Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DILUTION OF A WELL-KNOWN TRADEMARK IN THE LIGHT OF NATIONAL AND INTERNATIONAL REGULATIONS WITH CASE LAW

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 75 - 107, 30.06.2020

Öz

Since well-known trademarks require more effort and investment than standard trademarks, they need more protection in legal systems. Traditional trademark protection is based on the confusion among consumers protecting goods and/or services in the same class, while dilution protection trademark owners are mostly protected by considering the effort and investment of the trademark. Moreover, while trademark is protected in terms of goods and/or services in the same class in traditional trademark protection, there is also protection for the unregistered class of goods and/or services in dilution protection. There are two types of dilution; dilution by blurring and dilution by tarnishment. In our article; the concept of dilution of well-known trademarks, the United States and the European Union regulations and the case law of the Court of Justice will be explained. International conventions in trademark dilution and Turkish law and Turkish Court of Cassation case law will be examined as well.

Kaynakça

  • Ahearn, Terry (2001), Dilution by Blurring Under the Federal Trademark Dilution Act of 1995:What is it and How is it Shown?, Santa Clara Law Review, Vol:41 (3), Available at: https://digitalcommons.law.scu.edu/lawreview/vol41/ iss3/6
  • Arkan, Sabih (1997), Marka Hukuku (Cilt 1), Ankara, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
  • Ayoğlu, Tolga (2009), Türk Hukukunda Tanınmış Markalara Sağlanan Koruma, Fikri Mülkiyet Hukuku Yıllığı, İstanbul, On İki Levha, s.117-134.
  • Bently Lionel & Sherman Brad (2014), Intellectual Property Law, Oxford (UK):Oxford University Press.
  • Bhaskar, Brajendu (2008), Trademark Dilution Doctrine: The Scenario Post TDRA:2005, Nujs Law Review, Vol:1(4), s.637-658.
  • Blakeney, Michael (1996), Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights, A Concise Guide to the TRIPS Agreement, Sweet & Maxwell Yayınları.
  • Bone Robert (2008), Schechter’s Ideas in Historical Context and Dilution’s Rocky Road, Santa Clara Computer&High Technology L.J, Vol:24(3), s.489-491.
  • Bozgeyik, Hayri (2019), Marka Hakkının Korunması, 2. Baskı, Ankara, On iki Levha.
  • Bozbel, Savaş (2015), Fikri Mülkiyet Huku- ku, 1. Baskı, Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • Burrell, Robert & Handler, Michael (2016), Reputation in European trade mark law: a re- examination. ERA Forum 17, 85–99, s.86; https://doi.org/10.1007/s12027-016-0419-2
  • Büyükkılıç, Gül (2019), Marka Hukukunda Tanınmış Markanın Sulandırmaya Karşı Korunması, 1. Baskı, Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • Callman, Rudolf (1949), Trademark Infringement and Unfair Competition, Law and Contemporary Problems, Vol:14, s.180 vd.
  • Çampınarı, Duygu (2014), Avrupa Birliği ve Türk Hukuku Açısından Markanın Sulandırılması Kavramının İncelenmesi, Türk Patent ve Marka Kurumu Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Çolak, Uğur (2018), Türk Marka Hukuku, Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • Çolak Uğur (2004), Paris Sözleşmesi 6bis anlamında Tanınmış Markalar, Ankara Barosu FMR Dergisi, Vol:2, s.23-70.
  • Dilmaç, Şule (2014), Uluslararası Metinler- de Tanınmış Marka ve Markanın Sulandırılması, Seçkin Yay, Ankara.
  • Dirikkan, Hanife (2003), Tanınmış Markanın Korunması, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Erdil, Sabri & Uzun, Yeşim (2009), Marka Olmak, Beta Yay, İstanbul.
  • Ergün, Mevci (2000), Tanınmış Markalar, Fikri ve Sınai Mülkiyetin Uluslararası Korunması Birliği Yayınları, Bursa.
  • Ertem, Berkem (2010), TRIPS 16/2 ve Paris Sözleşmesi 1. Mükerrer 6. Maddesi Anlamında Tanınmış Marka, Ankara Barosu Fikri Mülkiyet ve Rekabet Hukuku Dergisi, 10 (1), s. 59-61.
  • Fhima, I. Simon (2006), Dilution in the US, Europe, and Beyond: International Obligations and Basic Definitions, Journal of Intellectual Property Law & Practice, Vol:1(6), s. 406-412. (Dilution in the US, Europe, and Beyond)
  • Fhima, I. Simon (2010), Dilution by Blurring A Conceptual Roadmap, Intellectual Property Quarterly, Vol:44, s.44-87. (Dilution by Blurring)
  • Fhima, I. Simon (2011), Trademark Dilution in Europe and the United States, Oxford (UK): Oxford University Press, (Trademark Dilution).
  • Franklyn David J (2004), Debunking Dilution Doctrine: Toward a Coherent Theory of the Anti-Free- Rider Principle in American Trademark Law, Hastings Law Journal, 2004, Vol:56, No:1, s.117-167.
  • Gangjee Dev S. (2013), Property In Brands: The Commodification of Conversation, Helena R. Howe,/Jonathan Grifts (eds), Property Concepts in Intellectual Property Law, s.29-31.
  • Gruson, Sebastian (2003), Die Verwässerungsschutzwürdige Marke, Stämpfli
  • Güneş, İlhami (2018), Uygulamalı Marka Hukuku, Adalet Yayınevi, Ankara.
  • Hacking, John E. (2003), Setting the Dilution Standard Under the Federal Trademark Dilution Act, Tulane Journal of Techno- logy&Intellectual Property, Vol:5, s.115-130.
  • Karasu, Rauf/ Suluk, Cahit/ Nal, Temel (2019), Fikri Mülkiyet Hukuku, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Kasekee, Elson (2006), Trademark Dilution: A Comperative Analysis, University of South Africa, Doktora Tezi, 2006.
  • Kaya, Arslan, (2006), Marka Hukuku, Arıkan Yay., İstanbul.
  • Kurt, Emre (2012), Karşılaştırmalı Açıdan Türk Hukukunda Haksız Avantaj Sağlama, Su- landırma ve İtibara Zarar Verme Kavramları, Legal Fikri ve Sınai Haklar Dergisi, 8(30), s.113 vd.
  • Lanham (Trademark) Act, (Pub.L.79-489), 60 Stat. 427, July 5, 1946.
  • Lemley Mark A. & Dogan Stacey L. (2007), Grounding Trademark Law Through Trademark Use, Iowa Law Rewiev, Vol.92, s.1669 vd.
  • Martino, Tony (1996), Trademark Dilution, Clarendon Press, Oxford (UK).
  • McCarty, J. Thomas (2017), McCarty on Trademarks and Unfair Competition, Fifth Edition, New York, Rochester.
  • Middlemiss Susie & Warner Steven (2009), The Protection of Marks with a Reputation: Intel V CPM-Case Comment, European Intellectual Property Review, 31(6), s.326-336.
  • Mostert, Frederick (1996), Well-Known and Famaous Marks- Is Harmony Possible in the Global Village, Trademark Reporter, 1996, Vol:86, No:103, s.103-141.
  • Oğuz, Arzu (2018), Tanınmış Marka ve Tanınmış Marka Ölçütlerinin Uygulanması, Terazi Hukuk Dergisi, C:13, s.21-31.
  • Oytaç, Kutlu (2002), Karşılaştırmalı Marka- lar Hukuku, Nobel Yayınevi, İstanbul.
  • Pattishall, Beverly W. (1988) , The Constitutional Foundations of American Trademark Law, Trademark Reporter, , Vol:78, s.456 vd.
  • Schechter, Frank (1927), The Rational Basis of Trademark Protection, 40 Harvard Law Rev. s.813-829.
  • Shchetinina, Alina (2018), The Dilution of a Trademark: A Comparative Study on EU and U.S. Law, Transatlantic Technology Law Forum, TTLF Working Papers, No. 35,
  • Solis, Maria (2018), Trademark Dilution &Copyright infringement: Has Parody gone too far in the US Fashion industries?, SSRN: https://ssrn.com/abstract=3306431 10.04.2020) (s.e.t. 10.04.2020)
  • Şenocak, Kemal (2009), Tanınmışlık Düzeyine Erişmiş Markanın Farklı Mal veya Hizmetlere İlişkin Korunması, C:25(2), Banka ve Ticaret Hukuku Dergisi, s.133-176.
  • Tekinalp, Ünal (2012), Fikri Mülkiyet Hukuku, 5. Baskı, Vedat Kitapçılık, Ankara.
  • Trademark Dilution Revision Act of 2006, Public Law 109-312, 06 October 2006, 120 Stat. 173.
  • Whittaker, Keola R (2006), Trademark Dilution in a Global Age, U. Pa. Int'l Econ. Law, 27 (3), s.907-924.
  • Yasaman, Hamdi (2004), Marka Hukuku, Cilt 1, Vedat Kitapçılık, İstanbul.

ULUSAL VE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER İLE YARGI KARARLARI IŞIĞINDA TANINMIŞ MARKANIN SULANDIRILMASI

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 75 - 107, 30.06.2020

Öz

Tanınmış markalar standart markalara göre daha fazla emek ve yatırım gerektirdiğinden hukuk sistemlerinde bu markaların daha fazla korunmasına ihtiyaç duyulmuştur. Geleneksel marka korumasında markanın tüketici nezdinde karıştırılma ihtimâli esas alınarak aynı sınıftaki mal ve/veya hizmetler açısından korunma esas alınırken, sulandırma korumasında markanın tanınması için harcanan emek ve maddi değer göz önünde tutularak daha çok marka sahipleri korunmaktadır. Ayrıca geleneksel marka korumasında marka aynı sınıftaki mal ve/veya hizmetler açısından korunurken, sulandırma korumasında markanın tescilli olduğu sınıf dışındaki mal ve/veya hizmetler açısından da koruma söz konusudur. Sulandırılma, bulandırarak sulandırma ya da lekeleyerek sulandırma olmak üzere iki şekilde gerçekleşebilir. Makalemizde, tanınmış markanın sulandırılması kavramı anlatılacak, Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa Birliği düzenlemeleri ile Avrupa Birliği Adalet Divanı kararları ve diğer uluslararası sözleşmeler incelenecek, Türk hukukunda yeri değerlendirilerek, Yargıtay’ın konuya ilişkin kararlarına değinilecektir.

Kaynakça

  • Ahearn, Terry (2001), Dilution by Blurring Under the Federal Trademark Dilution Act of 1995:What is it and How is it Shown?, Santa Clara Law Review, Vol:41 (3), Available at: https://digitalcommons.law.scu.edu/lawreview/vol41/ iss3/6
  • Arkan, Sabih (1997), Marka Hukuku (Cilt 1), Ankara, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
  • Ayoğlu, Tolga (2009), Türk Hukukunda Tanınmış Markalara Sağlanan Koruma, Fikri Mülkiyet Hukuku Yıllığı, İstanbul, On İki Levha, s.117-134.
  • Bently Lionel & Sherman Brad (2014), Intellectual Property Law, Oxford (UK):Oxford University Press.
  • Bhaskar, Brajendu (2008), Trademark Dilution Doctrine: The Scenario Post TDRA:2005, Nujs Law Review, Vol:1(4), s.637-658.
  • Blakeney, Michael (1996), Trade Related Aspects of Intellectual Property Rights, A Concise Guide to the TRIPS Agreement, Sweet & Maxwell Yayınları.
  • Bone Robert (2008), Schechter’s Ideas in Historical Context and Dilution’s Rocky Road, Santa Clara Computer&High Technology L.J, Vol:24(3), s.489-491.
  • Bozgeyik, Hayri (2019), Marka Hakkının Korunması, 2. Baskı, Ankara, On iki Levha.
  • Bozbel, Savaş (2015), Fikri Mülkiyet Huku- ku, 1. Baskı, Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • Burrell, Robert & Handler, Michael (2016), Reputation in European trade mark law: a re- examination. ERA Forum 17, 85–99, s.86; https://doi.org/10.1007/s12027-016-0419-2
  • Büyükkılıç, Gül (2019), Marka Hukukunda Tanınmış Markanın Sulandırmaya Karşı Korunması, 1. Baskı, Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • Callman, Rudolf (1949), Trademark Infringement and Unfair Competition, Law and Contemporary Problems, Vol:14, s.180 vd.
  • Çampınarı, Duygu (2014), Avrupa Birliği ve Türk Hukuku Açısından Markanın Sulandırılması Kavramının İncelenmesi, Türk Patent ve Marka Kurumu Uzmanlık Tezi, Ankara.
  • Çolak, Uğur (2018), Türk Marka Hukuku, Oniki Levha Yayıncılık, İstanbul.
  • Çolak Uğur (2004), Paris Sözleşmesi 6bis anlamında Tanınmış Markalar, Ankara Barosu FMR Dergisi, Vol:2, s.23-70.
  • Dilmaç, Şule (2014), Uluslararası Metinler- de Tanınmış Marka ve Markanın Sulandırılması, Seçkin Yay, Ankara.
  • Dirikkan, Hanife (2003), Tanınmış Markanın Korunması, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Erdil, Sabri & Uzun, Yeşim (2009), Marka Olmak, Beta Yay, İstanbul.
  • Ergün, Mevci (2000), Tanınmış Markalar, Fikri ve Sınai Mülkiyetin Uluslararası Korunması Birliği Yayınları, Bursa.
  • Ertem, Berkem (2010), TRIPS 16/2 ve Paris Sözleşmesi 1. Mükerrer 6. Maddesi Anlamında Tanınmış Marka, Ankara Barosu Fikri Mülkiyet ve Rekabet Hukuku Dergisi, 10 (1), s. 59-61.
  • Fhima, I. Simon (2006), Dilution in the US, Europe, and Beyond: International Obligations and Basic Definitions, Journal of Intellectual Property Law & Practice, Vol:1(6), s. 406-412. (Dilution in the US, Europe, and Beyond)
  • Fhima, I. Simon (2010), Dilution by Blurring A Conceptual Roadmap, Intellectual Property Quarterly, Vol:44, s.44-87. (Dilution by Blurring)
  • Fhima, I. Simon (2011), Trademark Dilution in Europe and the United States, Oxford (UK): Oxford University Press, (Trademark Dilution).
  • Franklyn David J (2004), Debunking Dilution Doctrine: Toward a Coherent Theory of the Anti-Free- Rider Principle in American Trademark Law, Hastings Law Journal, 2004, Vol:56, No:1, s.117-167.
  • Gangjee Dev S. (2013), Property In Brands: The Commodification of Conversation, Helena R. Howe,/Jonathan Grifts (eds), Property Concepts in Intellectual Property Law, s.29-31.
  • Gruson, Sebastian (2003), Die Verwässerungsschutzwürdige Marke, Stämpfli
  • Güneş, İlhami (2018), Uygulamalı Marka Hukuku, Adalet Yayınevi, Ankara.
  • Hacking, John E. (2003), Setting the Dilution Standard Under the Federal Trademark Dilution Act, Tulane Journal of Techno- logy&Intellectual Property, Vol:5, s.115-130.
  • Karasu, Rauf/ Suluk, Cahit/ Nal, Temel (2019), Fikri Mülkiyet Hukuku, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Kasekee, Elson (2006), Trademark Dilution: A Comperative Analysis, University of South Africa, Doktora Tezi, 2006.
  • Kaya, Arslan, (2006), Marka Hukuku, Arıkan Yay., İstanbul.
  • Kurt, Emre (2012), Karşılaştırmalı Açıdan Türk Hukukunda Haksız Avantaj Sağlama, Su- landırma ve İtibara Zarar Verme Kavramları, Legal Fikri ve Sınai Haklar Dergisi, 8(30), s.113 vd.
  • Lanham (Trademark) Act, (Pub.L.79-489), 60 Stat. 427, July 5, 1946.
  • Lemley Mark A. & Dogan Stacey L. (2007), Grounding Trademark Law Through Trademark Use, Iowa Law Rewiev, Vol.92, s.1669 vd.
  • Martino, Tony (1996), Trademark Dilution, Clarendon Press, Oxford (UK).
  • McCarty, J. Thomas (2017), McCarty on Trademarks and Unfair Competition, Fifth Edition, New York, Rochester.
  • Middlemiss Susie & Warner Steven (2009), The Protection of Marks with a Reputation: Intel V CPM-Case Comment, European Intellectual Property Review, 31(6), s.326-336.
  • Mostert, Frederick (1996), Well-Known and Famaous Marks- Is Harmony Possible in the Global Village, Trademark Reporter, 1996, Vol:86, No:103, s.103-141.
  • Oğuz, Arzu (2018), Tanınmış Marka ve Tanınmış Marka Ölçütlerinin Uygulanması, Terazi Hukuk Dergisi, C:13, s.21-31.
  • Oytaç, Kutlu (2002), Karşılaştırmalı Marka- lar Hukuku, Nobel Yayınevi, İstanbul.
  • Pattishall, Beverly W. (1988) , The Constitutional Foundations of American Trademark Law, Trademark Reporter, , Vol:78, s.456 vd.
  • Schechter, Frank (1927), The Rational Basis of Trademark Protection, 40 Harvard Law Rev. s.813-829.
  • Shchetinina, Alina (2018), The Dilution of a Trademark: A Comparative Study on EU and U.S. Law, Transatlantic Technology Law Forum, TTLF Working Papers, No. 35,
  • Solis, Maria (2018), Trademark Dilution &Copyright infringement: Has Parody gone too far in the US Fashion industries?, SSRN: https://ssrn.com/abstract=3306431 10.04.2020) (s.e.t. 10.04.2020)
  • Şenocak, Kemal (2009), Tanınmışlık Düzeyine Erişmiş Markanın Farklı Mal veya Hizmetlere İlişkin Korunması, C:25(2), Banka ve Ticaret Hukuku Dergisi, s.133-176.
  • Tekinalp, Ünal (2012), Fikri Mülkiyet Hukuku, 5. Baskı, Vedat Kitapçılık, Ankara.
  • Trademark Dilution Revision Act of 2006, Public Law 109-312, 06 October 2006, 120 Stat. 173.
  • Whittaker, Keola R (2006), Trademark Dilution in a Global Age, U. Pa. Int'l Econ. Law, 27 (3), s.907-924.
  • Yasaman, Hamdi (2004), Marka Hukuku, Cilt 1, Vedat Kitapçılık, İstanbul.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdülhamid Oğuzhan Hacıömeroğlu 0000-0002-1838-4116

Zeliha İnce Bu kişi benim 0000-0003-0378-814X

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 29 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Hacıömeroğlu, A. O., & İnce, Z. (2020). ULUSAL VE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER İLE YARGI KARARLARI IŞIĞINDA TANINMIŞ MARKANIN SULANDIRILMASI. Ticaret Ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, 6(1), 75-107.
AMA Hacıömeroğlu AO, İnce Z. ULUSAL VE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER İLE YARGI KARARLARI IŞIĞINDA TANINMIŞ MARKANIN SULANDIRILMASI. TFM. Haziran 2020;6(1):75-107.
Chicago Hacıömeroğlu, Abdülhamid Oğuzhan, ve Zeliha İnce. “ULUSAL VE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER İLE YARGI KARARLARI IŞIĞINDA TANINMIŞ MARKANIN SULANDIRILMASI”. Ticaret Ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi 6, sy. 1 (Haziran 2020): 75-107.
EndNote Hacıömeroğlu AO, İnce Z (01 Haziran 2020) ULUSAL VE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER İLE YARGI KARARLARI IŞIĞINDA TANINMIŞ MARKANIN SULANDIRILMASI. Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi 6 1 75–107.
IEEE A. O. Hacıömeroğlu ve Z. İnce, “ULUSAL VE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER İLE YARGI KARARLARI IŞIĞINDA TANINMIŞ MARKANIN SULANDIRILMASI”, TFM, c. 6, sy. 1, ss. 75–107, 2020.
ISNAD Hacıömeroğlu, Abdülhamid Oğuzhan - İnce, Zeliha. “ULUSAL VE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER İLE YARGI KARARLARI IŞIĞINDA TANINMIŞ MARKANIN SULANDIRILMASI”. Ticaret ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi 6/1 (Haziran 2020), 75-107.
JAMA Hacıömeroğlu AO, İnce Z. ULUSAL VE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER İLE YARGI KARARLARI IŞIĞINDA TANINMIŞ MARKANIN SULANDIRILMASI. TFM. 2020;6:75–107.
MLA Hacıömeroğlu, Abdülhamid Oğuzhan ve Zeliha İnce. “ULUSAL VE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER İLE YARGI KARARLARI IŞIĞINDA TANINMIŞ MARKANIN SULANDIRILMASI”. Ticaret Ve Fikri Mülkiyet Hukuku Dergisi, c. 6, sy. 1, 2020, ss. 75-107.
Vancouver Hacıömeroğlu AO, İnce Z. ULUSAL VE ULUSLARARASI DÜZENLEMELER İLE YARGI KARARLARI IŞIĞINDA TANINMIŞ MARKANIN SULANDIRILMASI. TFM. 2020;6(1):75-107.