.T. (2012). Nicel ve nitel araştırmalarda kullanılan araştırma teknikleri, Sosyolojide araştırma yöntem ve teknikleri. Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • İşcan, A. (2011). Yabancı dil olarak türkçe öğretiminde filmlerin yeri ve önemi. Turkish Studies, 6(3), 939-948.
  • Jumabaeva, C., Kyzy, A., Baryktabasov, K. & Ismailova, R. (2020). Kırgızistan’da hibrit eğitim uygulaması. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 4(1), 23-30.
  • Kışla, T, Emı̇rtekı̇n, E, Polan, Ş. & Dönmez, O. (2020). Etkileşimli eğitsel video ve başarı testinin geliştirilmesi: IP adresi kavramı örneği. Journal of Instructional Technologies and Teacher Education, 9(1), 42-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jitte/issue/55183/674568
  • Kokoç, M. (2020). Programlamaya ilişkin ders videolarında öğretim elemanı görüntüsü kullanımının etkileri: bir göz izleme çalışması. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 3(2), 52-66. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eetd/issue/51876/674443
  • Kokoç M., & Altun A. (2014). Flipped öğrenmeye ilişkin sistematik bir alanyazın taraması: Kavramlar ve uygulamalar. GaziMagosa: Presented at the International Conference on New Trends in Educational Technology,
  • Ljubojevic, M., Vaskovic, V., Stankovic, S., Vaskovic, J. (2014). Using supplementary video in multimedia instruction as a teaching tool to increase efficiency of learning and quality of experience. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(3).
  • Mayer R. E., Clark R. C. (2003). E-learninig and the science of instruction: proven guidlines for consumers and designers of multimedia learning. San Francisco: Pfeiffer.
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nd edition). New York, USA: Cambridge University Press.
  • Nagy, J. T. (2018). Evaluation of online video usage and learning satisfaction: An extension of the technology acceptance model. International Review of Research in Open & Distance Learning, 19(1), 160–184.
  • Ozan, Ö. (2013). Bağlantıcı mobil öğrenme ortamlarında yönlendirici destek. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ozan, O. ve Özarslan, Y. (2016). Video lecture watching behaviors of learners in online courses. Educational Media International, 53(1), 27-41.
  • Özbal, B. (2020). Kendi kendine yabancı dil olarak Türkçe öğrenimi ders kitapları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi (TEKE), 9(4), 1602-1615.
  • Özdemir, S., Yalın, H. İ. & Sezgin, F. (2012). Eğitim bilimine giriş. Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Pi, Z., Xu, K., Liu, C., & Yang, J. (2020). Instructor presence in video lectures: Eye gaze matters, but not body orientation. Computers & Education, 144, 103-713
  • Rogers, P. L. (2001). Design in instruction for technology enhanced learning. London: IRM. Rosell-Aguilar,
  • F. (2007). Top of pods – In search of a podcasting “pedagogy” for language learning, Computer Assisted Language Learning, 20(5), 471-492.
  • Suseno, E. (2015). Listening podcast to enhance speaking proficiency. Jurnal Widyaloka ikip Widyadarma Surabaya, 2(2), 166-175.
  • Traphagan, T., Kucsera, J. V, & Kishi, K. (2010). Impact of class lecture webcasting on attendance and learning. Educational Technology Research and Development, 58(1), 19-37.
  • Seferoğlu, S. S. (2014). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Pegem Akademi. Senemoğlu N. (2015). Gelişim, öğrenme ve öğretim. Yargı yayınevi.
  • Stewart, C. J. & Cash, W. B. (1985). Interviwing: Princşples and Practices. Wm. C. Brown Publication.
  • Şengül, K. (2014). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Alfabe Sorunu. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 3(1), 325-339 . DOI: 10.7884/teke.245
  • Şimşek, A. (2014). Öğretim tasarımı. Nobel Akademi.
  • Teker, N. (2019a). Video merkezli bireysel öğrenme yöntemi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 23(2), 699-720. DOI: 10.1501/Egifak_0000000795
  • Teker, N. (2019b). Video ve eğitimde kullanılması. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 24(2), 423-447 . DOI: 10.1501/Egifak_0000000711
  • Tüysüz ve Çümen. (2016). EBA ders web sitesine ilişkin ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 75-98.
  • Uğur, S. & Okur, M. R. (2016). Açık ve uzaktan öğrenmede etkileşimli video kullanımı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(4), 104-126 . Ülker, M. (2019). The approach of learning a foreign language by watching TV series. Educational Research and Reviews, 14(17), 608-617.
  • Vanderplank, R. (2019). Gist watching can only take you so far: attitudes, strategies and changes in behaviour in watching films with captions. The Language Learning Journal, 47(4), 407-423. https://doi.org/10.1080/09571736.2019.1610033
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Ülker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2021
Gönderilme Tarihi 14 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ülker, M. (2021). YUNUS EMRE ENSTİTÜSÜ’NÜN A1 SEVİYESİNDEKİ TÜRKÇE ÖĞRETİM VİDEOLARININ ÇOKLU ORTAM İLKELERİNE GÖRE DEĞERLENDİRİLMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(1), 237-254.

27712  27714 27715