İslam tasavvuf düşüncesinin teşekkülünden bu yana sûfîler, nefsin en ağır hastalıklarından biri olan içinde kibir ve rablık iddiası barındıran yetkin olma arzusunun sebebini incelemişler ve söz konusu hastalığın kaynağını bulup o kaynağı kurutmak için çabalamışlardır. İnsanoğlu, tabiatından kaynaklanan bir güdüyle yetkin olmayı arzular. Çünkü onun tabiatında yaratılışı itibariyle bulunan mülk âleminin ötesinde, Allah’ın insanı yaratırken ona ruhundan üflemiş olduğu, Gazâlî’nin ifadesiyle emir âleminden gelen parça yetkin olma istidadına sahiptir. Dr. Ali Karakoyunluoğlu “İnsanın Yetkinlik Sevgisi: Gazâlî Düşüncesinde Bilgi ve İktidar” isimli eserinde, insanın bu yetkinlik isteğinin sebebini, söz konusu isteği nasıl yönlendirmesi gerektiğini Gazâlî’nin perspektifinden incelemiştir. Gazâlî, başta Firavun olmak üzere nice nefis sahibini helake sürükleyen ve yetkin olma isteğiyle ortaya çıkan rab olma arzusunun insan yaşamına iki şekilde yansıyabileceğini ifade etmiştir. İnsan bu arzusunu ya kudret bakımından yetkin olmakla ya da bilgi bakımından yetkin olmakla tatmin edebilir. Gazâlî, bilgi bakımından yetkinliği kudret bakımından yetkinliğin önüne koymuştur. Yazar, Gazâlî’nin neden böyle bir tutum izlediği sorusuna cevap aramış ve efrâdını câmî ağyârını mani bir biçimde konuyu eserinde ele almıştır.
Since the formation of Islamic Sufi thought, Sufis have studied the reason for the desire to become competent, which is one of the most severe diseases of the soul, which contains arrogance and the claim of rabb, and have tried to find the source of this disease and dry up this source. Human beings desire to be competent with a motive arising from their nature because beyond the realm of property, which is in his nature as of his creation, the part that Allah breathed into him from his soul when he created man, which comes from the realm of order, in the words of Ghazali, has the ability to be competent. In the work of Dr. Ali Karakoyunluoğlu titled “Human Love of Competence: Knowledge and Power in Ghazali's Thought”, examined the reason for this human desire for competence and how it should be directed from Ghazali's perspective. Ghazali stated that the desire to become the lord, which led many owners of the soul, especially the Pharaoh, to destruction and emerged with the desire to be competent, can be reflected in human life in two ways. A person can satisfy this desire either by being competent in terms of power or by being competent in terms of knowledge. Ghazali has put competence in terms of knowledge ahead of competence in terms of power. The author sought an answer to the question of why Ghazali followed such an attitude and addressed the issue in his work in such a way as to explain the most important parts without mentioning the unimportant parts
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tasavvuf |
Bölüm | Kitap Tanıtımları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 4 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 11 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Tevilat Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.