Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AKRAN GERİ BİLDİRİMİNİN TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİSİNE ETKİSİ

Yıl 2023, Cilt: 12 Sayı: 1, 253 - 273, 15.03.2023
https://doi.org/10.7884/teke.5638

Öz

Akran geri bildiriminin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin
yazma becerisine etkisini ölçmeyi amaçlayan bu çalışmada hem nicel hem de
nitel verilerin bir arada işe koşulduğu karma yöntem (mixed method)
kullanılmıştır. Nicel veriler ön test-sontest kontrol gruplu yarı deneysel yöntem
kullanılarak nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde
edilmiştir. Çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Gaziantep
Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinde C1
seviyesindeki C ve G şubelerinde öğrenim gören 30 öğrenci oluşturmaktadır.
Uygulama için ilgili alanyazın ışığında 4 haftalık bir akran geri bildirimi
eğitimi programı hazırlanmış ve öğrenciler bu programa göre eğitim alarak
arkadaşlarının yazılarını değerlendirmiştir. Uygulama sonucunda, deney
grubundaki öğrencilerin yazma puanları istatiksel olarak anlamlı bir şekilde
artmış ve akran geri bildiriminin öğrencilerin yazma becerisini kelime seçimi,
içerik, dil kullanımı ve şekil bakımından geliştirdiği tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alıcı, D. (2008). Öğrenci performansının değerlendirilmesinde kullanılan diğer ölçme araç ve yöntemleri. Satılmış, T. (Yay. Haz.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s. 129-170) içinde. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Alyılmaz, C. ve Er, O. (2018). İkinci dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin Türk kültürüne yönelik farkındalıklarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1269-1285.
  • Andrade, H. ve Du, Y. (2007) Student responses to criteria‐referenced self‐assessment, Assessment & Evaluation in Higher Education, 32(2), s. 159-181, DOI: 10.1080/02602930600801928
  • Andrade, H., ve Valtcheva, A. (2009). Promoting learning and achievement through selfassessment. Theory Into Practice, 48(1), s. 12-19.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2010). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Balcı, S. ve Özkan, H. (2020). Okul müdürü geri bildirim ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), s. 395-413.
  • Black, P., and Wiliam, D. (1998). Assessment and classroom learning. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice, 5(1), s. 7-74.
  • Carless, D. (2006). Differing perceptions in the feedback process. Studies in Higher Education, 31(2), s. 219-233, DOI: 10.1080/03075070600572132.
  • Carson, J.G. ve Nelson, L.G. (1994). writing groups: cross-cultural ıssues. Journal of Second Language Writing, 3(1), s. 17-30.
  • Carson, J.G. ve Nelson, L.G. (1996). Chinese stundents’ perceptions of efl peer response group interaction. Journal of Second Language Writing, 5(1).
  • Chang, C. Y. (2015). Teacher modeling on EFL reviewers’ audience-aware feedback and affectivity in L2 peer review. Assessing Writing 25, s. 2-21
  • Chibsa, T. (2008). The Effect of Peer Feedback on The EFL Students’Writing Performance and Writing Anxiety at Adama University. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Addis Ababa University
  • Cho, Y. H. ve Cho, K. (2011). Peer reviewers learn from giving comments. Instr Sci 39, s. 629– 643.
  • Connor-Lincoln, J. ve Polio, C. (2014). Comparing perspectives on L2 writing: Multiple analyses of acommon corpus. Introduction / Journal of Second Language Writing 26, s.1–9.
  • Çakır, İ. (2010). Yazma becerisinin kazanılması yabancı dil eğitiminde neden zordur? Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1), s. 165-176.
  • Çalışkan, M. (2015). Etkili dönüt verme yolları. Journal of Turkish Studies, 10(11), 417-417. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.8613
  • Çiftçi, A. ve Çöker, B. (2011). The effect of peer training program on the development of writing skills. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, s. 175-191
  • Delgado, A. R. ve Prieto, G. (2003). The effect of item feedback on multiple-choice test responses. British Journal of Psychology, 94, s. 73–8.
  • Demirel, Ö. (2014). Yabancı dil öğretimi: Dil pasaportu, dil biyografisi, dil dosyası. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Doğanay, A. (2017). Öğretimde çağdaş yaklaşımlar. Ahmet Doğanay (Yay. Haz.). Öğretim ilke ve yöntemleri (s. 261-326) içinde. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dölek, O. (2016). Akran etkileşimine dayalı yazma etkinliklerinin 7. Sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerileri üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi
  • Falchikov, N. ve Goldfinch, J. (2000). Student peer assessment in higher education: A metaanalysis comparing peer and teacher marks. Review of Educational Research, 70(3), s. 287-322.
  • Gardner, D. (1999). Self-assessment for autonomous language learners. Links & Letters 7, s. 49- 60.
  • Gere, A.R. (1987). Writing groups: history, theory and implications. Southern Illinois University Yayınları
  • Göçer, A. (2019). Türkçe eğitiminde ölçme ve değerlendirmenin işlevselliğine etki eden önemli bir uygulama tekniği olarak geribildirim kullanımı. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (KÜSBD), 9(1), s. 111-126.
  • Gökçen, G. ve Okur, A. (2020). Dil öğretim kuramları ve Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılacak yöntem ve teknikler. H. Karatay (Yay. Haz.). Türkçenin Yabancı Dil öğretimi el kitabı (s. 123-176) içinde. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Göksoy, S. (2018). Eğitimde etkililiğinin artırılabilmesi için sistem modelinin okul ve öğrenme ortamına uyarlanabilirliği. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED).
  • Grami, M. A. (2010). The effects of integrating peer feedback into university-level ESL writing curriculum :a comparative study in a Saudi context. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Newcastle Üniversitesi.
  • Gültekin, S. (2012). Performans dayanıklı değerlendirme. R. Nükhet Çıkrıkçı (Yay. Haz.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s. 250-276) içinde. Anı Yayıncılık.
  • Gülüşen, A. (2011). Akran dönütünün ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin öyküleyici metin yazma becerisine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi
  • Gür, T. (2015). Akran koçluğu tekniğinin üniversite öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerine etkisi. Zeitschrift für die Welt der Türken (Journal of World of Turks) 7(1) s.177-188.
  • Hamzadayı, E. (2015). Yabancılara Türkçe öğretiminde c1 düzeyinde yazılı akran geri bildirimlerine ilişkin görünümler. Zeitschrift Für Die Welt Der Türken, 7(2), s. 287-298.
  • Hattie, J. ve Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77, s. 81-112.
  • Hedgcock, J. ve Lefkowitz, N. (1996). Some input on input: Two analyses of student response to expert feedback in L2 writing. Modern Language Journal, 80, 287-308.
  • Huisman, B., Saab, N., van Driel, J. ve van den Broek, B. (2018). Peer feedback on academic writing: Undergraduate students’ peer feedback role, peer feedback perceptions and essay performance. Assessment & Evaluation in Higher Education, 43(6), s. 955-968.
  • Johnson, R.B. ve Onwuegbize, J.A. (2004). Mixed methods research: a research paradigm whose time has come. Educational Researcher. 33(7) s. 14–26.
  • Karabilgin, Ö. S. ve Şahin, H. (2006). Eğitim etkinliğini değerlendirmede öğrenci geri bildiriminin kullanımı. Tıp Eğitimi Dünyası (21), s. 27-33.
  • Karatay, H. (2011). Süreç temelli yazma modelleri: Planlı yazma ve değerlendirme. M. Özbay (Yay. Haz.). Yazma eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kaymaz, K. (2007). Davranış boyutuyla performans geribildirim olgusu ve süreci. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, s. 62-4.
  • Liu, N. F. ve Carless, D. (2006) Peer feedback: the learning element of peer assessment. Teaching in Higher Education, 11(3), s. 279-290, DOI:10.1080/13562510600680582
  • Lundstrom, K. ve Baker, W. (2009). To give is better than to receive: The benefits of peer review to the reviewer’s own writing. Journal of Second Language Writing, 18, s. 30-43.
  • Maarif Vakfı (2020). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi programı. https://www.turkiyemaarif.org/uploads/Turkcenin_Yabanci_Dil_Olarak_Ogretimi_Prog rami_2_Baski.pdf adresinden 24/10/2022 tarihinde erişildi.
  • MEB (2019). Türkçe Öğretim Programı.
  • http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=663 adresinden 24/10/2022 tarihinde erişildi.
  • Metin. Y. (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin önemi. Satılmış, T. (Yay. Haz.). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s. 129-170) içinde. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Mory, E. H. (1992). The use of ınformational feedback in instruction: Implications for future research. Educational Technology Research and Development, 40(3), 5– 20.
  • Moss, P. A. (1994). Validity in high stakes writing assessment: Problems and possibilities. Assessing Writing, 1(1), s. 109-128.
  • Muncie, J. (2000). Using writing teacher feedback in efl composition classes. ELT Journal 54(1) s. 47-53.
  • Rollinson, P. (2005). Using feedback in esl writing class. ELT Journal 59(1), s. 23-30
  • Sadler, D. R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science, 18, s. 119-144.
  • Saito,H. ve Fujita, T. (2004). Characteristics and user acceptance of peer rating in EFL writing classrooms. Language Teaching Research 8(1), s. 31-54.
  • Şengül, M. (2011). ilköğretim II. kademe Türkçe öğretiminde yazma becerilerine yönelik öğretim ve ölçme-değerlendirme yaklaşımlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Fırat Üniversitesi
  • Tan, Ş. (2014). Öğretimde ölçme ve değerlendirme: Kpss el kitabı (10. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tatar, N., ve Şaşmaz Ören, F. (2009). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin alternatif değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin görüşleri-II. Kastamonu Eğitim Dergisi, 1(3), s. 781-798.
  • Topping, K. J., Smith, E. F., Swanson, I., Elliot, A. (2000). Formative peer assessment of academic writing between postgraduate students. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25(2), s. 149-169.
  • Tuncer, A.T. ve Kahveci, G. (2009). Az gören 8. sınıf öğrencilerine akran kavram haritasıyla özet çıkarma becerisinin akran aracılığı ile öğretimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(4), s. 853-877
  • Uçak, S. ve Erdem, H. H. (2020). Eğitimde yeni bir yön arayışı bağlamında “21. yüzyıl becerileri ve eğitim felsefesi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(1), s. 76-93
  • Uysal, M., Öztürk, H. ve Döş, İ. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Nobel Akademi Yayıncılık
  • White, R. ve Arndt, V. (1992). Process writing. Longman Yayıncılık
  • Yurdabakan, İ. (2011). The view of constructivist theory on ssessment: Alternative assessment methods in education. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 44(1), s. 51-77
  • Zimmerman, B.J.ve Kitsantas, A. (2002). Acquiring writing revision and self- regulatory skill through observation and emulatio., Journal of Educational Psychology, 94(4), s. 660-668.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Özşavlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 15 Aralık 2022
Kabul Tarihi 15 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özşavlı, M. (2023). AKRAN GERİ BİLDİRİMİNİN TÜRKÇEYİ YABANCI DİL OLARAK ÖĞRENEN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BECERİSİNE ETKİSİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 12(1), 253-273. https://doi.org/10.7884/teke.5638

27712  27714 27715