Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimde Türkçe Etkinliklerinde Kullanılan Hikaye Anlatım Tekniklerinin Çocukların Dikkat Süresi Üzerine Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 26 - 39, 15.01.2020

Öz

Bu araştırma, okul öncesinde Türkçe etkinlikleri içerisinde önemli bir yeri olan hikayeleri çocuklara anlatırken farklı anlatım tekniklerini kullanmanın çocukların dikkat süresi üzerinde etkisinin olup olmadığını belirlemek için yapılmıştır. Araştırmanın hikaye anlatımında kullanılan tekniklerin dikkat süresi üzerindeki önemli etkisini vurgulaması bakımından alana katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden “durum çalışması” modelinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Zonguldak ilinin Karadeniz Ereğli ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında öğrenim gören 60 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri gözlem ve görüşme yoluyla toplanmıştır. Elde edilen veriler geliştirilen rubrik ile değerlendirilmiş, frekans ve yüzdelik değerleri hesaplanmıştır. Çalışma sonucunda kullanılan hikaye anlatım tekniklerinin dikkat süresi üzerindeki etkileri önlük ile anlatım tekniğinde %60 çok iyi, hikaye kartı tekniğinde %57 çok iyi, kukla ile anlatım tekniğinde %41 çok iyi ve düz anlatım tekniğinde %20 çok iyi olarak belirlenmiştir.

Teşekkür

Araştırmamızı gerçekleştirirken yararlı eleştirileriyle çalışmamıza büyük katkısı olan Doktor Öğretim Görevlisi Mine KIR'a içten teşekkürlerimizi sunarız.

Kaynakça

  • Bektaş, H.(2010), Okul öncesi öğretmenlerinin Türkçe etkinliklerinde kullandıkları hikaye anlatım yöntemlerinin incelenmesi: Karaman ili örneği, (Yüksek Lisans Tezi ) Eğitim Bilimler Enstitüsü, Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Işıkoğlu E.N., Akay B.(2015), Okul öncesi eğitimde hikaye okuma ve öğretmen sorularının incelenmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 34-46
  • Turan F., Ulutaş İ.(2016), Okul öncesi eğitim kurumlarındaki resimli öykü kitaplarının özellikleri ile öğretmenlerin bu kitapları kullanma durumlarının incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Ve Araştırma Dergisi, 2/1,22-45
  • Turgut G., Kışla T.(2015), Bilgisayar destekli hikaye anlatım yöntemi: alan yazın araştırması, Türkiye Online Nitelikli Araştırma Dergisi, 6/2,97-121
  • Emiroğlu, S., Pınar, F.N.(2013), Dinleme becerisinin diğer beceri alanları ile ilişkisi, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume, 8(4),769-782
  • Özer Özkan, Y., Coşkun, L.(2015), Okul öncesi dönem çocuklarına yönelik dinleme becerilerini değerlendirme ölçeğinin geliştirilmesi, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 5(2), 67-98
  • Binbaşıoğlu, C.(1995),Eğitim psikolojisi, 9.baskı, Ankara: Binbaşı Yayınları
  • Özbay, M.(2005), Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi, 1.baskı, Ankara: Akçağ Yayınları
  • Öztürk, A.(2005), Okul öncesi kurumlarında ana dili etkinlikleri, 1. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Öztürk, A.(2010), Çocuk edebiyatı ve okul öncesi eğitimde Türkçe dil etkinlikleri, Eğiten kitap, İstanbul
  • Kuşçu, Ö.(2010), Orff - Schulwerk yaklaşımı ile yapılan müzik etkinliklerinin okul öncesi dönemdeki çocukların dikkat becerine etkisi, (Yüksek Lisans Tezi), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Akay, Y. , Bozan, A.(2012), Dikkat geliştirme eğitiminin ilköğretim 5. Sınıf öğrencilerinin dikkatlerini toplama becerilerine etkisi, Western Anatolia Journal of Educational Science, 3(6), 53-66
  • Erşahin, U. I. (2009), Türkçe ders kitaplarında yer alan çocuk edebiyatı metinlerinin çağdaş çocuk edebiyatı ilkeleri açısından değerlendirilmesi ve eğitsel öneriler, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: İstanbul Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tür, G., Turla, A. (1999), Okul öncesinde çocuk, Edebiyat ve kitap, İstanbul: Ya – Pa Yayınları.
  • Öztürk, A. (2010), Çocuk edebiyatı ve okul öncesi eğitimde Türkçe dil etkinlikleri, Ankara: Eğiten Kitap.
  • Sever, S. (2012), Çocuk ve Edebiyat, Ankara: Tudem Yayınları.
  • Kan, M. O. (2012), Türkçe öğretmenlerinin çocuk edebiyatı ile ilgili görüşleri üzerine nitel bir araştırma, 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, 05-07 Ekim 2011, Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi, Yayın No:4, 109-118.
  • Aral, N. (2008), Erken çocukluk dönemi ve kitap, Türk Halkları Çocuk Edebiyatı Kongresi, 1. Kitap Bakü: 16699403(Online): 471-475.
  • Darly, L. and Sharko, S. (2010),Motivating Students to Write Through The Use Childrens Literature, Unpublished Master’s Thesis, Chicago: Saint Xavier University
  • Akçay, A. ve Akçay, N. O. (2017). Hikâye kartlarının çocukların görsel ifade becerileri üzerindeki etkisi, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 417-432.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

İpek Varol 0000-0001-5168-616X

Selinay âlâ 0000-0002-3328-544X

Mine Eti 0000-0002-7708-9125

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 5 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Varol, İ., âlâ, S., & Eti, M. (2020). Okul Öncesi Eğitimde Türkçe Etkinliklerinde Kullanılan Hikaye Anlatım Tekniklerinin Çocukların Dikkat Süresi Üzerine Etkisi. Temel Eğitim, 2(1), 26-39.

24007          Open_Access_logo_with_dark_text_for_contrast%2C_on_transparent_background.png                      240px-Cc-nc.svg.png No APCs or Submission Charges           Copyright.svg Authors Hold Copyright without Restrictions