Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Health Literacy Researches in Turkey: A Content Analysis for Graduate Theses

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 54 - 60, 30.05.2021
https://doi.org/10.51972/tfsd.887032

Öz

Purpose: This study aims to examine the graduate thesis on the topic of health literacy in Turkey. It is thought that the graduate thesis may be useful in order to identify the problems of health institutions and public health. For this reason, in this study, it is aimed to draw attention to health literacy by providing the appearance of theses on health literacy and to provide information to those who will study on this issue.
Material and Methods: In this study, theses obtained from the thesis database of Council of Higher Education were examined. Theses were examined according to various variables (level, language, university, etc.). Abstracts of the theses whose full text has not been reached were examined.
Results: In this study, it was determined that a total of 91 subjects were investigated in 68 theses dealing with health literacy. It was determined that most of the theses were written in 2018, most of the theses (91.2%) used questionnaire as data collection tool, the patients were in the first place in the research group of the theses, health literacy level and determinants were in the first place in terms of subject distribution. The number of theses on health literacy has increased significantly in recent years.
Conclusion: Considering the multidisciplinary and multi-stakeholder structure of health literacy, the issue of health literacy can be studied especially on disadvantaged groups in further studies. These disadvantaged groups include the poor, the elderly, those with low social status, immigrants and physically disabled people.

Kaynakça

  • Akbolat M., Kahraman G., Erigüç G. ve Sağlam H.(2016). Sağlık Okuryazarlığı Hasta-Hekim İlişkisini Etkiler Mi?: Sakarya İlinde Bir Araştırma. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(4), 354-62.
  • Aslantekin F. ve Yumrutaş M. (2014), “Sağlık Okuryazarlığı ve Ölçümü”, TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(4), 327-34.
  • Berkman ND., Davis TC. and McCormack L. (2010). Health Literacy: What Is It? Journal of Health Communication, 15(S2), 9-19.
  • Berkman ND., Sheridan SL., Donahue KE., Halpern DJ. and Crotty K. (2011). Low Health Literacy and Health Outcomes: An Updated Systematic Review, Annals of Internal Medicine, 155(2), 97-107.
  • Freedman DA., Bess KD., Tucker HA., Boyd DL., Tuchman AM. and Wallston KA. (2009). Public Health Literacy Defined, American Journal of Preventive Medicine, 36(5), 446-51.
  • Kaya ŞD. ve Uludağ A. (2019). Sağlık ve Medya Okuryazarlık Arasındaki İlişki: Bir Alan Çalışması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 194-206.
  • MacLeod S., Musich S., Gulyas S., Cheng Y., Tkatch R., Cempellin D. et al. (2017). The Impact of Inadequate Health Literacy on Patient Satisfaction, Healthcare Utilization, and Expenditures Among Older Adults, Geriatric Nursing, 38(4), 334-41.
  • Nutbeam D. (2000). Health Literacy as a Public Health Goal: A Challenge for Contemporary Health Education and Communication Strategies into the 21st Century, Health Promotion International, 15(3), 259-67.
  • Örsal Ö., Duru P., Örsal Ö., Tırpan K. ve Çulhacı, A. (2019). Analysis of The Relationship Among Health Awareness and Health Literacy, Patient Satisfaction Levels with Primary Care in Patients Admitting to Primary Care Health Centers, Patient Education and Counseling, 102(2), 376-82.
  • Yılmazel G. ve Çetinkaya F. (2016), Sağlık Okuryazarlığının Toplum Sağlığı Açısından Önemi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(1), 69-74.

Türkiye'de Sağlık Okuryazarlığı Araştırmaları: Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 2, 54 - 60, 30.05.2021
https://doi.org/10.51972/tfsd.887032

Öz

Amaç: Bu çalışmada, sağlık okuryazarlığı konusunda Türkiye’de yapılmış lisansüstü tezleri incelemek amaçlanmaktadır. Sağlık kuruluşlarının ve toplum sağlığının sorunlarını tespit etmede tez çalışmalarının yararlı olabileceği düşünülmektedir. Bu sebeple bu çalışmada sağlık okuryazarlığı konusunda yapılan tezlerin görünümü verilerek sağlık okuryazarlığı konusunda dikkat çekmek ve bu konuda çalışma yapacaklara bilgi sağlamak hedeflenmektedir.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışmada Yüksek Öğretim Kurumu tez veri tabanından ulaşılan tezler incelenmiştir. Tezler çeşitli değişkenlere (tezin düzeyi, dili, yapıldığı üniversite vb.) göre incelenmiştir. Tam metnine ulaşılmayan tezlerin özetleri incelenmiştir.
Bulgular: Bu çalışmada Yüksek Öğretim Kurumu tez veri tabanından ulaşılan tezler incelenmiştir. Tezler çeşitli değişkenlere (tezin düzeyi, dili, yapıldığı üniversite vb.) göre incelenmiştir. Tam metnine ulaşılmayan tezlerin özetleri incelenmiştir.
Sonuç: Gelecekte yürütülecek tez çalışmalarında, bu multidisipliner ve çok paydaşlı yapı göz önünde bulundurularak, sağlık okuryazarlığı konusu özellikle dezavantajlı gruplar üzerinde çalışılabilir. Yoksullar, yaşlılar, sosyal statüsü düşük düzeyde olanlar, göçmenler ve fiziksel engelliler, bu dezavantajlı gruplar arasında sayılabilir.

Kaynakça

  • Akbolat M., Kahraman G., Erigüç G. ve Sağlam H.(2016). Sağlık Okuryazarlığı Hasta-Hekim İlişkisini Etkiler Mi?: Sakarya İlinde Bir Araştırma. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(4), 354-62.
  • Aslantekin F. ve Yumrutaş M. (2014), “Sağlık Okuryazarlığı ve Ölçümü”, TAF Preventive Medicine Bulletin, 13(4), 327-34.
  • Berkman ND., Davis TC. and McCormack L. (2010). Health Literacy: What Is It? Journal of Health Communication, 15(S2), 9-19.
  • Berkman ND., Sheridan SL., Donahue KE., Halpern DJ. and Crotty K. (2011). Low Health Literacy and Health Outcomes: An Updated Systematic Review, Annals of Internal Medicine, 155(2), 97-107.
  • Freedman DA., Bess KD., Tucker HA., Boyd DL., Tuchman AM. and Wallston KA. (2009). Public Health Literacy Defined, American Journal of Preventive Medicine, 36(5), 446-51.
  • Kaya ŞD. ve Uludağ A. (2019). Sağlık ve Medya Okuryazarlık Arasındaki İlişki: Bir Alan Çalışması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(22), 194-206.
  • MacLeod S., Musich S., Gulyas S., Cheng Y., Tkatch R., Cempellin D. et al. (2017). The Impact of Inadequate Health Literacy on Patient Satisfaction, Healthcare Utilization, and Expenditures Among Older Adults, Geriatric Nursing, 38(4), 334-41.
  • Nutbeam D. (2000). Health Literacy as a Public Health Goal: A Challenge for Contemporary Health Education and Communication Strategies into the 21st Century, Health Promotion International, 15(3), 259-67.
  • Örsal Ö., Duru P., Örsal Ö., Tırpan K. ve Çulhacı, A. (2019). Analysis of The Relationship Among Health Awareness and Health Literacy, Patient Satisfaction Levels with Primary Care in Patients Admitting to Primary Care Health Centers, Patient Education and Counseling, 102(2), 376-82.
  • Yılmazel G. ve Çetinkaya F. (2016), Sağlık Okuryazarlığının Toplum Sağlığı Açısından Önemi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 15(1), 69-74.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülcan Şantaş 0000-0002-0488-9375

Yayımlanma Tarihi 30 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2021
Kabul Tarihi 17 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şantaş, G. (2021). Türkiye’de Sağlık Okuryazarlığı Araştırmaları: Lisansüstü Tezlere Yönelik Bir İçerik Analizi. Turkish Journal of Science and Health, 2(2), 54-60. https://doi.org/10.51972/tfsd.887032








Turkish Journal of Science and Health (TFSD) 

E-mail:  tfsdjournal@gmail.com

Creative Commons Lisansı

Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

18106    18107    18238 18235 1839418234 1823618237    19024   18234   19690 19305215142164821682 21909  23284 30073

27460


25763