Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KENT İÇİ ULAŞIMDA AKTARMA MERKEZLERİNİN ROLÜ VE YENİBOSNA AKTARMA MERKEZİ PROJESİ

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 37, 11 - 21, 30.06.2020

Öz

Kent içi ulaşımda kullanılan farklı ulaşım türlerine bağlı olarak; ulaşım modlarının entegrasyonu başka bir ifade ile “aktarma merkezleri” ihtiyaç haline gelmiştir. Kullanıcıların toplu ulaşımda güvenlik, konfor ve hız gibi beklentilerini karşılayan, bir ulaşım altyapısı olan aktarma merkezleri, İstanbul kent içi ulaşımında sözedilen beklentilerin cevaplanması için önemli bir faktör olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada; zaman kavramının giderek daha önemli hale geldiği çağımızda kent içi ulaşımda entegrasyonun ve ulaşım planlamasının bir ürünü olarak aktarma merkezi kavramı incelenmiştir. Aktarma merkezleri yapılırken güvenlik, erişilebilirlik, bilgilendirme, görünürlük ve imaj yönünden yani planlama ve tasarım ilkeleri bakımından uygun bir sürecin işletilmesi ve kamu yararının gözetilmesi beklenmektedir. Bu çerçevede İBB tarafından 2018 yılında projelendirilen ve Yenibosna’da yapımı planlanan “Yenibosna Aktarma Merkezi Projesi” belirtilen beklentiler bağlamında örnek olarak irdelenmiştir. Çalışmada Yenibosna semtinde yapımı planlanan aktarma merkeziyle birbirine entegre edilecek olan ulaşım modları, proje alanı akademik veri araştırması ve ulaşım analizi yöntemleri kullanılarak erişilebilirlik ve elde edilebilirlik yönünden incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, F., Demirel A., (2016), “Kentsel Ulaşım Hizmetlerinin Planlanması ve Yönetiminde Sürdürülebilir Politika Önerileri”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11, 336-355.
  • Beyazıt E., (2007), Kent Yaşanabilirliğini Artıran Yaya Mekanlarının Türlerarası Ulaşım Sistemi İçinde İrdelenmesi: Kabataş Örneği, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,145, İstanbul.
  • Deniz, T., (2016), “Türkiye’de Ulaşım Sektöründe Yaşana Değişimler ve Mevcut Durum”, Doğu Coğrafya Dergisi, 36, 135-156.
  • Dublin Tranportation Office, (2000), Advice Note on Public Transport Interchange, 16.02.2019, http://www.dto.ie/interchange.pdf.
  • Gür, S., (2010), Kamu Yararı Kapsamında Kamusal Alan Olarak Transfer Merkezlerinin incelenmesi–Bağcılar Meydanı Transfer Merkezi Örneği, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 159, İstanbul.
  • İnanlı, F., (2013), Kentsel Dönüşüm-Transfer Merkezi İlişkisinin Yenikapı Örneğinde İncelenmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 181, İstanbul.
  • Karabulut, F.Y., Helvacı, C., (2017), Büyük Şehirlerde Ulaşım Sistemleri ve Sorunları: İzmir İli Özelindeki Sorunlara Çözüm Önerileri, TMMOB Şehir Plancıları Odası, 215-221
  • Sönmez,T.,(2011), Aktarma Merkezleri, İstanbul Kabataş Aktarma Merkezi Örneği, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 146, İstanbul.
  • Nüfusune, (2019), Türkiye Nüfusu İl ilçe Mahalle Köy Nüfusları, 10.11.2019, http://www.nufusune.com.
  • Sözlük, (2019), 10.11.2019, http://www.sozluk.gov.tr.

THE ROLE OF TRANSFER CENTERS IN URBAN TRANSPORTATION AND YENIBOSNA TRANSFER CENTER PROJECT

Yıl 2020, Cilt: 19 Sayı: 37, 11 - 21, 30.06.2020

Öz

In relation to different transports types used in urban transportation, the integration of transport modes, in other words, the construction of ''transfer centers'' has become a requirement for cities. In order to meet the expectations of users from public transportation such as safety, comfort, speed, transfer centers, which have a transportation infrastructure, emerge as an important dynamic for meeting the expectations mentioned in Istanbul urban transportation. As 'timing' has become even more crucial nowadays. In this study, the concept of transfer center is analysed as an outcome of the urban transportation planning and integration. During the construction of transfer centers, it requires the implementation of a legal process in terms of planning and design principles such as security, accessibility, information, visibility and image by prioritising public interest. In this regard, the planned ''Yenibosna Transfer Center Project'' has been examined as an example in the context of the mentioned urban expectations. In this study, the transportation modes to be integrated with the planned transfer center in Yenibosna project area will be observed with regard to accessibility and availability by applying academic data research and transportation analysis methods.

Kaynakça

  • Akbulut, F., Demirel A., (2016), “Kentsel Ulaşım Hizmetlerinin Planlanması ve Yönetiminde Sürdürülebilir Politika Önerileri”, Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11, 336-355.
  • Beyazıt E., (2007), Kent Yaşanabilirliğini Artıran Yaya Mekanlarının Türlerarası Ulaşım Sistemi İçinde İrdelenmesi: Kabataş Örneği, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,145, İstanbul.
  • Deniz, T., (2016), “Türkiye’de Ulaşım Sektöründe Yaşana Değişimler ve Mevcut Durum”, Doğu Coğrafya Dergisi, 36, 135-156.
  • Dublin Tranportation Office, (2000), Advice Note on Public Transport Interchange, 16.02.2019, http://www.dto.ie/interchange.pdf.
  • Gür, S., (2010), Kamu Yararı Kapsamında Kamusal Alan Olarak Transfer Merkezlerinin incelenmesi–Bağcılar Meydanı Transfer Merkezi Örneği, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 159, İstanbul.
  • İnanlı, F., (2013), Kentsel Dönüşüm-Transfer Merkezi İlişkisinin Yenikapı Örneğinde İncelenmesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 181, İstanbul.
  • Karabulut, F.Y., Helvacı, C., (2017), Büyük Şehirlerde Ulaşım Sistemleri ve Sorunları: İzmir İli Özelindeki Sorunlara Çözüm Önerileri, TMMOB Şehir Plancıları Odası, 215-221
  • Sönmez,T.,(2011), Aktarma Merkezleri, İstanbul Kabataş Aktarma Merkezi Örneği, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 146, İstanbul.
  • Nüfusune, (2019), Türkiye Nüfusu İl ilçe Mahalle Köy Nüfusları, 10.11.2019, http://www.nufusune.com.
  • Sözlük, (2019), 10.11.2019, http://www.sozluk.gov.tr.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Seyfullah Yiğit Bu kişi benim 0000-0002-9664-8287

Leyla Suri 0000-0002-3225-1221

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 19 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Yiğit, S., & Suri, L. (2020). KENT İÇİ ULAŞIMDA AKTARMA MERKEZLERİNİN ROLÜ VE YENİBOSNA AKTARMA MERKEZİ PROJESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 19(37), 11-21.
AMA Yiğit S, Suri L. KENT İÇİ ULAŞIMDA AKTARMA MERKEZLERİNİN ROLÜ VE YENİBOSNA AKTARMA MERKEZİ PROJESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. Haziran 2020;19(37):11-21.
Chicago Yiğit, Seyfullah, ve Leyla Suri. “KENT İÇİ ULAŞIMDA AKTARMA MERKEZLERİNİN ROLÜ VE YENİBOSNA AKTARMA MERKEZİ PROJESİ”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 19, sy. 37 (Haziran 2020): 11-21.
EndNote Yiğit S, Suri L (01 Haziran 2020) KENT İÇİ ULAŞIMDA AKTARMA MERKEZLERİNİN ROLÜ VE YENİBOSNA AKTARMA MERKEZİ PROJESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 19 37 11–21.
IEEE S. Yiğit ve L. Suri, “KENT İÇİ ULAŞIMDA AKTARMA MERKEZLERİNİN ROLÜ VE YENİBOSNA AKTARMA MERKEZİ PROJESİ”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 19, sy. 37, ss. 11–21, 2020.
ISNAD Yiğit, Seyfullah - Suri, Leyla. “KENT İÇİ ULAŞIMDA AKTARMA MERKEZLERİNİN ROLÜ VE YENİBOSNA AKTARMA MERKEZİ PROJESİ”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi 19/37 (Haziran 2020), 11-21.
JAMA Yiğit S, Suri L. KENT İÇİ ULAŞIMDA AKTARMA MERKEZLERİNİN ROLÜ VE YENİBOSNA AKTARMA MERKEZİ PROJESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2020;19:11–21.
MLA Yiğit, Seyfullah ve Leyla Suri. “KENT İÇİ ULAŞIMDA AKTARMA MERKEZLERİNİN ROLÜ VE YENİBOSNA AKTARMA MERKEZİ PROJESİ”. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, c. 19, sy. 37, 2020, ss. 11-21.
Vancouver Yiğit S, Suri L. KENT İÇİ ULAŞIMDA AKTARMA MERKEZLERİNİN ROLÜ VE YENİBOSNA AKTARMA MERKEZİ PROJESİ. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi. 2020;19(37):11-2.