Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

IN THE CONTEXT OF SOCIAL CAPITAL THEORY: TRUST IN SOCIAL NETWORKS

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 174 - 194, 15.02.2024
https://doi.org/10.58702/teyd.1319126

Öz

This study aims to discuss the impact of social Networks changing with social media on trust and social capital. Social capital is the sum of the values accumulated by individuals living in social networks through face-to-face relationships. There are two important elements of social capital. These are civic engagement and trust. Civic engagement is formed through participation in social networks. Trust is another important element of social capital provided through face-to-face communication as a result of participation in social networks. Nowadays, with the introduction of social networks in to our lives, real places where face-to-face communication is established have decreased, while virtual spaces and virtual communication have increased. With the non-face-to-face virtual communication in social networking sites, the issue of trust, which is one of the important elements of social capital, has come up for discussion. This study is structured within the framework of the literature review method and in this context, the study tries to explain the social capital theory and the issue of trust in social networking.

Kaynakça

  • Adler, P. S. ve Kwon, S.W. (2002). Social capital: prospects for a new concept. Academy of Management Review, 27(1), 17-40.
  • Akyazı, T. E. (2014). Girişimcilik sürecinde sosyal sermaye ve sosyal ağlar ile iç girişimcilik arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. [Yüksek Lisans Tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Alan, H. (2018). Sosyal medyanın sosyal sermaye ve sosyal ağ ilişkileri edimindeki rolü. H. Yıldız (Ed.), Sosyal medyanın iş yaşamındaki yeri. (s. 235-259) içinde. Beta Yayınları.
  • Aydemir, M. A. (2011a). Sosyal sermaye topluluk duygusu ve sosyal sermaye araştırması. Çizgi Kitabevi.
  • Aydemir, M. A. (2011b). Toplumsal ilişkilerin sosyal sermaye değeri (topluluk duygusu ve sosyal sermaye üzerine bir araştırma). [Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Aydemir, M. A. ve Özşahin, M. C. (2011). Türk demokrasisinde kayıp halkayı keşfetmek: Türkiye örneği üzerinden sosyal sermaye- demokrasi bağlantısını yeniden düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 6(1), 41-87.
  • Aydemir, M. A. ve Tecim E. (2012). Türk toplumunda aile ve dinin sosyal sermaye potansiyeli. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 43-59.
  • Babacan, M. E. (2012). Toplumsal paylaşım ağlarında sosyal sermaye pratikleri. [Doktora Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Baş, F. C. (2017). Sosyal medya davranışının oluşumu: çevrimiçi ortamlarda güven, sosyal sermaye ve saygınlık ilişkisi. [Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Baştürk, Ş. (2011). Türk toplumunda sosyal sermaye, toplumsal ağlar ve sosyal hareketlilik. [Doktora Tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Bourdieu, P. (2010). Sermaye biçimleri. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.), Sosyal sermaye kuram-uygulama-eleştiri (s. 45-75) içinde. Değişim Yayınları.
  • Boyd, D. ve Ellison, M. (2008).Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Boz, M., Buluk, B. ve Aysu, S. (2017). Sosyal medya kullanımı ve sosyal sermaye ilişkisi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 633-648.
  • Coleman, J. S. (2010). Beşerî sermayenin yaratımında sosyal sermaye. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.), Sosyal sermaye kuram-uygulama-eleştiri (s. 77-119) içinde. Değişim Yayınları.
  • Çetin-Dağdelen, M. (2021). Neo sosyal sermaye mekânları olarak sosyal medya mecraları. Y. O. Erdiren (Ed.), Felsefe, sosyoloji ve filoloji alanında akademik araştırmalar, (s. 123-146) içinde. Artikel Akademi.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C. ve Lampe, C. (2007). The benefits of facebook “friends”: social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
  • Falcone, R. ve Castelfranchi, C. (2001). Social trust: a cognitive approach. C. Castelfranchi ve Y. H. Tan (Ed),Trust and Deception in Virtual Societies (s. 55–90) içinde. Springer Dordrecht.
  • Field, J. (2008). Sosyal sermaye (2. Baskı). (B. Bilgen ve B. Şen, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları (Orijinal eserin basım tarihi 2008).
  • Fukuyama, F. (2010). Sosyal sermaye ve sivil toplum. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.), Sosyal sermaye kuram-uygulama-eleştiri, (s. 143-170) içinde. Değişim Yayınları.
  • Giddens, A. (2004). Modernliğin Sonuçları. (E. Kuşdili, Çev.). İstanbul: Ayrıntı (Orijinal eserin basım tarihi 1990).
  • Giddens, A. (2005). Sosyoloji (2. Baskı). (C. Güzel, Çev.). Ayraç Yayınevi (Orijinal eserin basım tarihi 1997).
  • Kaymak, G. (2012). Sanal topluluklardaki sosyal ağlarda sosyalleşme ve güven sorunsalı Ereğli örneği. [Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Krämer, N.C., Rösner, L., Eimler, S., Winter, S. ve Neubaum, G. (2014). Let the weakest link go! Empirical explorations on the relative importance of weak and strongties on social networking sites. Societies, 4, 785-809.
  • Lin, N. (2010). Sosyal sermaye network kuramının inşası. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.), Sosyal sermaye kuram-uygulama-eleştiri, (s. 171-220) içinde. Değişim Yayınları.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. (O. Akınhay ve D. Kömürcü, Çev.). Bilim ve Sanat Yayınları (Orijinal eserin basım tarihi 1998).
  • Özdemir, A. A. (2007). Sosyal ağ özellikleri bakış açısıyla sosyal sermaye ve bilgi yaratma ilişkisi: akademisyenler üzerinde yapılan bir alan araştırması. [Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Pelenk-Özel, A. (2011). Sosyal medya ve güven: hükümet, sivil toplum örgütleri ve ticari kuruluşlara yönelik ampirik bir araştırma. Academic Journal of Information Technology, 2(4), 1-31.
  • Putnam, R. (2010). Tek başına bowling: Amerika’nın azalan sosyal sermayesi. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.), Sosyal sermaye kuram-uygulama-eleştiri, (s. 121-142) içinde. Değişim Yayınları.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim,7(4), 23- 32.
  • Tutgun-Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. [Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.

SOSYAL SERMAYE TEORİSİ BAĞLAMINDA: SOSYAL PAYLAŞIM AĞLARINDA GÜVEN

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 174 - 194, 15.02.2024
https://doi.org/10.58702/teyd.1319126

Öz

Bu çalışma, sosyal medya ile birlikte değişen toplumsal ağların güven unsuruna ve sosyal sermayeye etkisini tartışmak amacıyla ele alınmıştır. Sosyal sermaye, toplumsal ağlar içerisinde yaşayan bireylerin yüz yüze ilişkiler yoluyla biriktirdiği değerlerin toplamıdır. Sosyal sermayenin iki önemli unsuru vardır. Bunlar sivil katılım ve güvendir. Toplumsal ağlara katılım yoluyla sivil katılım oluşmaktadır. Güven ise toplumsal ağlara katılımın sonucunda, yüz yüze iletişim yoluyla sağlanan sosyal sermayenin önemli diğer bir unsurudur. Günümüzde sosyal paylaşım ağlarının hayatımıza girmesiyle birlikte yüz yüze iletişim kurulan gerçek mekânlar azalmış olup buna karşın sanal mekânlarda ve sanal iletişimde artış meydana gelmiştir. Sosyal paylaşım ağlarında gerçekleştirilen yüz yüze olmayan sanal iletişim ile birlikte ise sosyal sermayenin önemli unsurlarından birisi olan güven konusu tartışmaya açılmıştır. Bu çalışma literatür taraması yöntemi çerçevesinde yapılandırılmış ve bu bağlamda çalışmada sosyal sermaye teorisi ile sosyal paylaşım ağlarında güven konusu açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Adler, P. S. ve Kwon, S.W. (2002). Social capital: prospects for a new concept. Academy of Management Review, 27(1), 17-40.
  • Akyazı, T. E. (2014). Girişimcilik sürecinde sosyal sermaye ve sosyal ağlar ile iç girişimcilik arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. [Yüksek Lisans Tezi]. Aksaray Üniversitesi.
  • Alan, H. (2018). Sosyal medyanın sosyal sermaye ve sosyal ağ ilişkileri edimindeki rolü. H. Yıldız (Ed.), Sosyal medyanın iş yaşamındaki yeri. (s. 235-259) içinde. Beta Yayınları.
  • Aydemir, M. A. (2011a). Sosyal sermaye topluluk duygusu ve sosyal sermaye araştırması. Çizgi Kitabevi.
  • Aydemir, M. A. (2011b). Toplumsal ilişkilerin sosyal sermaye değeri (topluluk duygusu ve sosyal sermaye üzerine bir araştırma). [Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Aydemir, M. A. ve Özşahin, M. C. (2011). Türk demokrasisinde kayıp halkayı keşfetmek: Türkiye örneği üzerinden sosyal sermaye- demokrasi bağlantısını yeniden düşünmek. Akademik İncelemeler Dergisi, 6(1), 41-87.
  • Aydemir, M. A. ve Tecim E. (2012). Türk toplumunda aile ve dinin sosyal sermaye potansiyeli. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 43-59.
  • Babacan, M. E. (2012). Toplumsal paylaşım ağlarında sosyal sermaye pratikleri. [Doktora Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Baş, F. C. (2017). Sosyal medya davranışının oluşumu: çevrimiçi ortamlarda güven, sosyal sermaye ve saygınlık ilişkisi. [Doktora Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Baştürk, Ş. (2011). Türk toplumunda sosyal sermaye, toplumsal ağlar ve sosyal hareketlilik. [Doktora Tezi]. Uludağ Üniversitesi.
  • Bourdieu, P. (2010). Sermaye biçimleri. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.), Sosyal sermaye kuram-uygulama-eleştiri (s. 45-75) içinde. Değişim Yayınları.
  • Boyd, D. ve Ellison, M. (2008).Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Boz, M., Buluk, B. ve Aysu, S. (2017). Sosyal medya kullanımı ve sosyal sermaye ilişkisi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 633-648.
  • Coleman, J. S. (2010). Beşerî sermayenin yaratımında sosyal sermaye. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.), Sosyal sermaye kuram-uygulama-eleştiri (s. 77-119) içinde. Değişim Yayınları.
  • Çetin-Dağdelen, M. (2021). Neo sosyal sermaye mekânları olarak sosyal medya mecraları. Y. O. Erdiren (Ed.), Felsefe, sosyoloji ve filoloji alanında akademik araştırmalar, (s. 123-146) içinde. Artikel Akademi.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C. ve Lampe, C. (2007). The benefits of facebook “friends”: social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer Mediated Communication, 12(4), 1143-1168.
  • Falcone, R. ve Castelfranchi, C. (2001). Social trust: a cognitive approach. C. Castelfranchi ve Y. H. Tan (Ed),Trust and Deception in Virtual Societies (s. 55–90) içinde. Springer Dordrecht.
  • Field, J. (2008). Sosyal sermaye (2. Baskı). (B. Bilgen ve B. Şen, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları (Orijinal eserin basım tarihi 2008).
  • Fukuyama, F. (2010). Sosyal sermaye ve sivil toplum. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.), Sosyal sermaye kuram-uygulama-eleştiri, (s. 143-170) içinde. Değişim Yayınları.
  • Giddens, A. (2004). Modernliğin Sonuçları. (E. Kuşdili, Çev.). İstanbul: Ayrıntı (Orijinal eserin basım tarihi 1990).
  • Giddens, A. (2005). Sosyoloji (2. Baskı). (C. Güzel, Çev.). Ayraç Yayınevi (Orijinal eserin basım tarihi 1997).
  • Kaymak, G. (2012). Sanal topluluklardaki sosyal ağlarda sosyalleşme ve güven sorunsalı Ereğli örneği. [Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Krämer, N.C., Rösner, L., Eimler, S., Winter, S. ve Neubaum, G. (2014). Let the weakest link go! Empirical explorations on the relative importance of weak and strongties on social networking sites. Societies, 4, 785-809.
  • Lin, N. (2010). Sosyal sermaye network kuramının inşası. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.), Sosyal sermaye kuram-uygulama-eleştiri, (s. 171-220) içinde. Değişim Yayınları.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. (O. Akınhay ve D. Kömürcü, Çev.). Bilim ve Sanat Yayınları (Orijinal eserin basım tarihi 1998).
  • Özdemir, A. A. (2007). Sosyal ağ özellikleri bakış açısıyla sosyal sermaye ve bilgi yaratma ilişkisi: akademisyenler üzerinde yapılan bir alan araştırması. [Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Pelenk-Özel, A. (2011). Sosyal medya ve güven: hükümet, sivil toplum örgütleri ve ticari kuruluşlara yönelik ampirik bir araştırma. Academic Journal of Information Technology, 2(4), 1-31.
  • Putnam, R. (2010). Tek başına bowling: Amerika’nın azalan sosyal sermayesi. M. M. Şahin ve A. Z. Ünal (Der.), Sosyal sermaye kuram-uygulama-eleştiri, (s. 121-142) içinde. Değişim Yayınları.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. ve Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim,7(4), 23- 32.
  • Tutgun-Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. [Doktora Tezi]. Marmara Üniversitesi.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hatice Karipçin Teke 0009-0005-1166-5774

Erken Görünüm Tarihi 15 Şubat 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karipçin Teke, H. (2024). SOSYAL SERMAYE TEORİSİ BAĞLAMINDA: SOSYAL PAYLAŞIM AĞLARINDA GÜVEN. Toplum Ekonomi Ve Yönetim Dergisi, 5(1), 174-194. https://doi.org/10.58702/teyd.1319126
AMA Karipçin Teke H. SOSYAL SERMAYE TEORİSİ BAĞLAMINDA: SOSYAL PAYLAŞIM AĞLARINDA GÜVEN. TEYD. Şubat 2024;5(1):174-194. doi:10.58702/teyd.1319126
Chicago Karipçin Teke, Hatice. “SOSYAL SERMAYE TEORİSİ BAĞLAMINDA: SOSYAL PAYLAŞIM AĞLARINDA GÜVEN”. Toplum Ekonomi Ve Yönetim Dergisi 5, sy. 1 (Şubat 2024): 174-94. https://doi.org/10.58702/teyd.1319126.
EndNote Karipçin Teke H (01 Şubat 2024) SOSYAL SERMAYE TEORİSİ BAĞLAMINDA: SOSYAL PAYLAŞIM AĞLARINDA GÜVEN. Toplum Ekonomi ve Yönetim Dergisi 5 1 174–194.
IEEE H. Karipçin Teke, “SOSYAL SERMAYE TEORİSİ BAĞLAMINDA: SOSYAL PAYLAŞIM AĞLARINDA GÜVEN”, TEYD, c. 5, sy. 1, ss. 174–194, 2024, doi: 10.58702/teyd.1319126.
ISNAD Karipçin Teke, Hatice. “SOSYAL SERMAYE TEORİSİ BAĞLAMINDA: SOSYAL PAYLAŞIM AĞLARINDA GÜVEN”. Toplum Ekonomi ve Yönetim Dergisi 5/1 (Şubat 2024), 174-194. https://doi.org/10.58702/teyd.1319126.
JAMA Karipçin Teke H. SOSYAL SERMAYE TEORİSİ BAĞLAMINDA: SOSYAL PAYLAŞIM AĞLARINDA GÜVEN. TEYD. 2024;5:174–194.
MLA Karipçin Teke, Hatice. “SOSYAL SERMAYE TEORİSİ BAĞLAMINDA: SOSYAL PAYLAŞIM AĞLARINDA GÜVEN”. Toplum Ekonomi Ve Yönetim Dergisi, c. 5, sy. 1, 2024, ss. 174-9, doi:10.58702/teyd.1319126.
Vancouver Karipçin Teke H. SOSYAL SERMAYE TEORİSİ BAĞLAMINDA: SOSYAL PAYLAŞIM AĞLARINDA GÜVEN. TEYD. 2024;5(1):174-9.