Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

USE OF CHILDREN'S BOOKS WRITTEN IN THE CONTEXT OF ECOCRITICISM IN TURKISH LESSONS

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 156 - 177, 15.03.2023
https://doi.org/10.7884/teke.5630

Öz

In the 21st century, where we have to protect our tomorrows by fighting
environmental problems, we should raise awareness among our children
about environmental awareness and ensure that this awareness becomes
permanent by running the education process. Environmental awareness,
which is among human-specific sensitivities, should be gained in childhood
and maintained throughout life. Environmental awareness can be gained
through the use of qualified children's books in Turkish lessons. This study,
on the use of children's books written in the context of ecocriticism in
Turkish lessons, was carried out in the form of action research in a four-week
period with the beginning of 6th grade students. The findings obtained as a
result of the activity practices in the form of writing letters and creating
dialogue with interview questions regarding the works titled The Mystery of
Almarpa written by Koray Avcı Çakman and Common Spirit written by
Miyase Sertbarut were evaluated with descriptive analysis. It was determined
that the books included in the study contributed positively to the
environmental awareness of the students and the activity practices reinforced
this approach. Although it was seen that most of the students had been
sensitive to environmental problems before reading the books, it was
observed that after reading the books, the solution suggestions of the students
for the problems thrived and the number of students with this sensitivity
increased.

Kaynakça

  • Ateş, H. (2012). Gülsüm Cengiz’in öykülerinin çocukta doğa sevgisi ve çevre bilinci geliştirme açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Avuklu, M. (2013). Sabahattin Ali’nin ‘Bir Orman Hikâyesi’ adlı hikâyesine ekoeleştirel bir bakış. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 51, 203-210.
  • Apriati, T. (2013). An analysis of human-nature relationship in children’s book Julie by Jean Craighead George: an ecocritical study. Unpublished Master Thesis, Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
  • Batty, D. J. (2016). Animals are people too: an ecocritical exploration offantasy in environmental children’s literature, Unpublished Master of Arts Dissertation, Columbia: Unıversity of Northern British.
  • Başoğlu, N. ve Sarıdede, H. (2020). Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin çevreci eleştiri bağlamında incelenmesi. Turkish Studies - Education, 15(5), 3157-3173.
  • Cengiz, Ç. (2013). Çevre-insan-doğa ilişkisinin Stefano Benni'nin Margherita Dolcevita ve Buket Uzuner'in Uyumsuz Defne Kaman'ın Maceraları Su adlı yapıtlarında ekoeleştirel bağlamda karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çakman, K. A. (2019). Almarpa’nın gizemi. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Erdoğan, H. (2014). Dede Korkut Oğuznamelerinde doğa, insan ve mekân ilişkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güçlü Sarıdede, H. (2021). Çocuk kitaplarında çevreci eleştiri üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mishra, S. K. (2016). Ecocriticism: A study of environmental ıssues in literature. BRICS Journal of Educational Research, 6(4), 168-170.
  • Oğuzkan, F. (2013). Yerli ve yabancı yazarlardan örneklerle çocuk edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Onur, B. (2016). Çocuk çevre doğa- çevre ve yurttaşlık eğitimi. İstanbul: İmge Yayınları.
  • Oppermann, S. T. (1999). Ecocriticism: natural world in the literary viewfinder. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16(2), 29-46.
  • Sertbarut, M. (2018). Ortak ruh. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Temel, Ö. P. (2010). Ekoeleştiri kuramı ışığında Stefano Benni’nin Margherita Dolcevita ve Terra adlı eserlerinde vurguladığı doğa öğesi ve yazarın çevreci düşünceleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. D. (2017). Koray Avcı Çakman’ın eserlerinde çocuklara yönelik ekoeleştirel iletiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan: Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

USE OF CHILDREN'S BOOKS WRITTEN IN THE CONTEXT OF ECOCRITICISM IN TURKISH LESSONS

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 156 - 177, 15.03.2023
https://doi.org/10.7884/teke.5630

Öz

In the 21st century, where we have to protect our tomorrows by fighting
environmental problems, we should raise awareness among our children
about environmental awareness and ensure that this awareness becomes
permanent by running the education process. Environmental awareness,
which is among human-specific sensitivities, should be gained in childhood
and maintained throughout life. Environmental awareness can be gained
through the use of qualified children's books in Turkish lessons. This study,
on the use of children's books written in the context of ecocriticism in
Turkish lessons, was carried out in the form of action research in a four-week
period with the beginning of 6th grade students. The findings obtained as a
result of the activity practices in the form of writing letters and creating
dialogue with interview questions regarding the works titled The Mystery of
Almarpa written by Koray Avcı Çakman and Common Spirit written by
Miyase Sertbarut were evaluated with descriptive analysis. It was determined
that the books included in the study contributed positively to the
environmental awareness of the students and the activity practices reinforced
this approach. Although it was seen that most of the students had been
sensitive to environmental problems before reading the books, it was
observed that after reading the books, the solution suggestions of the students
for the problems thrived and the number of students with this sensitivity
increased.

Kaynakça

  • Ateş, H. (2012). Gülsüm Cengiz’in öykülerinin çocukta doğa sevgisi ve çevre bilinci geliştirme açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Avuklu, M. (2013). Sabahattin Ali’nin ‘Bir Orman Hikâyesi’ adlı hikâyesine ekoeleştirel bir bakış. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 51, 203-210.
  • Apriati, T. (2013). An analysis of human-nature relationship in children’s book Julie by Jean Craighead George: an ecocritical study. Unpublished Master Thesis, Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
  • Batty, D. J. (2016). Animals are people too: an ecocritical exploration offantasy in environmental children’s literature, Unpublished Master of Arts Dissertation, Columbia: Unıversity of Northern British.
  • Başoğlu, N. ve Sarıdede, H. (2020). Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin çevreci eleştiri bağlamında incelenmesi. Turkish Studies - Education, 15(5), 3157-3173.
  • Cengiz, Ç. (2013). Çevre-insan-doğa ilişkisinin Stefano Benni'nin Margherita Dolcevita ve Buket Uzuner'in Uyumsuz Defne Kaman'ın Maceraları Su adlı yapıtlarında ekoeleştirel bağlamda karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çakman, K. A. (2019). Almarpa’nın gizemi. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Erdoğan, H. (2014). Dede Korkut Oğuznamelerinde doğa, insan ve mekân ilişkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Güçlü Sarıdede, H. (2021). Çocuk kitaplarında çevreci eleştiri üzerine bir inceleme. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak: Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Mishra, S. K. (2016). Ecocriticism: A study of environmental ıssues in literature. BRICS Journal of Educational Research, 6(4), 168-170.
  • Oğuzkan, F. (2013). Yerli ve yabancı yazarlardan örneklerle çocuk edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Onur, B. (2016). Çocuk çevre doğa- çevre ve yurttaşlık eğitimi. İstanbul: İmge Yayınları.
  • Oppermann, S. T. (1999). Ecocriticism: natural world in the literary viewfinder. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16(2), 29-46.
  • Sertbarut, M. (2018). Ortak ruh. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Temel, Ö. P. (2010). Ekoeleştiri kuramı ışığında Stefano Benni’nin Margherita Dolcevita ve Terra adlı eserlerinde vurguladığı doğa öğesi ve yazarın çevreci düşünceleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, H. D. (2017). Koray Avcı Çakman’ın eserlerinde çocuklara yönelik ekoeleştirel iletiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erzincan: Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Güçlü Bu kişi benim

Nuran Başoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2022
Kabul Tarihi 15 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güçlü, H., & Başoğlu, N. (2023). USE OF CHILDREN’S BOOKS WRITTEN IN THE CONTEXT OF ECOCRITICISM IN TURKISH LESSONS. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 12(1), 156-177. https://doi.org/10.7884/teke.5630

27712  27714 27715