Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Altın Oranın Uygulandığı Kadın Suretlerinin İnsanlık Tarihi Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 4, 45 - 59, 15.10.2019

Öz

Geçmişten günümüze resim ve heykel gibi güzel
sanatlarla uğraşan tüm sanatçılar güzellik için belirli oranlardan
bahsetmişlerdir. Vücut şekillerinin incelenmesi, anatomik özelliklerin
ölçülmesi ve ölçülen her bir parçanın birbirine oranlanması sanat ve bilimde
kendini göstermektedir.
Fibonacci adlı bilim insanının keşfettiği ve ‘altın
oran’ adını verdiği bu oranlama; bir sayının onu takip eden sayıyla toplamının
bir sonraki sayıyı oluşturması ve düzenli bir dizilim ile bu sayıların
sonsuzluğa uzanırken birbirlerine oranlarının ortalamasının (1.618) alınması
esasına dayanır. Altın oran, evrende yer alan her şeyde olduğu gibi insan
suretlerinde, hatta iç organların diziliminde bile karşımıza çıkmaktadır.



İlkel dönemlerden günümüze kadar çeşitli insan ırkları, medeniyetler,
uluslar zaman içerisinde değişim ve dönüşüm geçirmiştir. Çağdan çağa, toplumdan
topluma değişen insan karakteri; fiziksel özellikleri ve hatta hayatı
yorumlayış biçimi olarak insan suretlerinde kendini göstermiştir. İklim,
coğrafya, medeniyet değiştikçe insan tiplerinde çeşitli dönüşümler kendini
gösterirken kainattaki düzen, oran-orantı değişmemektedir. Kadın bedeni ise en
çekici ve estetik gelen görüntüye sahiptir. Araştırma metninde farklı medeniyetlerdeki
kadın suretlerinin altın orana göre yorumlaması yapılacak, çeşitli örnekler ile
karşılaştırmalar yapılarak değerlendirilecek ve günümüz çağdaş kadınının yüz
hatları altın orana uygun olarak hesaplanacaktır. Yüz morfometrisi ile
altın oran arasındaki ilişki araştırılarak estetik algısına etkisi açıklanacaktır. 

Kaynakça

  • Demir, N. A. (2014), Güzellik Sembolü: Kraliçe Nefertiti, http://blog.milliyet.com.tr/guzellik-sembolu--kralice-nefertiti/Blog/?BlogNo=470311 (erişim tarihi: 22/08/2018).
  • Akdeniz, F. (2007), Doğada Sanatta Mimaride Altın Oran ve Fibonacci Sayıları, Adana: Nobel Kitabevi.
  • Altın Oran Derneği (2014), Altın Oran Nedir?, (www.aoder.org.tr/tr/altin-oran/36.aspx), Erişim Tarihi: 25/03/2018.
  • Tekkanat, N. (2006), Altın Oran’ın Kaynakları Ve Sanat’a Yansıması, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Antalya: Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Parramon, J.M. (2006), Baş ve Portre Çizme Sanatı, Çev. Erol Erduran, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Sabah Gazetesi internet haberi, Ülkelere Göre Ortalama Kadın Yüzleri, (https://m.sabah.com.tr/galeri/aktuel/ulkelere-gore-ortalama-kadin-yuzleri/42), Erişim Tarihi: 28/02/2018.
  • https://www.bbvaopenmind.com/en/fibonacci-and-his-magic-numbers/
  • http://www.baskent.edu.tr/~tkaracay/etudio/agora/zv/2008/fibonacci3.htm
  • https://www.matematiksel.org/fibonacci-sihirli-sayilari/
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Filiz Seckın 0000-0001-6788-6721

Müberra Bülbül Bu kişi benim 0000-0002-7107-1581

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2019
Gönderilme Tarihi 21 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Seckın, F., & Bülbül, M. (2019). Altın Oranın Uygulandığı Kadın Suretlerinin İnsanlık Tarihi Açısından İncelenmesi. Temel Eğitim, 1(4), 45-59.

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions