İnsan hakları, vatandaşlık ve demokrasi dersi Türkiye’de 2012 yılından beri ilkokul 4. sınıflarda okutulan bir derstir. Bununla birlikte Türkiye’de 2024 yılında Maarif Modeli uygulamasına geçilerek programlarının yapısı ve içeriği değiştirilmiştir. Değiştirilen öğretim programlarından biri de insan hakları, vatandaşlık ve demokrasi dersinin öğretim programlarıdır. Bu araştırmanın amacı 2018 ve 2024 insan hakları, vatandaşlık ve demokrasi dersi öğretim programlarının karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesidir. Araştırmada, nitel araştırma deseni içinde yer alan dokuman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. 2024 öğretim programlarına 2018 öğretim programlarından farklı olarak çocuk hakları konusu girmiş öğrenme alanlarının ilki bu konuya özel tasarlanmıştır. Bu bakımdan 2024 yılı öğretim programının Birleşmiş Milletler insan hakları eğitimi dünya programının beşinci aşaması ile uyumlu olduğu görülmektedir. Etkin vatandaşlık ve dijital vatandaşlık kavramlarına çokça vurgu yapan 2024 yılı öğretim programının çağın gereksinimlerine uygun yetkin ve erdemli insan profili yetiştirmeye uygun olarak hazırlandığı görülmüştür. Bununla birlikte 2024 yılı öğretim programında öğrenme alanlarının ve süreç çıktılarının bir önceki programa göre azaltılması var olan konuların derinlemesine incelenmesine ve çoklu beceri gelişiminin desteklenmesine olanak sağlayacaktır.
Human rights, citizenship and democracy course has been taught in 4th grades of primary school in Turkey since 2012. In addition, the structure and content of the education-training programs have been changed by implementing the Maarif Model. One of the changed curriculums is the curriculum of the human rights, citizenship and democracy course. The aim of this research is to evaluate the 2018 and 2024 human rights, citizenship and democracy course curriculums comparatively. The document review method, which is included in the qualitative research design, was used in the research. Unlike the 2018 curriculum, the first of the learning areas that included the subject of children's rights in the 2024 curriculum was designed specifically for this subject. In this respect, it is seen that the 2024 curriculum is compatible with the fifth stage of the United Nations world human rights education program. It has been seen that the 2024 curriculum, which emphasizes the concepts of active citizenship and digital citizenship, has been prepared in accordance with the needs of the age to raise a competent and virtuous human profile. The reduction of learning outcomes will allow for the in-depth examination of existing topics and the support of multiple skill development
children rights maarif model primary school citizenship human rights
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sınıf Eğitimi, İlköğretim, Eğitim Politikası |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 27 |