In Arabic grammar, many issues are open to debate. One of these is whether demonstrative pronouns in definite nouns can also function as relative pronouns. This issue has been the subject of discussions among grammarians from the Kufa and Basra schools, who often disagree on various matters. This paper examines the views presented on the subject. The aim of the research is to investigate the relationship between relative pronouns (mevsûl nouns) and demonstrative pronouns (işaret nouns) and to identify which approach is more dominant, as well as analyze the main arguments of the Kufa and Basra schools on this matter. In this study, document analysis was used as the data collection method, with both classical and modern scientific sources being utilized. A comparative method and a holistic approach were adopted during the analysis process within the framework of traditional syntax theory. This analysis reveals that Arabic schools have adopted different views regarding the function of demonstrative pronouns as relative pronouns, and these debates are often shaped by specific verses and poems. The current findings suggest that the Basra school's position, which opposes the use of demonstrative pronouns as relative pronouns, has gained more weight. However, the fact that some Basran scholars are closer to the Kufa school indicates that the issue is multidimensional, emphasizing the importance of the Kufa perspective and demonstrating that Arabic is a flexible language open to contextual use. It is anticipated that these findings will provide insight for similar studies to be conducted in the future.
Arabic Language and Rhetoric Demonstrative Pronouns Relative Pronouns Kufa Basra.
Arap dili gramerinde tartışmaya açık pek çok konu göze çarpmaktadır. Bunlardan birisi de marife isimler içinde işaret zamirlerinin ilgi zamiri anlamına gelip gelmediğidir. Bahsi geçen mesele, çoğu konuda fikir ayrılığına düşen Kûfe ve Basra ekollerine müntesip dilbilimcilerinin tartışmalarına neden olmuştur. Bu makalede, anılan konuya dair ortaya atılan görüşler mercek altına alınmaktadır. Araştırmanın amacı mevsûl isimler (ilgi zamirleri) ile işaret isimleri (işaret zamirleri) arasındaki ilişkiyi inceleyerek hangi yaklaşımın daha baskın olduğunu tespit etmek ve Kûfe ve Basra ekollerinin bu konudaki temel argümanlarını analiz etmektir. Bu makalede, nitel araştırma kapsamında doküman analizi yöntemi temel alınarak veri toplama sürecinde klasik ve bilimsel modern kaynaklardan yararlanılmıştır. Geleneksel nahiv teorisi çerçevesinde ele alınan bu araştırmanın analiz sürecinde karşılaştırmalı bir yöntem ve bütüncül bir yaklaşım benimsenmiştir. Bu analiz Arap dil mekteplerinin işaret zamirlerinin ilgi zamiri işlevini üstlendiğine dair farklı görüşler benimsediğini ve bu tartışmaların çoğunlukla belirli ayetler ve şiirler üzerinden şekillendiğini ortaya koymaktadır. Mevcut bulgular işaret zamirinin ilgi zamiri olarak kullanılmayacağı yönündeki Basra ekolünün görüşünün ağırlık kazandığını göstermektedir. Ancak bazı Basralı âlimlerin Kûfe ekolüne yakın durması; meselenin tek boyutlu olmadığını, Kûfe ekolünün bakış açısının önemini ve Arapçanın bağlamsal kullanıma açık ve esnek bir dil olduğunu kanıtlamaktadır. Bu bulguların, ilerleyen süreçte yapılacak benzer çalışmalara ışık tutacağı öngörülmektedir.
Arap Dili ve Belagati İşaret Zamirleri İlgi Zamirleri Kûfe Basra
Etik raporu gerektirecek bir çalışma değildir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arap Dili ve Belagatı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 12 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Türkiye İlahiyat Araştrımaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.