Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKÇEYİ İKİNCİ/YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETEN ÖĞRETMENLERİN HARMANLANMIŞ ÖĞRENME ORTAMLARI İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 3, 1049 - 1069, 15.09.2021

Öz

Farklı eğitim ortamlarının eş zamanlı kullanıldığı bir öğrenme modeli olan harmanlanmış öğrenme birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de tüm öğretim kademelerinde yaygın şekilde kullanılmaktadır. Çalışma kapsamında, Türkçeyi ikinci/yabancı olarak öğreten öğretmenlerin harmanlanmış öğrenme ile ilgili görüşleri incelenmiştir. Katılımcılarla gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları; geleneksel öğrenme ve harmanlanmış öğrenme arasında en çok farklılaşan konuların öğretmen sorumlulukları, kullanılan yöntem ve teknikler, öğrenme çıktıları, öğrenen-öğreten rolleri ve öğrenme materyalleri olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, harmanlanmış öğrenme bileşenlerinin öğrencilere anında ve sürekli geri bildirim sağlanması, bireysel farklılıkların dikkate alınması, ders dışı etkileşimin ve iletişimin artırılması, öğrenme kaygısının azaltılması, derse olan ilginin artırılması, öğrenilenlerin pekiştirilmesi ve kullanılması gibi önemli avantajlarının olduğu da çalışmanın sonuçları arasındadır. Genellikle teknik imkânsızlıklardan kaynaklanan birtakım sorunlar yaşansa da harmanlanmış öğrenme modelinin yetişkin mültecilere Türkçe öğretimi için uygun olduğu; bu bağlamda harmanlanmış öğrenme modelinin tüm öğretim kademelerinde ve Türkçe derslerinin yanında diğer dersleri de kapsayacak şekilde uygulama alanlarının yaygınlaştırılması yönündeki sonuçlar dikkat çekicidir.

Kaynakça

  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz-Soylu, M. (2008). Development of a scale on learners' views on blended learning and its implementation process. The Internet and Higher Education, 11(1), 26-32.
  • Akkuş, M. ve Keskin, Y. (2016). Harmanlanmış öğrenme modeliyle ilgili öğrenci tutumlarının incelenmesi. Journal of Research in Education and Teaching, 5(2), 338-347.
  • Babbie, E. (2013). The practice of social research (13 ed.). Wadsworth Cengage Learning.
  • Banditvilai, C. (2016). Enhancing students' language skills through blended learning. Electronic Journal of e-Learning, 14(3), 220-229.
  • Batdı, V. (2014). Harmanlanmış öğrenme ortamlarının öğrencilerin akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(1), 2887-302.
  • Bernard, R. M., Borokhovski, E., Schmid, R. F., Tamim, R. M. & Abrami, P. C. (2014). A meta-analysis of blended learning and technology use in higher education: From the general to the applied. Journal of Computing in Higher Education, 26(1), 87-122.
  • Bersin, J. (2004). The blended learning book: Best practices, proven methodologies, and lessons learned. John Wiley & Sons.
  • Bliuc, A.-M., Casey, G., Bachfischer, A., Goodyear, P. & Ellis, R. A. (2012). Blended learning in vocational education: Teachers’ conceptions of blended learning and their approaches to teaching and design. The Australian Educational Researcher, 39(2), 237-257.
  • Cabı, E. ve Gülbahar, Y. (2013). Harmanlanmış öğrenme ortamlarının etkililiğinin ölçülmesi için bir ölçek geliştirme çalışması. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 11-26.
  • Carrasco, B. & Johnson, S. M. (2015). Hybrid language teaching in practice: Perceptions, reactions, and results. Springer.
  • Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods Approaches. Sage Publications.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
  • Demir, T., & Durdukoca, Ş. F. (2018). Pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına devam eden öğrencilerin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 1253-1275.
  • Ellis, R. A., Steed, A. F. & Applebee, A. C. (2006). Teacher conceptions of blended learning, blended teaching and associations with approaches to design. Australasian Journal of Educational Technology, 22(3).
  • Garrison, D. R. & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The Internet and Higher Education, 7(2), 95-105.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Graham, C. R. (2006). Blended learning systems: Definition, current trends, and future directions. (C. J. Bonk & C. R. Graham, Eds.), Hand book of blended learning global perspectives, local designs. Pfeiffer.
  • Han, F. & Ellis, R. A. (2020). Initial development and validation of the perceptions of the blended learning environment questionnaire. Journal of Psychoeducational Assessment, 38(2), 168-181.
  • Jokinen, P. & Mikkonen, I. (2013). Teachers' experiences of teaching in a blended learning environment. Nurse Education in Practice, 13(6), 524-528.
  • Karadeniz, Ş. (2012). Harmanlanmış öğrenmeye ilişkin öğrenci memnuniyeti ölçeğinin geliştirilmesi. Electronic Journal of Social Sciences, 11(40), 161-172.
  • Kazu, I. Y. ve Demirkol, M. (2014). Effect of blended learning environment model on high school students' academic achievement. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 13(1), 78-87.
  • Klímová, B. & Pražák, P. (2019). Mobile blended learning and evaluation of its effectiveness on students’ learning achievement. International Conference on Blended Learning.
  • Koç, M. ve Çobanoğu, A. A. (2020). Harmanlanmış öğrenme ortamlarının algılanan etkileşim değeri ölçeğinin geliştirilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(1), 51-73.
  • Köse, E. (2015). Bilimsel araştırma modelleri. (R. Kıncal, Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nobel Kitap.
  • Kurt, S. Ç., Yıldırım, İ. ve Cücük, E. (2017). Harmanlanmış öğrenmenin akademik başarı üzerine etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(3), 776-802.
  • Lee, S.-H. & Lee, J.-H. (2007). Blended learning revisited: A new approach to foreign language education. Multimedia Assisted Language Learning, 10(2), 142-157.
  • Mahmud, M. M. (2018). Technology and language – What works and what does not: A meta-analysis of blended learning research. Journal of Asia TEFL, 15(2), 365.
  • Means, B., Toyama, Y., Murphy, R. & Baki, M. (2013). The effectiveness of online and blended learning: A meta-analysis of the empirical literature. Teachers College Record, 115(3), 1-47.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publications.
  • Osguthorpe, R. & Graham, C. (2003). Blending learning environments: Definitions and directions. Quarterly Review of Distance Education, 4 (3), 227–233.
  • Patton, M. Q. (2015). Qualitative research and evaluation methods (4th ed.). Sage Publications.
  • Pesen, A. ve Oral, B. (2016). Harmanlanmış öğrenme yaklaşımının öğretmen adaylarının akademik başarısına ve güdülenme düzeyine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58), 799-821.
  • Prensky, M. (2010). Teaching digital natives: Partnering for real learning. Corwin Press.
  • Singh, H. & Reed, C. (2001). A white paper: Achieving success with blended learning. Central software, 1, 1-11.
  • Solomon, G. & Schrum, L. (2007). Web 2.0: New tools, new schools (1 ed.). International Society for Technology in Education.
  • Tseng, H. & Joseph Walsh Jr, E. (2016). Blended Versus traditional course delivery: Comparing students’ motivation, learning outcomes, and preferences. Quarterly Review of Distance Education, 17(1), 43-52.
  • Türker, M. S. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretenlerin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(1), 271-292.
  • Usta, E. ve Mahiroğlu, A. (2008). Harmanlanmış öğrenme ve çevrimiçi öğrenme ortamlarının akademik başarı ve doyuma etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(2), 1-15.
  • Ünsal, H. (2012). Harmanlanmış öğrenmenin başarı ve motivasyona etkisi. Journal of Turkish Educational Sciences, 10(1), 1-27.
  • Üstün, A. B. (2011). Böte öğretim elemanlarının harmanlanmış öğrenme ortamlarında verilen dersler hakkındaki görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Vo, H. M., Zhu, C. & Diep, N. A. (2017). The effect of blended learning on student performance at course-level in higher education: A meta-analysis. Studies in Educational Evaluation, 53, 17-28.
  • Wagner, C., Kawulich, B., & Garner, M. (Eds.). (2012). Doing social research: A global context. McGraw-Hill Higher Education.
  • Yapıcı, İ. Ü. ve Akbayın, H. (2013). Harmanlanmış öğrenme yönteminin lise öğrencilerinin biyoloji ve internet öz-yeterlik algılarına etkisi. Journal of Turkish Science Education, 10(1), 102-117.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Sami Türker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Türker, M. S. (2021). TÜRKÇEYİ İKİNCİ/YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETEN ÖĞRETMENLERİN HARMANLANMIŞ ÖĞRENME ORTAMLARI İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(3), 1049-1069.

27712  27714 27715