Ülkemiz dalgalı ve dağlık topografik
bir yapıya sahip olmasından dolayı; vadi kesimlerinde iki yükselti arası ve su
geçişlerinde ulaşımın sağlanması için viyadük ve köprüler gibi sanat yapıları önemli
bir role sahiptir. Karayolu projelerinde amaç; yüksek maliyetli sanat
yapılarının özellikle çelik asma köprülerin hizmet ömrünün verimli olması,
kaplama tabakasında oluşacak olan gerek kalıcı gerekse elastik deformasyonlara
karşı en uygun kaplama tipinin seçilmesi ile sürüş kalitesinin ve trafik
güvenliğinin en üst seviyede tutulmasıdır.
Çelik asma köprülerde, gerek trafik
yüklerinin aşındırıcı etkileri gerekse köprü tabliyesini korozyona karşı
korumak üzere genellikle mastik asfalt (harç) tipi kaplama tabakası
kullanılmaktadır. Bunun yanı sıra çelik köprü tabliye üzeri üstyapı tabakası,
mastik asfalt üzerine farklı tipte kaplama tabakaları ile de inşaa
edilmektedir. Bu çalışmada; çelik tabliyeli köprülerde kullanılan üstyapı
tiplerinin performanslarının değerlendirilmesi amacıyla; mastik asfalt
kaplamalı, mastik asfalt üzeri taş mastik asfalt kaplamalı ve mastik asfalt
üzeri modifiye bitümlü aşınma tabakası kaplamalı 3 farklı üstyapı tipinin
performansları ölçülmüştür. Çelik tabliyeli köprü üstyapılarında kullanılan
karışımlar, taş mastik ve modifiye aşınma tipi karışımlar için Marshall yöntemi
ve mastik asfalt için ise ZTV Asphalt
Stb 07 yöntemi ile hazırlanmış ve karışımlara tekerlek izinde oturma ve yorulma
deneyleri yapılarak performansları karşılaştırılmıştır.
Köprü kaplamaları mastik asfalt taş mastik asfalt tekerlek izi yorulma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 18 Sayı: 35 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.