Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU’NUN ŞİİRLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 4, 1535 - 1550, 15.12.2021

Öz

Bu araştırma ile Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun tüm şiirlerinin toplandığı Dol Karabakır Dol adlı eserde yer alan değer ifadelerini belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışmada MEB’in yayımlamış olduğu öğretim programlarında belirtilen 10 kök değer, 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda yer alan 18 değer ve özellikle 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda belirtilen temalarda yer alan değerlerden yola çıkılarak araştırmacı tarafından 33 farklı değerin yer aldığı bir değerler listesi oluşturulmuştur. Listelenen değerler, sonrasında evrensel ve ulusal değer olarak gruplandırılmıştır. Eyüboğlu’nun tüm şiirlerinin toplandığı Dol Karabakır Dol adlı eserindeki 222 şiir, listelenen 33 farklı değer bağlamında ayrıntılı olarak incelenmiştir. Araştırmada veriler doküman incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde nitel analiz tekniklerinden betimsel analiz kullanılmıştır. Eyüboğlu’nun şiirleri incelendiğinde değerler bakımından çok zengin bir içeriğe sahip olduğu tespit edilmiştir. Eyüboğlu’nun şiirlerinde evrensel değerlerden en fazla “doğaya duyarlı olma ve memleket sevgisi ve özlemi” değerlerinin; ulusal değerlerden en fazla ise “halk kültürüne duyarlı olma ve dinî inanç” değerlerinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Alan, Y. ve Biçer, N. (2019). Risâletü’n Nushiyye’de yer alan eğitsel değerler. Yeni Türkiye, XXV(106), 577-582.
  • Alyılmaz, C. & Alyılmaz, S. (2014). Amirbek Turatoviç Muratov’dan Yenisey’e sesleniş. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 3 (1), 68-84.
  • Alyılmaz, C. ve Şahin, H. (2019). Yahya Kemal Beyatlı’nın eserlerinin eğitsel değerler açısından değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(2), 402-418.
  • Alyılmaz, S. (2008). Öğretmen adaylarına göre görgü kurallarına aykırı davranışlar. İzvestiya Vuzov, 1(2), 136-142.
  • Can, F. (2020). Dil öğretimi. (ed. S. Alyılmaz ve B. Ürün Karahan). Dil Bilgisi Öğretimi içinde (s. 67-91). İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Doğan, B. (2012). Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun şiirlerinde halk bilimi unsurları. Electronic Turkish Studies, 7(1).
  • Eyüboğlu, B. R. (1987). Delifişek. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Eyüboğlu, B. R. (2017). Dol karabakır dol. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Hançerlioğlu, O. (2005). Felsefe ansiklopedisi kavramlar ve akımlar, Cilt 1, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mcmillan, H. J. ve Schumacher, S. (2010). Research in education. Boston, USA: Pearson Education.
  • Şahin, N. (2017). Cengiz Aytmatov’un eserlerinin değerler eğitimi bağlamında incelenmesi ve ortaokul Türkçe ders kitapları için metin önerileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 763-780.
  • Turan, R. & Ulusoy K. (2019). Farklı yönleriyle değerler eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Türk Dil Kurumu. (2005). Türkçe sözlük. Ankara: TDK.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Musa Gök Bu kişi benim

Semra Alyılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 25 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gök, M., & Alyılmaz, S. (2021). BEDRİ RAHMİ EYÜBOĞLU’NUN ŞİİRLERİNİN DEĞERLER EĞİTİMİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 10(4), 1535-1550.

27712  27714 27715