Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Malezya’da İslami İlimler Alanındaki Akademik Dergilerden Journal Afkar’ın İngilizce ve Arapça Makalelerinin Bibliyografik Taraması

Yıl 2022, , 37 - 58, 26.03.2022
https://doi.org/10.55709/tetkikdergisi.28

Öz

Belirli bir bilim dalında incelemelerde bulunan araştırmacıların çalışma alanına panoramik bakabilmeleri en başta sağlam bir literatür taraması ile mümkündür. Alanda neler yazıldığının bilgisi, nelerin yazılabileceğine dair ipuçları vereceği için literatür taramaları araştırma serüveninin başarı ile sonuçlanması açısından önem arz etmektedir. Alana dair kaleme alınmış çalışmaların geneline bakabilmenin en pratik bir yolu bibliyografyalardır. Bibliyografik çabalar, çalışma alanının adeta haritasını çıkarır ve araştırmacının ilerlemesinde yardımcı olur. Bu çalışmada söz konusu Malezya ilahiyat/İslami araştırmalar dergileri hakkında genel bir tanıtım yapılacaktır. Bu dergilerde Türk araştırmacıların ilgisini çekecek konuların ele alınmış olabileceği ve yeni çalışmalara kaynaklık edebilecek bulgulara ulaşılmış olma ihtimali bu çalışmanın varsayımını oluşturmaktadır. Bu makale ile İslami ilimler alanında yapılacak bir literatür taramasının Malezya ilahiyat dergilerini de kapsaması amacı güdülmüş ve böyle bir çalışmanın yeni çalışmaların özgünlüğüne katkısı olabileceği ümit edilmiştir. Çalışmada İslami ilimler alanında akademik düzeyde araştırmalar yapanların önüne Malezya menşeli çalışmaların bir haritası konulmak istenmiştir. Coğrafya ve kültür açısından ülkemizden epey uzak bir konumda olan Malezya’da İslami araştırmalar açısından oldukça nitelikli uluslararası dergiler olduğu fark edilmiş ve bu dergiler içerisinde saygınlığı ile öne çıkan Journal Afkar’ın yayımladığı İngilizce ve Arapça makalelerin künye bilgileri kronolojik olarak Türkçe çevirileri ile birlikte listelenmiştir. Journal Afkar Malaya Üniversitesinin akademik yayın organı olmasına rağmen içinde en az üçte bir oranında İngilizce ve Arapça yayın kabul etmektedir. Girişte literatür taramasının önemine dair bilgiler verilmiş, sonrasında ise Malezya’da İslami ilimler alanında ESCI ve AHCI indeksler tarafından taranan akademik dergiler hakkında kısaca tanıtım yapılmıştır. Dergide yayımlanan İngilizce ve Arapça makalelerde karşılaştırmalı çalışmaların dikkat çekecek bir yoğunlukta olduğu gözlemlenmiştir. Malay araştırmacıların farklı mezhepsel görüşte olan İslam bilginlerinin tek bir konu üzerindeki farklı yorumlarını bir araya getirmek gibi bir eğilime sahip oldukları dikkat çekmiştir.

Kaynakça

  • Abdul Razak, Abdul Latif. Obsessive-Compulsive Disorder: Its What And How From An Islamic Perspective. GJAT 4/1 (2014), 7-15.
  • Abdullah, Raihanah. Islamic Legal Education: Malaysian Experience. International Law Conference Asean Legal Systems and Regional Integration, 3-4 Eylül 2001, Malaya Üniversitesi.
  • Abu Bakar, Ibrahim. “A History of Islamic Studies in Malaysia”. Oriente Moderno 19/80 (2000), 371-393.
  • Aydın, Hayati, “Positive Effects of Believing, Prayer and Spending in Charity on the Inner Peace of Believers”. GJAT 3/2 (2013), 37-43.
  • Aydın, Hayati, “Jihad in Islam”. GJAT 2/2 (2012), 7-15.
  • Beyaz, Yasin. “Ürdün Üniversitesi Kütüphanesi’nde Bulunan Osmanlı ve Türkiye ile Alakalı Tezler”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 11 (Nisan 2018), 295-310.
  • Bhattacherjee, Anol. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Florida: Testbooks Collection, 2012.
  • Denney, Andrew S. & Tewksbury, Richard. “How to Write a Literature Review”. Journal of Criminal Justice Education 24/2 (2012), 218-234.
  • Erbaş, Muammer. “Arap dünyasında Yapılan Bazı Tefsir Tezleri Üzerine (I)”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13-14 (2001), 185-218.
  • Gül, Recep Emin. “2012-2017 Yıllarında Türkiye’de Yapılan Hadis Tezleri Bibliyografyası ve Değerlendirilmesi”. Mîzânü’l-Hak İslami İlimler Dergisi 6 (2018), 93-123.
  • Harmancı, Hasan. Arap Dili Literatürü. Konya: Çizgi Kitapevi, 2020.
  • Kar, Ömer. Tefsir Akademisyenleri Biyografisi. Bursa: Kurav Yayınları, 2007.
  • Kılınçkaya, Abdullah. “Türkiye’de Arap Dili Alanında Yapılan Yüksek Lisans Ve Doktora Tezleri -III (2004-2013)”. Şarkiyat Mecmuası 27/2 (2015), 95-130.
  • Mabrouk, Ahmed. “A Quranic-Based Aptitude Assessment For New Muslim Converts”. Al-Shajarah 18/2 (2013), 133-174.
  • Manuty, Muhammad Nur. İslamic Studies Programs In Malaysia’s Hıigher Learning Institutions: Responses To Contemporary Challenges Of Modernity, Globalizatıon And Post 9/11.
  • Islamic Studies and Islamic Education in Contemporary Southeast Asia, ed. Kamaruzzaman Bustamah, Ahmad Patrcik Jory, Yayasan Ilmuwan, Malaysia, 2011.
  • Mohd Nor, Mohd Roslan vd. “Islamic Educational System in Kelantan, Malaysia: Traditional and Modern Approaches”. Middle-East Journal of Scientific Research 11/9 (2012), 1238-1243).
  • Tuncer, Faruk. “Tefsir Alanında Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”. Sakarya üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14/26 (2012), 149-177.
  • Uzunoğlu, M. Vecih. “Türkiye’de Arap Dili Alanında Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri-III (1956-2013)”. Nüsha 40 (2015), 1-52.
  • Yaacob, Solehah. “The Critics On The History Of Arabic Grammar”. Al-Shajarah 23/1 (2018), 97-124.
  • Yılmazörnek, Betül. “Türkiye’de Hadis Usûlü Alanında Hazırlanan Tezler -Bir Liste Çalışması”, Hadis Tetkikleri Dergisi 12/1 (2014), 103-130. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/599254
  • Yorulmaz, Bilal. “Türkiye’de Din Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmalar Hakkında Genel Bir Değerlendirme”. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi 12/46 (Temmuz 2016), 41-62.

A Bibliometric Analysis of English and Arabic Articles in Journal Afkar, one of the Academic Journals in the Field of Islamic Studies in Malaysia

Yıl 2022, , 37 - 58, 26.03.2022
https://doi.org/10.55709/tetkikdergisi.28

Öz

Carrying out a qualified literature review enables researchers who conduct studies in a particular branch of science to have a panoramic view of the study area. Literature reviews are important for the successful conclusion of the research adventure as the knowledge of what is written in the field could give clues as to what can be studied. Bibliographies are the most practical way of looking at general studies in the field. Bibliographic efforts virtually map the field of study and assist researchers in their progress. In this study, a general introduction will be made about the Malaysian theology/Islamic studies journals. The assumption of this study is that the topics that will attract the attention of Turkish researchers may have been discussed in these journals and that findings that could serve as a source for new studies have been reached. With this article, it is aimed that a literature review in the field of Islamic studies will also include Malaysian theology journals, and it is hoped that such a study will contribute to the originality of prospective studies. This study aims to provide those who do academic research in the field of Islamic studies with a map of Malaysian studies. It was noticed that there are highly qualified international journals in the field of Islamic studies in Malaysia, which is quite far from our country in terms of geography and culture. The bibliographic data of the English and Arabic articles published by Journal Afkar, which stands out with its prestige among these journals, are listed chronologically with their Turkish translations. Although Journal Afkar is the academic publication of the University of Malaya, it accepts at least one-third of publications in English and Arabic. In the introduction, information about the importance of literature review was provided, and then a brief introduction was made about the academic journals in Malaysia in the field of Islamic studies indexed by ESCI and AHCI. It was observed that there is a remarkable number of comparative studies in English and Arabic articles published in the journal. It was found that Malay researchers have a tendency to bring together the different interpretations of Islamic scholars with different sectarian views on a single subject.

Kaynakça

  • Abdul Razak, Abdul Latif. Obsessive-Compulsive Disorder: Its What And How From An Islamic Perspective. GJAT 4/1 (2014), 7-15.
  • Abdullah, Raihanah. Islamic Legal Education: Malaysian Experience. International Law Conference Asean Legal Systems and Regional Integration, 3-4 Eylül 2001, Malaya Üniversitesi.
  • Abu Bakar, Ibrahim. “A History of Islamic Studies in Malaysia”. Oriente Moderno 19/80 (2000), 371-393.
  • Aydın, Hayati, “Positive Effects of Believing, Prayer and Spending in Charity on the Inner Peace of Believers”. GJAT 3/2 (2013), 37-43.
  • Aydın, Hayati, “Jihad in Islam”. GJAT 2/2 (2012), 7-15.
  • Beyaz, Yasin. “Ürdün Üniversitesi Kütüphanesi’nde Bulunan Osmanlı ve Türkiye ile Alakalı Tezler”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi 11 (Nisan 2018), 295-310.
  • Bhattacherjee, Anol. Social Science Research: Principles, Methods, and Practices. Florida: Testbooks Collection, 2012.
  • Denney, Andrew S. & Tewksbury, Richard. “How to Write a Literature Review”. Journal of Criminal Justice Education 24/2 (2012), 218-234.
  • Erbaş, Muammer. “Arap dünyasında Yapılan Bazı Tefsir Tezleri Üzerine (I)”. Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 13-14 (2001), 185-218.
  • Gül, Recep Emin. “2012-2017 Yıllarında Türkiye’de Yapılan Hadis Tezleri Bibliyografyası ve Değerlendirilmesi”. Mîzânü’l-Hak İslami İlimler Dergisi 6 (2018), 93-123.
  • Harmancı, Hasan. Arap Dili Literatürü. Konya: Çizgi Kitapevi, 2020.
  • Kar, Ömer. Tefsir Akademisyenleri Biyografisi. Bursa: Kurav Yayınları, 2007.
  • Kılınçkaya, Abdullah. “Türkiye’de Arap Dili Alanında Yapılan Yüksek Lisans Ve Doktora Tezleri -III (2004-2013)”. Şarkiyat Mecmuası 27/2 (2015), 95-130.
  • Mabrouk, Ahmed. “A Quranic-Based Aptitude Assessment For New Muslim Converts”. Al-Shajarah 18/2 (2013), 133-174.
  • Manuty, Muhammad Nur. İslamic Studies Programs In Malaysia’s Hıigher Learning Institutions: Responses To Contemporary Challenges Of Modernity, Globalizatıon And Post 9/11.
  • Islamic Studies and Islamic Education in Contemporary Southeast Asia, ed. Kamaruzzaman Bustamah, Ahmad Patrcik Jory, Yayasan Ilmuwan, Malaysia, 2011.
  • Mohd Nor, Mohd Roslan vd. “Islamic Educational System in Kelantan, Malaysia: Traditional and Modern Approaches”. Middle-East Journal of Scientific Research 11/9 (2012), 1238-1243).
  • Tuncer, Faruk. “Tefsir Alanında Yapılan Çalışmalar Üzerine Bir Değerlendirme”. Sakarya üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14/26 (2012), 149-177.
  • Uzunoğlu, M. Vecih. “Türkiye’de Arap Dili Alanında Yapılan Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri-III (1956-2013)”. Nüsha 40 (2015), 1-52.
  • Yaacob, Solehah. “The Critics On The History Of Arabic Grammar”. Al-Shajarah 23/1 (2018), 97-124.
  • Yılmazörnek, Betül. “Türkiye’de Hadis Usûlü Alanında Hazırlanan Tezler -Bir Liste Çalışması”, Hadis Tetkikleri Dergisi 12/1 (2014), 103-130. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/599254
  • Yorulmaz, Bilal. “Türkiye’de Din Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Çalışmalar Hakkında Genel Bir Değerlendirme”. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi 12/46 (Temmuz 2016), 41-62.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Adnan Arslan Bu kişi benim 0000-0002-3989-6612

Yayımlanma Tarihi 26 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

ISNAD Arslan, Adnan. “Malezya’da İslami İlimler Alanındaki Akademik Dergilerden Journal Afkar’ın İngilizce Ve Arapça Makalelerinin Bibliyografik Taraması”. Tetkik 1 (Mart 2022), 37-58. https://doi.org/10.55709/tetkikdergisi.28.