Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMDE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTSİZLİĞİNİ GİDERME YOLLARI

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 3, 1215 - 1223, 15.09.2021

Öz

Eğitim, önemli deneyimlerin önceki nesillerden sonraki nesillere sürekli olarak aktarılması için sosyal olarak organize edilmiş ve düzenlenmiş bir süreçtir. Bu süreçte ortaya çıkacak herhangi bir aksaklık toplumun tüm üyelerini etkisi altına alarak onları olumsuz yönde etkilemektedir. Eğitimde ortaya çıkan aksaklıkların pek çok nedeni vardır. Ancak bunların arasında en göze çarpan toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yarattığı aksaklıktır. Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin giderilmesi için yapılması gereken ilk iş kaliteli bir eğitim anlayışına sahip olmaktır. Çünkü mevcut olan bir eğitim sistemi, ayrımcı bir yapıya sahip olduğu veya tüm kız ve erkek çocukların eğitiminin kişisel ve sosyal olarak değerli olmasını sağlamadığı müddetçe o eğitim sistemi kalitenin temel boyutlarından yoksun olmaktadır. Yapılan çalışma bu düşüncelerden hareketle ortaya çıkmıştır. Çalışma toplumsal cinsiyet ve eğitimsel kazanım arasındaki ilişkiye genel bir bakış açısı sağlamakta, okula erişimi toplumsal cinsiyet eşitliğine dayalı olarak iyileştirme ve toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yaygınlaşmasını giderme konuları hakkında öneri sunmaktadır.

Kaynakça

  • Aikman, S. and Unterhalter, E. (2007). Practising gender equality in education, United Kingdom: Oxfam GB.
  • Ak, M. (2016). Toplumsal bir olgu olarak yoksulluk. Akademik Bakış Dergisi, 54, 296-306.
  • Aktepe, E. ve Atay, İ. M. (2017). Çocuk evlilikleri ve psikososyal sonuçları. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(4), 410-420.
  • Başar, F. ve Demirci, N. (2016). Toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve şiddet. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 1(2), 41-52. Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye’de kadınlık. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16, 108-114.
  • Demir Şeker, S. (2008). Türkiye’de sosyal transferlerin yoksulluk üzerindeki etkileri. Ankara: Sosyal Sektörler ve Koordinasyon Genel Müdürlüğü.
  • Dilek, Y. (1997). Parents role in preschool childrens gender role socialization. Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ortadoğu Teknik Üniversitesi.
  • Dollar, D. and Gatti, R. (1999). Gender inequality, income and growth: are good times for women? Policy research report on gender and development. Working Paper Series, No 1, The World Bank.
  • Ghulam, M. (2005). Gender inequality in education: impact on income, growth and development, Pakistan: MPRA Paper.
  • Gürol, A. ve Dilli, C. (2007). Zorunlu eğitim çağında bulunan kız çocuklarının okula gitmeme sebepleri (Şırnak ili örneği). XVI: Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Kapur, R. (2019). Gender inequality in education. https://www.researchgate.net/publication/335228057_Gender_Equality_in_the_Field_of_Education (Erişim Tarihi: 01.04.2020).
  • Klasen, S. and Lamanna, F. (2008). The impact of gender inequality in education and Employment on economic growth in developing countries: updates and extensions. http://conference.iza.org/conference_files/worldb2008/klasen_s146.pdf (Erişim Tarihi: 28.04.2020).
  • Kurt Topuz, S. ve Erkanlı, H. (2016). Toplumsal cinsiyet bağlamında kadın ve erkeğe atfedilen anlamların metafor yöntemiyle analiziç. Alternatif Politika, 8(2), 300-321.
  • Sayılan, F. (2012). Toplumsal cinsiyet ve eğitim: olanaklar ve sınırlar. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Schultiz T. P. (2002). Why governments should invest more to educate girls, World Development, 30(2), 207-225. Stewart, A. and Friedman, S. (1987). Child gevelopment: infancy through adolescence. John Wiley & Sons.
  • Sungurtekin Özkan, M. (2013). Erken yaşta evliliklerin önlenmesi konusunda yargının üstlenebileceği rol. Journal of Yaşar University, 8, 2177-2189.
  • Şanlı, D. ve Öztürk, C. (2012). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 31-48.
  • TUİK (2013). İstatistiklerle kadın. http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=16056 (Erişim Tarihi: 28.03.2020).
  • Tüzün, I. (2019). Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitsizliği. Öğretmenler ve Psikolojik Danışmanlar için Rehber. http://www.tapv.org.tr/wp-content/uploads/2019/10/E%C4%9Fitimde-Toplumsal-Cinsiyet-E%C5%9Fitli%C4%9Fi-Rehberi.pdf (Erişim Tarihi: 28.03.2020).
  • UNESCO (2006). Global monitoring report. http://portal.unesco.org/education/en/ev.php Vatandaş, C. (2007). Toplumsal cinsiyet ve cinsiyet rollerinin algılanışı. Istanbul Journal of Sociological Studies, 35, 29-56.
  • White, G., Ruther, M. and Kahn, J. (2016). Educational inequality in India: an analysis of gender differences in reading and mathematics. India Human Development Survey. https://ihds.umd.edu/sites/default/files/publications/papers/EducationGenderInequalityinIndia.pdf (Erişim Tarihi: 28.04.2020).
  • Wood, E., Desmarais, S. and Gugula, S. (2002). The impact of parenting experience on gender stereotyped toy play of children. Sex Roles, 47 (1/2), 39-49.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zeynep Başerer Berber Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Başerer Berber, Z. (2021). EĞİTİMDE TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTSİZLİĞİNİ GİDERME YOLLARI. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(3), 1215-1223.

27712  27714 27715