This article provides an analysis from the perspective of the difference for the doctrine of
the eternal recurrence that is the essence of the Nietzsche’s metaphysics. The general argument
about this subject in the philosophy is that the eternal recurrence in the metaphysics
of Nietzsche is the recurrence of the same; but, in this article it is argued that the eternal
recurrence is the recurrence of the difference, not of the same. It is argued that the essence
of eternal recurrence is like depending on the chance, becoming, and the dice throw because
all of these terms are both related to the eternal recurrence and the difference; based
on the perspective of ontology and the life, the will to power as depending on the eternal
recurrence of the difference is explained. On the other hand, there are two different kinds of
will to power in Nietzsche’s ontology: the reactive will to power and the active will to power.
As the reactive will to power does not approve eternal recurrence and creation of new ideas
and values, the active will to power affirms the eternal recurrence of creating the new values,
ideas and perspectives. In addition, every new idea and the perspective is to affirm the
eternal recurrence as tragedy, therefore, the tragedy is explained as the eternal recurrence of
difference. To sum up, this article analyses the eternal recurrence as the difference.
Eternal recurrence difference the will to power the active will to power and the reactive will to power and the tragedy
Bu makale, Nietzsche metafiziğinin özü olan “ebedi tekrar” doktrinin, fark perspektifinden bir analizini gerçekleştirir. Felsefede bu konu hakkındaki genel argüman şudur: Nietzsche
metafiziğinde “ebedi tekrar” “aynının” tekrarıdır; fakat, bu makalede “ebedi tekrarın” “aynının”
değil, “farkın tekrarı” olduğu savunulur. Bu perspektif ve argümandan hareketle makalede
ilkin “ebedi tekrarın” özü, “oluş”, “şans” ve “zar atımı” üzerinden açıklanacaktır; çünkü bu
terimlerin tamamı hem “ebedi tekrar” hem de “fark” ile ilgilidir. İkinci olarak, makalede ontoloji
ve yaşam perspektifinden “farkın ebedi tekrarına” bağlı olarak “güç istenci” idesi açıklanacaktır.
Nietzsche’nin ontolojisinde “güç istencinin” iki türü bulunur: “reaktif güç istenci” ve
“aktif güç istenci.” “Reaktif güç istenci” yeni ideler ve değerler yaratmayı, “ebedi tekrarı” ve
“farkı” olumlamıyorken; buna karşın, “aktif güç istenci” yeni değerler, ideler ve perspektifler
yaratma olarak “ebedi tekrarı” ve “farkı” olumlar. Buna ilaveten, “ebedi tekrarda” her yeni ide
ve perspektif ise trajedi olarak yaşamı olumlamaktır. Bu nedenle, makalede son olarak, trajedi
olarak “farkın ebedi tekrarı” açıklanacaktır. Özet olarak, bu makale “fark” olarak “ebedi
tekrar” kavramını analiz edecektir.
Ebedi tekrar fark güç istenci aktif güç istenci reaktif güç istenci ve trajedi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 9 |