Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Emzirme ve Bebek Bakımı Eğitiminin Primipar Annelerin Bilgi Düzeylerine ve Öz Güvenlerine Etkisi

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 177 - 187, 25.12.2023

Öz

Amaç: Doğum öncesi ve doğum sonrası dönemde anne danışmanları (özel dal hemşiresi) tarafından verilen eğitim ve danışmanlık hizmetinin annelerin bilgi düzeylerine ve öz güvenlerine etkisini değerlendirmektir.
Gereç ve Yöntem: Ön-test son test deseninde yarı deneysel çalışma, Aralık 2020-Mart 2021 tarihleri arasında 73 primipar anne ile yapılmıştır. Veriler “Emzirme Süreci ve Bebek Bakımı Bilgi Formu” ve “Pharis Özgüven Ölçeği (PÖÖ)” ile toplanmıştır. Anneler gebelik döneminde anne danışmanları tarafından emzirme ve bebek bakımı konusunda bir ön eğitim almışlardır. Annelere doğum sonrasında aynı eğitim detaylı olarak verilmiştir. Veriler annelerin gebelik döneminde ve anneler doğum yaptıktan bir hafta sonra toplanmıştır.
Bulgular: Annelerin eğitim sonrası bilgi düzeyi puan ortalamasının (x̄=30.93±2.40), eğitim öncesi bilgi düzeyi puan ortalamasına göre (x̄=21.58±5.40) daha yüksek olduğu, annelerin eğitim öncesi ve eğitim sonrası bilgi puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu (r=0.267, p<0.05) ve Pharis Özgüven Ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir (r=0.278, p<0.05).
Sonuç: Doğum öncesi ve doğum sonrası verilen eğitimin annelerin bilgi düzeyini ve öz güvenlerini arttırdığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Çınar İÖ, Öztürk A. The effect of planned baby care education given to primiparous mothers on maternal attachment and self-confidence levels. Health Care Women Int. 2014;35(3):320-333. doi:https://doi.org/10.1080/07399332.2013.842240
  • Feenstra MM, Kirkeby MJ, Thygesen M, Danbjorg DB, Kronborg H. Early breastfeeding problems:A mixed method study of mothers experiences. Sex Reprod Healthc. 2018;16:164-167. doi:https://doi.org/10.1016/j.srhc.2018.04.003
  • Shrestha S, Adachi K, Petrini MA, Shrestha S, Khagi BR. Development and evaluation of a newborn care education programme in primiparous mothers in Nepal. Midwifery. 2016; 42:21-28. doi:https://doi.org/10.1016/j.midw.2016.09.006
  • Aydemir S, Onan N. The relationship between maternal self‐confidence and postpartum depression in primipara mothers: a follow‐up study. Community Ment Health J. 2020;56(8):1449-1456. doi:https://doi.org/10.1007/s10597-020-00588-6
  • Doğan N, Yiğit R, Erdoğan S. Annelere doğum öncesinde verilen yenidoğan bakımı ile ilgili eğitimin doğum öncesi ve doğum sonrasında değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;6(3):10-18.
  • Yıldız H, Boyacı B. Postpartum dönemde annelerin taburculuk öncesi yenidoğan bakımına ilişkin bilgi düzeyleri, gereksinimleri ve ilişkili faktörler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;12(1):1-10. doi:https://doi.org/10.26559/mersinsbd.396373
  • Sarı Ç, Altay N. Effects of providing nursing care with web-based program on maternal self-efficacy and infant health. Public Health Nurs. 2020;00:1-13. doi:https://doi.org/10.1111/phn.12712
  • Öztürk S, Erci B. Postpartum dönemdekı̇ prı̇mı̇par annelere loğusa ve yenı̇doğan bakımı konusunda verı̇len eğı̇tı̇mı̇n annelı̇k özgüvenı̇ne etkı̇sı̇. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;5(2):25-31.
  • Ayete-Nyampong J, Udofia EA. Assessment of knowledge and quality of essential newborn care practices in La Dade Kotopon Municipality, Ghana. PLoS One. 2020;15(8):e0237820. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0237820
  • Gancedo AG, Gonzalez PF, Chudacik M, Fernandez FA, Suarez-Gil P, Martinez VS. Factors associated with the anxiety level and knowledge about childcare and lactation in first-time pregnant women. Aten Primaria. 2019;51(5):285-293. doi:https://doi.org/10.1016/j.aprim.2017.12.005
  • Evcili F, Bekar M, Yurtsal B, Abak G, Tali B, Temel S. Doğum sonu dönemdeki kadınların annelik rolüne hazır oluşluk durumlarının ve özgüvenlerinin değerlendirilmesi. Sted. 2018;27(1), 56-61.
  • Fasanghari M, Kordi M, Asgharipour N. Effect of maternal role training program based on Mercer theory on maternal self-confidence of primiparous women with unplanned pregnancy. J Educ Health Promot. 2019; 8:4. doi:https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_202_17
  • Cheng YC, Chen LL, Chang YS, Li TC, Chen CJ, Huang LC. The effectiveness of learning portfolios in learning participation and learners’ perceptions of skills and confidence in the mother of preterm infant. Midwifery. 2018;62:86-91. doi:https://doi.org/10.1016/j.midw.2018.03.010
  • Shafaei FS, Mirghafourvand M, Havizari S. The effect of prenatal counseling on breastfeeding self-efficacy and frequency of breastfeeding problems in mothers with previous unsuccessful breastfeeding: a randomized controlled clinical trial. BMC Womens Health. 2020;20(1):94. doi:https://doi.org/10.1186/s12905-020-00947
  • Mersha A, Assefa N, Teji K, Shibiru S, Darghawth R, Bante A. Essential newborn care practice and its predictors among mother who delivered within the past six months in Chencha District, Southern Ethiopia, 2017. PLos One. 2018;13(12):e0208984. doi:https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208984
  • Çalışır H. İlk kez anne olan kadınların annelik rolü başarımlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi Yayınlanmamış doktora tezi. İzmir: Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2003.
  • Kristensen IH, Simonsen M, Trillingsgaard,T, Pontoppidan M, Kronborg, H. First-time mothers’ confidence mood and stress in the first months postpartum. a cohort study. Sex Reprod Healthc. 2018;17:43-49. doi:https://doi.org/10.1016/j.srhc.2018.06.003
  • Şayık D, Örsal Ö. Türkiye’de ebeveynlerin bebek bakımı konusundaki özgüvenleri ve etkileyen faktörler: sistematik derleme. Osmangazi Tıp Dergisi. 2019;41(4):434-447. doi:https://doi.org/10.20515/otd.475583
  • Turgut N, Güldür A, Çakmakçı H, Şerbetçi G, Yıldırım F, Yumru AE ve ark. Gebe okulunda eğitim alan gebelerin bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. G.O.P. Taksim E.A.H. JAREN. 2017;3(1):1-8. doi:https://dx.doi.org/10.5222/jaren.2017.001
  • Altıparmak S, Coşkun AM. Doğum öncesi verilen eğitimin gebenin bilgi düzeyi ile memnuniyet durumuna etkisi. Journal of Human Sciences. 2016;13(2):2610-2624.
  • Gomez-Pomar E, Blubaug R. The baby friendly hospital initiative and the ten steps for successful breastfeeding. a critical review of the literatüre. J Perinatol. 2017;38(6): 623-632. doi:https://doi.org/10.1038/s41372-018-0068-0
  • Reyes C, Bakarat-Haddad C, Barber W, Abbass-Dick J. Investigating the effectiveness of school-based breastfeeding education on breastfeeding knowledge, attitudes and intentions of adolescent females. Midwifery. 2018;70:64-70. doi:https://doi.org/10.1016/j.midw.2018.12.010
  • Lee IS. Knowledge, confidence, and educational needs of newborn care among North Korean refugee women: a descriptive study. Child Health Nurs Res. 2023;29(1):72-83. https://doi.org/10.4094/chnr.2023.29.1.72
  • Gozali A, Gibson S, Lipton LR, Pressman AW, Hammond BS, Dumitriu D. Assessing the effectiveness of a pediatrician-led newborn parenting class on maternal newborn-care knowledge, confidence and anxiety: a quasi-randomized controlled trial. Early Hum Dev. 2020;147:105082. doi:https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2020.105082

The Effect of Breastfeeding and Infant Care Training on the Knowledge Level and Self-Confidence of Primiparous Mothers

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 3, 177 - 187, 25.12.2023

Öz

Aim: The purpose of this study is to assess the impact of training and counseling delivered by maternal counselors (special branch nurses) on mothers' knowledge levels and self-confidence during the prenatal and postpartum periods.
Material and Methods: This pre-test post-test quasi-experimental study was conducted with 73 primiparous mothers between December 2020 and March 2021. The data were collected with the "Breastfeeding Process and Baby Care Information Form" and "Pharis Self-Confidence Scale (PSCS)". The mothers got preliminary breastfeeding and newborn care training from their mother counselors during pregnancy. Following birth, received the same detailed instruction. Data were collected during the pregnancy period of the mothers and one week after the mothers gave birth.
Results: It was found that the mothers' post-training knowledge mean score (x̄=30.93±2.40) was higher than their pre-training knowledge mean score (x̄=21.58±5.40). It was determined that there was a statistically significant and positive relationship between the knowledge scores of the mothers before and after the training (r=0.267, p<0.05), and there was a statistically significant and positive relationship between PSCS and knowledge scores (r=0.278, p<0.05).
Conclusion: It was determined that the training given before and after the birth increased the knowledge level and self-confidence of the mothers.

Kaynakça

  • Çınar İÖ, Öztürk A. The effect of planned baby care education given to primiparous mothers on maternal attachment and self-confidence levels. Health Care Women Int. 2014;35(3):320-333. doi:https://doi.org/10.1080/07399332.2013.842240
  • Feenstra MM, Kirkeby MJ, Thygesen M, Danbjorg DB, Kronborg H. Early breastfeeding problems:A mixed method study of mothers experiences. Sex Reprod Healthc. 2018;16:164-167. doi:https://doi.org/10.1016/j.srhc.2018.04.003
  • Shrestha S, Adachi K, Petrini MA, Shrestha S, Khagi BR. Development and evaluation of a newborn care education programme in primiparous mothers in Nepal. Midwifery. 2016; 42:21-28. doi:https://doi.org/10.1016/j.midw.2016.09.006
  • Aydemir S, Onan N. The relationship between maternal self‐confidence and postpartum depression in primipara mothers: a follow‐up study. Community Ment Health J. 2020;56(8):1449-1456. doi:https://doi.org/10.1007/s10597-020-00588-6
  • Doğan N, Yiğit R, Erdoğan S. Annelere doğum öncesinde verilen yenidoğan bakımı ile ilgili eğitimin doğum öncesi ve doğum sonrasında değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2013;6(3):10-18.
  • Yıldız H, Boyacı B. Postpartum dönemde annelerin taburculuk öncesi yenidoğan bakımına ilişkin bilgi düzeyleri, gereksinimleri ve ilişkili faktörler. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;12(1):1-10. doi:https://doi.org/10.26559/mersinsbd.396373
  • Sarı Ç, Altay N. Effects of providing nursing care with web-based program on maternal self-efficacy and infant health. Public Health Nurs. 2020;00:1-13. doi:https://doi.org/10.1111/phn.12712
  • Öztürk S, Erci B. Postpartum dönemdekı̇ prı̇mı̇par annelere loğusa ve yenı̇doğan bakımı konusunda verı̇len eğı̇tı̇mı̇n annelı̇k özgüvenı̇ne etkı̇sı̇. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;5(2):25-31.
  • Ayete-Nyampong J, Udofia EA. Assessment of knowledge and quality of essential newborn care practices in La Dade Kotopon Municipality, Ghana. PLoS One. 2020;15(8):e0237820. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0237820
  • Gancedo AG, Gonzalez PF, Chudacik M, Fernandez FA, Suarez-Gil P, Martinez VS. Factors associated with the anxiety level and knowledge about childcare and lactation in first-time pregnant women. Aten Primaria. 2019;51(5):285-293. doi:https://doi.org/10.1016/j.aprim.2017.12.005
  • Evcili F, Bekar M, Yurtsal B, Abak G, Tali B, Temel S. Doğum sonu dönemdeki kadınların annelik rolüne hazır oluşluk durumlarının ve özgüvenlerinin değerlendirilmesi. Sted. 2018;27(1), 56-61.
  • Fasanghari M, Kordi M, Asgharipour N. Effect of maternal role training program based on Mercer theory on maternal self-confidence of primiparous women with unplanned pregnancy. J Educ Health Promot. 2019; 8:4. doi:https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_202_17
  • Cheng YC, Chen LL, Chang YS, Li TC, Chen CJ, Huang LC. The effectiveness of learning portfolios in learning participation and learners’ perceptions of skills and confidence in the mother of preterm infant. Midwifery. 2018;62:86-91. doi:https://doi.org/10.1016/j.midw.2018.03.010
  • Shafaei FS, Mirghafourvand M, Havizari S. The effect of prenatal counseling on breastfeeding self-efficacy and frequency of breastfeeding problems in mothers with previous unsuccessful breastfeeding: a randomized controlled clinical trial. BMC Womens Health. 2020;20(1):94. doi:https://doi.org/10.1186/s12905-020-00947
  • Mersha A, Assefa N, Teji K, Shibiru S, Darghawth R, Bante A. Essential newborn care practice and its predictors among mother who delivered within the past six months in Chencha District, Southern Ethiopia, 2017. PLos One. 2018;13(12):e0208984. doi:https://doi.org/10.1371/journal.pone.0208984
  • Çalışır H. İlk kez anne olan kadınların annelik rolü başarımlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi Yayınlanmamış doktora tezi. İzmir: Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2003.
  • Kristensen IH, Simonsen M, Trillingsgaard,T, Pontoppidan M, Kronborg, H. First-time mothers’ confidence mood and stress in the first months postpartum. a cohort study. Sex Reprod Healthc. 2018;17:43-49. doi:https://doi.org/10.1016/j.srhc.2018.06.003
  • Şayık D, Örsal Ö. Türkiye’de ebeveynlerin bebek bakımı konusundaki özgüvenleri ve etkileyen faktörler: sistematik derleme. Osmangazi Tıp Dergisi. 2019;41(4):434-447. doi:https://doi.org/10.20515/otd.475583
  • Turgut N, Güldür A, Çakmakçı H, Şerbetçi G, Yıldırım F, Yumru AE ve ark. Gebe okulunda eğitim alan gebelerin bilgi düzeyleri üzerine bir araştırma. G.O.P. Taksim E.A.H. JAREN. 2017;3(1):1-8. doi:https://dx.doi.org/10.5222/jaren.2017.001
  • Altıparmak S, Coşkun AM. Doğum öncesi verilen eğitimin gebenin bilgi düzeyi ile memnuniyet durumuna etkisi. Journal of Human Sciences. 2016;13(2):2610-2624.
  • Gomez-Pomar E, Blubaug R. The baby friendly hospital initiative and the ten steps for successful breastfeeding. a critical review of the literatüre. J Perinatol. 2017;38(6): 623-632. doi:https://doi.org/10.1038/s41372-018-0068-0
  • Reyes C, Bakarat-Haddad C, Barber W, Abbass-Dick J. Investigating the effectiveness of school-based breastfeeding education on breastfeeding knowledge, attitudes and intentions of adolescent females. Midwifery. 2018;70:64-70. doi:https://doi.org/10.1016/j.midw.2018.12.010
  • Lee IS. Knowledge, confidence, and educational needs of newborn care among North Korean refugee women: a descriptive study. Child Health Nurs Res. 2023;29(1):72-83. https://doi.org/10.4094/chnr.2023.29.1.72
  • Gozali A, Gibson S, Lipton LR, Pressman AW, Hammond BS, Dumitriu D. Assessing the effectiveness of a pediatrician-led newborn parenting class on maternal newborn-care knowledge, confidence and anxiety: a quasi-randomized controlled trial. Early Hum Dev. 2020;147:105082. doi:https://doi.org/10.1016/j.earlhumdev.2020.105082
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahu Çırlak 0000-0002-0442-4893

Kader Özbay 0000-0003-0163-7882

Sevgi Özbek 0000-0002-4477-242X

Erken Görünüm Tarihi 15 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Çırlak A, Özbay K, Özbek S. Emzirme ve Bebek Bakımı Eğitiminin Primipar Annelerin Bilgi Düzeylerine ve Öz Güvenlerine Etkisi. THDD. 2023;4(3):177-8.