Bu çalışmanın amacı Türkiye’de yabancı dil öğrenme kaygısı konusunda yazılmış doktora tezlerini incelemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasının benimsendiği çalışmada çalışma grubunu 1999 ile 2022 yılları arasında Türkiye’de yazılmış olan yabancı dil olarak İngilizce öğrenme kaygısını konu edinen onbeş adet doktora tezi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Yüksek Öğretim Kurumu Tez merkezi taranarak elektronik ortamda toplanmıştır. Çalışma grubunda yer alan doktora tezlerine ulaşabilmek için “yabancı dil öğrenme kaygısı, foreign language learning anxiety, dil kaygısı, language anxiety” anahtar kelimeleri kullanılmıştır. Araştırmanın verileri amaçsal örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yoluyla belirlenmiş, doküman analizi yöntemiyle toplanmıştır. Elde edilen verilere betimsel analiz uygulanmıştır. Araştırma sonucunda yabancı dil öğrenme kaygısı ile en fazla başarı, cinsiyet, tutum değişkenleri işe koşularak çalışmalar yapılmıştır. Yabancı dil öğrenme kaygısı ile tutum, inanç, utangaçlık ve motivasyon arasında pozitif anlamlı bir ilişki; başarı, tutum, öz yeterlik, keyif ve sosyokültürel faktörler arasında negatif anlamlı bir ilişki vardır. Etkililiğin araştırıldığı çalışmalarda ise, ailede yabancı dil bilen bireyin olması ve ters-yüz sınıf modeli yabancı dil öğrenme kaygı puanı üzerinde bir etkiye sahipken anne ve babalarının mesleklerinin, öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerinin ve öğrencilerin dil yeterlik düzeyinin yabancı dil kaygı puanları üzerinde herhangi bir etkisi yoktur. Konuyla ilgili meta analiz çalışmalarının yapılması önerilmiştir.
Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı Öğrenme Kaygı Yabancı Dil Öğretimi Dil Kaygısı
Düzeltme; Bu çalışma 2023 güz sayısında sehven yayınlanmıştır. Çalışma yapılan düzenlemelerle 2023 yaz sayısına alınmıştır.
The aim of this study is to evaluate the doctoral theses written on foreign language learning anxiety in Turkiye. In the study, in which case study, one of the qualitative research methods, was adopted, the study group consists of fifteen doctoral theses written in Turkiye between 1999 and 2022, which deal with the anxiety of learning English as a foreign language. The data of the research were collected electronically by scanning the Thesis Center of the Higher Education Institution. The keywords “yabancı dil öğrenme kaygısı, foreign language learning anxiety, dil kaygısı, language anxiety” were used to reach the doctoral theses in the study group. The data of the study were determined by criterion sampling, one of the purposive sampling methods, and were collected by document analysis method. Descriptive analysis was applied to the obtained data. As a result of the research, studies were conducted by using the foreign language learning anxiety and the variables of achievement, gender, attitude the most. There is a significant and positive relationship between foreign language learning anxiety and attitude, belief, shyness and motivation; a negative significant relationship between foreign language learning anxiety and achievement, attitude, self-efficacy, enjoyment and sociocultural factors. In the studies investigating the effectiveness, the presence of a foreign language speaker in the family and the flipped classroom model have an effect on the foreign language learning anxiety score, while the professions of the parents, the positive psychological capital of the teachers and the language proficiency level of the students have no effect on the foreign language anxiety scores. It is recommended to conduct meta-analysis studies on the subject.
Foreign Language Learning Anxiety Learning Anxiety Foreign Language Teaching
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 2 Temmuz 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 19 |